Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur får ni bort detta?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Hur får ni bort detta?

Inlägg av marc123 » 27 maj 2015 14:25

Hej

Är relativt ny inom detta med bilvård.
Började med att spola av bilen helt, därefter sprutade jag med tryckspruta arti green över hela bilen. blandningen blev melllan 1:20 och 1:30 någonstans. lät den vara i några minuter och spolade av.

Hade riktigt mycket med flugor på fronten så jag körde en blandning till, men starkare. kanske ca 1:10

Därefter spolade jag av igen. la lite kallavfettning(deagreser wet) nere vid listerna som bilden visar och spolade av.

Schamponerade med reset.

Nu till mina frågor. På bilderna som jag tagit gick inte de där väck från listerna, nåt svart smörja eller va det är. Vvarken arti green eller deagreser wet. Det gick sedan av med schampo, men jag fick trycka till och gnugga in rätt rejält. ska det verkligen vara så? Trodde att avfettningar skulle få väck det?

En annan sak med flugor på fronten som jag inte tog någon bild på. Trots att jag använde rätt mycket arti green så gick inte flugorna väck. Först med schampo när jag fick gnugga in det ordentligt gick en hel del bort men inte allt. Några flugrester finns kvar som jag lät vara och som jag får plocka väck om några dagar vid nästa tvätt.

Ska inte arti green plocka väck flugor med eller behövs det medel speciellt för flugor?

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av jonkegtx » 27 maj 2015 14:27

Ser ingen bild :-(, hur länge lät du produkterna verka?

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Norrhyttan » 27 maj 2015 15:48

marc123 skrev:På bilderna som jag tagit gick inte de där väck från listerna, nåt svart smörja eller va det är.
Bifoga bilderna så får du säkert svar. :cheers
Vad var det jag sa!

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av marc123 » 27 maj 2015 22:06

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 marc123, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Logan » 27 maj 2015 22:10

Inga bilder ännu
men finns många fina medel mot flugor
men ofta får det sitta på 5 min i alla fall så det löser upp dom mosade flugorna
det svarta du prata om får vi ta när bilderna kommer upp
The passions is what drives the art. Detailing for life

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av marc123 » 27 maj 2015 22:17

NU tror jag att bilder är där.. länkade till dem.

Jag trodde att arti green skulle funka mot flugor med. Nu har jag varit lite slarvig på grund av att jag inte haft någonstans att tvätta och inte tvättat bilen på två veckor så att flugorna har fått sitta där ett tag. 2-3 minuter åt gången fick de arti green sitta.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Logan » 27 maj 2015 22:21

Har du känt på den mörka ytan känns den sträv eller grov
typ som ett finare sandpapper
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Manor » 27 maj 2015 22:24

Det ser väl ut som tjära och flygrost.
Wet Degreaser i några omgångar...tjärprickarna kan du skrapa lite försiktigt på.

Mot flygrosten kan du exempelvis använda Orchards Iron Cleanse.

Lera tar bort allt, men ovanstående är skonsammare. Själv vill jag nog alltid polera efter att ha kört med lera, men längst ner på listerna är väl ingen större panik...och iom att de ser ganska skitiga ut fast du redan tvättat dem så kanske det inte är den mest omhändertagna bilen ändå och lite milda repor efter leran kan du säkert leva med fram tills poleringen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Norrhyttan » 28 maj 2015 09:03

Tror också på tjära och flygrost.
Alltså, petroleumbaserad avfettning och flygrostborttagare.
Arti Green funkar bra på flugliken för mig. Låt det ligga längre om det inte räcker, brassa på mer om det börjar torka in.
Vad var det jag sa!

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av marc123 » 08 jun 2015 00:59

Ursäkta min frånvarande men tack för era tips. Inom någon dag är det dax för tvätt igen. brukar snitta 3ggr per månad vilket är väl okey med tanke på min tidigare bakgrund(1gång på sommaren och vinter, dock inte denna bilen).

Brukar skölja av bilen innan degreaser wet, men nu ska jag först spruta på och beakta om det börjar rinna ner tjära.

Vad praktisk den där kemblandare från nilfisk är, skummar bilen på nolltid, undrar bara hur doseringen blir.. man får kanske ta o ringa de imon för hittade inget på google. Foam lance är säkert bättre men 500kr känns lite tungt för tillfället.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Lundberg » 08 jun 2015 08:10

Lägg degreaser wet först på torr sval bil och låt verka 10 min, utan att det får torka in, lägg sedan artiklar green rakt över och låt verka ca 5, återfukta om det behövs. Spola av nogrannt med högtryck och bedöm, kör en sväng till ned artiklar sen och gnugga försiktigt på de mest utsatta ställen.

