Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

PlastiDip på vinterhjul

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Manor » 30 aug 2015 18:52

Pga en liten missad polering av en eker på Suzukins vinterhjul så har en fundering dykt upp på PlastiDip. Fungerar detta att göra på vinterhjul? Går de att hålla rena då jag inte tror att de klarar avfettningsmedel eller andra starkare grejer...eller är inte så fallet?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Funk » 30 aug 2015 20:34

Det fungerar alldeles utmärkt, och som rengöring kan man köra med vilken fälgtvätt som helst även om jag tycker Sonax eller Wolfs fungerar bäst på dippen... vare sig syra eller alkalier har hittills satt spår på något av mina eller dotterns hjul. Snåla inte på sprayen utan köp en bra sådan, och originalet är väl alltid originalet antar jag, men jag kanske provar den från BBV i vinter när nya bilen kommer..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Manor » 30 aug 2015 22:31

Det låter ju riktigt intressant :).

Räcker en sprejburk per fälg (15") med fem breda ekrar...samt en halv burk glossifier (typ klarlack)...6 burkar totalt?

Kom gärna med tips vad som skulle kunna matcha Suzukins blåa lack i så fall :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av ostkroken » 30 aug 2015 23:09

Manor skrev:Det låter ju riktigt intressant :).

Räcker en sprejburk per fälg (15") med fem breda ekrar...samt en halv burk glossifier (typ klarlack)...6 burkar totalt?

Kom gärna med tips vad som skulle kunna matcha Suzukins blåa lack i så fall :).
Jag snodde en text från nätet.
"Plastidip spray : Ska ni använda denna tex till att behandla fälgar så räcker det med 3 burkar upp till 17 tums fälgar.
4 burkar till 18-22 tum."

Användarvisningsbild
Berga
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
Ort: Åkersberga

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Berga » 31 aug 2015 06:50

tips: Värm sprayburken i varmvattenbad innan sprayning. Det blir ett jämnare resultat då.
Om man tar för snålt med plastiidip så får man svårare att "dra av" plastidipen sen. Jag använde fyra burkar till fyra 17 tumsfälgar.
Berga

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Funk » 31 aug 2015 07:05

Som sagt, mer är bättre så 1 burk dip per fälg är alldeles utmärkt , glossifiern är ganska dryg. Ett tips är att spara en liten mängd i en flaska OM du behöver lite att bättra med.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av brainstorm99 » 31 aug 2015 17:54

Kan meddela att jag Plastidippade Min vinge och grill. de båda blev förstörda med Biltemas kallavfettning! Färgen "smälte"

andreas_93
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 jul 2011 23:29

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av andreas_93 » 31 aug 2015 18:59

PlastiDip-en klarar inte kallavfettning

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Hej » 01 sep 2015 13:39

Jag "dippade" mina vinterfälgar förra vintern. Som sagts innan så klarar de INTE kallavfettning. Jag tog bort den tunna hinna som sprayats genom ekrarna (på fälgbanan inuti så att säga) med Degreaser Wet. Likaså fick jag ta bort i bulthål etc med detta. Jag körde 3 burkar svart + 1 burk Pearlizer på mina 4 st 17" fälgar. Framsidan etc var tillräckligt tjockt för att kunna dras av rätt enkelt med denna mängd färg. Den svarta färgen kom från Biltema och Pearlizern var "äkta" Plastidip. Märkte ingen skillnad mer än att den svarta var lättare att lägga - men det kan ju bero på färgen mer än munstycket (även om jag tyckte Biltemas munstycke var mer lättanvänt). Jag lade inte burkarna i varmt vatten innan, men det är nog smart!

Så länge man tvättar emellanåt så funkar det bra med plastidip på vinterfälgar tycker jag. Jag drog bort mitt efter en säsong då jag inte gillade resultatet (blir lätt flammigt med Pearlizern - jag är inget lackeringsproffs... :roll: ) (dessutom ändrar den dippen RIKTIGT mycket! Det var iof det jag ville. Gick från helsvart till mörkgrått typ) och det hade släppt pyttelite i en kant på en fälg. Grå lack på bilen och annan nyans grå på fälgarna som dessutom var lite flammiga - nej tack till det denna säsongen. :P

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av Funk » 01 sep 2015 14:28

Biltemas svarta är OK, deras röda är komplett värdelös eftersom den täcker skitdåligt...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: PlastiDip på vinterhjul

Inlägg av WaxDog » 04 sep 2015 09:43

Långtestsvinterfälgarna med dipp på har gått 3 vintrar.
Börjar nu se lite matta ut (mattare än nymålad matt då) men fortfarande helt ok skick.
Då har dom utsatts för snökedjor och allehanda otyg.
Så dipp fungerar utmärkt på vintern och tål alla medel utom kallavfettnigar och citrusbaserade tjärlösare.
Allt som löser tjära löser dipp.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Skriv svar