Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Concept Vista

Allt utvändigt arbete och produktval.
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Concept Vista

Inlägg av tobbegubben » 02 sep 2015 21:11

Då jag tidigare använt mig av Ultima Tire & Trim var det dax att testa något nytt.
Lade en order på Concept Vista då jag läst o hört mycket gott om det.
Fick hem flaskan idag och tänker använda lite imorgon, dock undrar jag några saker.
1. Vad använder ni för något att lägga på det med?
2. Funkar det att lägga på däcksidorna?
3. Räcker det med ett lager eller ger det bättre resultat ju fler ggr man lägger?
4. Skonsamt att få på lacken?

Tacksam för er hjälp..

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Concept Vista

Inlägg av Manor » 02 sep 2015 22:52

tobbegubben skrev:Då jag tidigare använt mig av Ultima Tire & Trim var det dax att testa något nytt.
Lade en order på Concept Vista då jag läst o hört mycket gott om det.
Fick hem flaskan idag och tänker använda lite imorgon, dock undrar jag några saker.
1. Vad använder ni för något att lägga på det med?
2. Funkar det att lägga på däcksidorna?
3. Räcker det med ett lager eller ger det bättre resultat ju fler ggr man lägger?
4. Skonsamt att få på lacken?

Tacksam för er hjälp..
Concept Vista är ett riktigt bra medel. Det är väldigt drygt och ger ett bra resultat på (främst) plastdetaljer. Lukten är dock inte god, och den är kladdig att använda.

1. Du kan använda en gammal tvättsvamp, applikator, polertrissa eller trasa. Den bör kastas efteråt då den är svår (tämligen omöjlig) att tvätta och både luktar och är kladdig.

2. Jag har inte lyckats få till det på däcksidor. Där bör du använda ett annat medel.

3. Lägg ett tunt lager. Jag gjorde missen att lägga ett tjockare lager med rikligt med medel...och det ville inte torka utan kladdade bara. Det kan t.o.m vara bra att eftertorka en stund efter att lagret är lagt.

4. Inget egentligt problem så länge du tar bort det tämligen omgående. Jag missade en fläck och det gav en lite gulnande hård hinna som satt stenhårt. Jag lyckades inte lösa upp det med något, och det slutade faktiskt med lite fint våtslippapper.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Concept Vista

Inlägg av WaxDog » 04 sep 2015 09:23

2) Jag tycker det är kanon på däck, dock ska man torka av det efter för att få ett jämnt resultat. Gäller egentligen alla ytor man lägger Vista på.
Applicera, låt sitta 1 minut och eftertorka.

viktigt att inte ha det interiört då det luktar mindre gott :)
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Concept Vista

Inlägg av tobbegubben » 04 sep 2015 22:03

Testade det idag för 1:a gången.
Undrar när man skall lägga det?
Jag gjorde som så att jag polerade bilen och lade på lackskyddet. Tog sedan Vista och lade på lister m.m. Var en V60 -04 så där var mycket plast.
Jag provade att lägga det och sedan torka av det men det var ju hur trögt som helst och mf trasan bara luddade?
Vad gjorde jag för fel då?
Så jag torkade aldrig av det utan lät det sitta några timmar innan polaren kom o hämta bilen. Då hade förmodligen medlet bitit i lite bättre för då var det inte alls så strävt och kladdigt som innan.
För övrigt mycket bra medel men lukten sitter fortfarande kvar i näsan... :)

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Concept Vista

Inlägg av WaxDog » 04 sep 2015 22:06

Det är så drygt så ytterst lite räcker.
Jag brukar eftertorka med en ny appliceringssvamp, en utan medel i.
Microdukar brukar som du säger hugga fast.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Concept Vista

Inlägg av fisher91 » 05 sep 2015 19:01

Jag använder en gammal polertrissa som jag hackat upp i små bitar.
efter jag lagt på medlet torkar jag genast upp det med tyg trasa, hittade en gammal gardin som jag har skurit upp. använd inte microfiber.
kommer det på lacken är det inte problem, torka upp det snabbt med microfiber och nån interiörs rengöring lr liknande.
Automatlådor

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Concept Vista

Inlägg av garagehunden KL » 12 sep 2015 13:36

Tycker som Wax Dog att det fungerat bra på däcken nu. Kanske inte det allra bästa medlet för däck men väl så bra som en del annat särskilt avsett för däck jag provat.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Concept Vista

Inlägg av Norrhyttan » 13 sep 2015 10:25

Jag kör det på flakskyddet i präglad vinyl på pickuppen. Eftertorkar inte alls och upplever det inte som kladdigt. Dock masserar jag in det ordentligt i materialet.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Concept Vista

Inlägg av RobbeS » 13 sep 2015 13:27

Använde det senast igår för att fixa till en plastkåpa under kofångaren som jag satt glare på. Tvättade av med ordentligt med IPA och sen vaxfritt schampo men kåpan var fortfarande grådaskig. På med vista och helt plötsligt var kåpan som ny igen. Det går ju fruktansvärt lite medel och man behöver knappt fukta svampen. Tycker inte heller att det är kladdigt eller finns risk för flammighet om man bara doserar rätt. Dvs betydligt mindre medel än man tror behövs.

Skriv svar