Släpper det inte då får du nog skaffa flygrostborttagare och en bit lera helt enkelt :)
// Jack

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av garagehunden KL » 08 jun 2015 11:36

Apropå flugor. Ser det finns fina specialmedel till flugor och allehanda sinnrika metoder för att angripa detta tydligen svårbotade. Ni måste träffa på nån slags superinsekter hos er. Eller hur långt emellan är det bilen tvättas? Jag har _aldrig någon gång haft problem med att få bort flugor och andra insekter. Är inte det bland det lättaste att åtgärda? Lite vatten, lite schampo, låt verka en stund i värsta fall och bara tvätta av.

Nu kanske det kommer inträffa nån episod för mig med nån muterad variant som sätter sig som superlim bara för jag skriver så här, men det vore intressant. Har som sagt aldrig upplevt det under alla år att en insekt krävt något speciellt för att tvättas bort.

Undringen blir om det som i detta fall verkligen rör sig om insekter när det blir så problematiskt. Men lustigt att det finns speciella medel... minns inte var jag såg det, men det finns. Inget jag skulle offra pengar på dock.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Hej » 08 jun 2015 13:23

garagehunden KL:
När det gäller flugor etc:
Jag polerade och sedan lackskyddade min bil med PL, körde den 1 vecka (inte många mil, max 15) och tvättade den sedan. Körde en förtvätt med lite alkalisk avfettning (BBV Power Eco Wash) och Arti+ som jag skummade på med foam lance, lät det verka i 5 min. Spolade av med högtryck, tvättade den sedan med Arti+ och vågig svamp, spolade av igen. Ändå fick jag pilla med nageln lite försiktigt på en hel del insektsrester i fronten. :evil: Trots att den var så "nyfixad" så blev det så här. Tråkigt men sant.

Nästa gång ska jag köra starkare blandning alkalisk i förtvätten och se om det hjälper.
Nu är bilen helt gul av allt pollen...(och har insekts-lik i fronen igen) vi putsglada har att göra, den saken är säker iaf. :lol:

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av Micke K » 08 jun 2015 17:54

Vi har alltid en separat flaska med starkare blanding Arti Green i tvätthallen som vi använder på fronten och backspeglarna, i denna kör vi ca 2/10 beroende på årstid. Högre på sommaren lägre på vintern, detta lägger vi på samtidigt som vi lägger kallavfettningen. När kallavfettningen fått dra i ca 5 min så skummar vi hela bilen med Arti Green...brukar inte bli mycket kvar att gråta över. Undvik crome/alu lister med stark blandning !!!

Dock så händer det ju såklart att bilarna vi fått in stått i solen så insekterna fått steka in sådär smaskigt i lacken och då är det polering som gäller om kunden vill ha bort det :jeps
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av garagehunden KL » 08 jun 2015 22:36

Hej skrev:garagehunden KL:
När det gäller flugor etc:
Jag polerade och sedan lackskyddade min bil med PL, körde den 1 vecka (inte många mil, max 15) och tvättade den sedan. Körde en förtvätt med lite alkalisk avfettning (BBV Power Eco Wash) och Arti+ som jag skummade på med foam lance, lät det verka i 5 min. Spolade av med högtryck, tvättade den sedan med Arti+ och vågig svamp, spolade av igen. Ändå fick jag pilla med nageln lite försiktigt på en hel del insektsrester i fronten. :evil: Trots att den var så "nyfixad" så blev det så här. Tråkigt men sant.

Nästa gång ska jag köra starkare blandning alkalisk i förtvätten och se om det hjälper.
Nu är bilen helt gul av allt pollen...(och har insekts-lik i fronen igen) vi putsglada har att göra, den saken är säker iaf. :lol:

Jaha se där. Jag måtte haft stor tur just med insekterna då. Skönt man haft det med nånting i alla fall.

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Hur får ni bort detta?

Inlägg av marc123 » 09 jun 2015 12:42

Gick bättre igår med tvätten. Tror inte var någon tjära på lister för de rann inget ner trötts att ja hade deagreser nästan 10min.
Flugor gick bättre med, men körde som MIcke K genom att ha starkare blandning på fronten, ca 10min där och sedan en mycket mildare blandning med kemblandare över hela bilen.

Efter reset schampo och lite gnuggande på fronten men i princip gick allt bort.

Tack alla!

Skriv svar