Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Underhålla plasten XC70

Allt utvändigt arbete och produktval.
miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av miken » 11 jan 2015 15:43

deciso skrev:Ja det klart att sett till den totala kostnaden för ett bilägande så är det ju inga pengar att tala om men står fast vid att 11000 kr/L är ocker
Vad gemför du det med? En liter behöver du absolut inte köpa :) andra medel för plast kan du inte gemföra med då dem inte alls ger samma resultat!!!. Kollar du literpriset när du köper lackskydd också ? :)

Kan låta dyrt men själv tycker jag att produkten är värd varenda öre!

:nicka

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av garagehunden KL » 19 jan 2015 13:01

Det är säkert bra. Frågan är hur "bra" det behöver vara. Jag får en behandling med Concept vista att räcka över en vinter utan att det mattas. Anser att det är att ta något väl "om hand" lika bra som med dyrare grejer om det inte fyller nån funktion; om du lika gärna gör om det igen om ett halvår.

Det är inte alltid så att högsta/dyraste kvalitet är den rätta kvalitén för alla och inte heller att bilen nödvändigtvis mår bättre eller skulle se finare ut av det förstnämnda. Varför jag skriver det här är att det till slut riskerar bli så att folk uppfattar att bilvård är fruktansvärt dyrt och exklusivt
och inget för dem och det stämmer ju ofta inte.

Concept vista exempelvis är skitbra. Ett par lager håller ofta ett halvår till ett år utan att försämras nämnvärt. Vill man kan man naturligtvis skaffa kanske ännu hållbarare grejer men det är absolut inte nödvändigt. Jag har exempelvis inte behov av det. Då satsar jag hellre på ett dyrare lackskydd.

Jag vänder mig emot att det beskrivs emellanåt, nu i denna tråd, som att man inte tar hand om sin bil när inte allra dyraste produkten ses som egenvärde.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av Funk » 19 jan 2015 19:49

Framförallt kanske man skall titta på behovet...en nästan ny XC behöver som regel inte mycket underhåll av listerna alls. Efter misshandel och några år så kanske det behövs, men som nära nog ny behövs absolut inget tuffare än Concept Vista och knappt ens det de första åren..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av Andyah » 20 jan 2015 00:42

skulle nog säga concept vista också:) räcker gott o väl..drygt som bara den, o tar inte mer än ett par minuter o stryka på. dock måste man låta det stå o torka ordentligt annars fastnar det mycket skit i det klibbiga

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av e_king » 20 jan 2015 10:51

Ett medel som C4 eller dlux eller liknande är bra när som. Det inte bara färgar utan gör plasten lite mer stryktålig dessutom. Bra på nyare bilar Det drar heller inte åt dig danmm och smuts på samma sätt. Att ett medel är dyrt i liten mängd betyder inte att det är dyrt i längden. Men som alltid så är smaken som baken och det är ju roligt att prova runt bland alla produkter också. :)

/Fredrik

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av gurrish » 16 mar 2015 21:02

återuppväcker tråden igen, har beställt vista pro och ska testa detta under min stora bilkärlekshelg i påsk.
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av gurrish » 17 apr 2015 20:09

Efter senaste tvätten blev plasten ganska dassig.

Vista PRO var jättefint innan vägdammet satte sig i det. Körde lite alkalisk avfettning senast. Gissar att det tog bort en del men lämnade en del. Såg nästan lite illa ut i min mening. Gissar att jag får gå på med mera för att få djup svärta i plasten på nytt.
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av Pierriewargen » 17 apr 2015 20:27

Du skulle köpt concept vista istället för vista pro. Tycker det var väldigt stor skillnad i hållbarhet mellan dom två.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av Hej » 17 apr 2015 21:53

gurrish skrev:Efter senaste tvätten blev plasten ganska dassig.

Vista PRO var jättefint innan vägdammet satte sig i det. Körde lite alkalisk avfettning senast. Gissar att det tog bort en del men lämnade en del. Såg nästan lite illa ut i min mening. Gissar att jag får gå på med mera för att få djup svärta i plasten på nytt.
Håller med när det gäller hållbarheten på Vista Pro - den är inte super direkt.
Frågade nyss BBV om just det medlet, den tråden hittar du här om du missat den:
viewtopic.php?f=69&t=9747

Jag tänkte själv köpa Concept Vista nästa gång jag behöver medel till den exteriöra plasten, för att jämföra med. Autoglyms variant jag hade innan höll bättre än Vista Pro tyvärr.
Vi som köpt BBV:s variant får helt enkelt vara flitigare och applicera oftare. :|

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av miken » 17 apr 2015 23:50

Mitt råd är fortfarande att köra på Carpro DLUX bästa medlet för plast finns inget bättre!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Underhålla plasten XC70

Inlägg av e_king » 18 apr 2015 06:01

miken skrev:Mitt råd är fortfarande att köra på Carpro DLUX bästa medlet för plast finns inget bättre!
Håller med. :)

Skriv svar