Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Dreamtool
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 feb 2015 14:26

Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Dreamtool » 26 feb 2015 15:07

Hej, nu har jag varit ute och läst här på forumet tillbaka till 2013 men hittar verkligen inte all information jag är ute efter så lägger in en ny tråd och hoppas det inte blir en kopia.

Jag inhandlade mig nu i vintras min första bil, en bmw 325 och för en gångs skull är det en bil med en vettig lack på. Så den här gången ska jag försöka hålla den lika bra. Dock finns det lacksläpp/galvsläpp och ett par rostskador samt mindre repor... men mer om det straxt.

Jag har tidigare tvättat och underhållit bilar (knappt värt att nämna) till min släkt, som inte alls är speciellt intresserade av kvalité så har väl mest blivit tvätt, avfettning, och vaxning... inget seriöst.

Men till mitt problem... Alla rostfläckar och lackskador som måste lackas ordar jag utan oro, då min far är tidigare lackerare, men det var på 70 talet så litar inte på finishen vilket är anledningen till att jag är här. men allt efter det... Rubbing? Polish? lackskydd/vax? trissor? Förberedelser... Ja det här blir ju en hel vetenskap för någon som inte kan...
Jag har i alla fall fått möjligheten att köpa mig en flex 3401 pollermaskin... men såklart utan tillbehör.

Så frågor...
Kan man "punkta med rubbing" på en viss panel eller del av bilen om den är repigare? eller blir det ojämnt?
Så vilken storlek av trissor, samt hårdhet, fabrikat, hastighet på maskinen?
Polishmedel/lackförsegling som passar bra till nybörjare? alltså inte 2 komponents men fortfarande få glans i lacken?
Undvika lackade plastlister under polishing/rubbing? Annan teknik när det inte är plåt under utan plast? Och hur är det med äkta krom och "plast-krom"?

Vet att det blev mycket nu, och vet det kommer ta tid att lära sig, men hellre det än att det ser ut som "hej kom och hjälp mig". Vet också att det säkert finns 1000 olika svar på allt, men för mig är allt det här blankt, så ge tips på vad du kan. Hoppas det är någon som orkar svara! Tack.
Senast redigerad av 1 Dreamtool, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Perra83 » 26 feb 2015 17:30

Jag antar att du kör med bilen dagligen då behöver du garanterat använda dig av en kallavfettning (ex. Degreaser Wet) vid tvätt upp till midjan på bilen. När kallavfettningen har fått verka en stund i alla fall minst fem minuter kan du lägga på alkalisk avfettning. Spola sedan ordentligt med högtryck.
Efter det brukar jag skumma på något bra (schampo eller något snow foam) som drar med sig rester från avfettningen. Spola med högtryck och sköljd ur dörrgånger med lågt tryck.
Efter det brukar jag spraya på flygrostborttagare och spola av.

Köp dig en clayduk det är smidigare än en vanlig lera. Tvätta bilen lite snabbt med schampo efter det.

En regel är att du ska inte använda grövre medel och trissor än vad som behövs. Tejpa upp en ruta (använd 3M blå tejp så slipper du klisterrester från tejpen) och prova olika medel och trissor. Självklart kan du gå på med grövre grejer på lacken där det behövs.

Till 3401:an finns en 115 och en 140mm platta. Jag gillar den mindre med medelstora trissor.

Jag har personligen fastnat för Scholl Concepts polerrondeller och polermedel. Allt kräver såklart lite teknik men Scholl har många fördelar och jag ser egentligen inga nackdelar. Använder sedan Eraser för att rengöra lacken innan lackskyddet ska på. Polishangel Master Sealant är ett bra lackskydd. Där kan du använda en stor mjuk trissa på 3401:an och lägga på lackskyddet med. Efter det ett lager för hand.

Plastlyktor kan du oxå polera lite lätt och lägga på lackskydd.

Mellanrummet mellan plåtar är bara att peta ner en microfibertrasa och dra rent. Plastlister och annat som man vill skydda maskerar du bara med lite tejp. Rutor typ på en sedan eller vindrutan kan du enkelt täcka med en stor microfibertrasa.

Dreamtool
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 feb 2015 14:26

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Dreamtool » 26 feb 2015 23:49

Jajjemen, du har helt rätt, det är min vardagsbil!

Så avfettning -> shampo -> clayduk -> shampo -> Maskering med M3, sen färdigt med förberedelser... ok
Är det alltid rekommenderat att lägga polish/vax efter en avfettning? Som tex. på vintern, borde man strunta i att avfetta tills det blir varmt och man kan göra resten eller skadar det inte att avfetta bara?

Och sen alltså 115mm stödplatta och rondeller någonstans i 120mm klassen... okey
Finns det någon återförsäljare här i sverige av sholls pollermedel och rondeller? jag har verkligen inte sett något om det.
Går det att återanvända trissor/göra rent, eller är det en engångsgrej och hur många går det åt till en bil (ca) av varje? Använder man samma polermedel med finare rondeller, eller är det finare polermedel och finare rondeller?

Och en eraser efter att man lagt på polish färdigt på varje del man gjort, behöver man köra med eraser efter lackskyddet med eller jämnar det ut sig färdigt på en gång? eller torkar man det rent som vanligt hand-vaxning?
Och en mjuk trissa till lackskyddet... got it. jag visste dock inte att man lag på ett lager för hand efter, är det vanligt?

Som sagt, jag vill gärna göra rätt, men kan inte speciellt mycket om det här...

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Logan » 27 feb 2015 00:11

trevligt med en 325 ägare ;)
rullar själv i samma.

Men till dina frågor.
Det skadar inte bilen att avfetta ofta men om man bara har vax så åker det bort direkt. http://www.streetpower-rekond.se/29-polermedel
där är till polermedel om du vill ha det märket.

Trissor går utmärkt att göra rent många slänger dom i tvättmaskinen men jag gör rent för hand med ljummet vatten o lite diskmedel
går åt 2-3 trissor per bil beroende på hur många steg man väljer. Är bilen rätt fin behöver man bara ta bort fina repor och då går det åt 1 trissa.
Du skriver eraser tänker du på sprita lacken? Väntar på svar då jag inte är helt säker där så vi inte missförstår varann
The passions is what drives the art. Detailing for life

Dreamtool
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 feb 2015 14:26

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Dreamtool » 27 feb 2015 01:18

Right, där ser man hur lite man vet, vad jag vet har våra bilar endast haft ett vax skydd som lagts på under sommaren, sen avfettas några gånger på våren efter vintern :P och det blir ju typ ett halvår efter i så fall tills nästa vaxning.

Jag antar färgen på trissorna är någon typ av hårdhets-betäckning, och desto högre s-xx nummer på polermedlet är finare? så s2 är grovt för rubbing och s40+ är finare i slutet...

Joo, menade att sprita lacken, från vad jag har förstått så fäster väl inte lackförseglingen lika bra om polermedlet finns kvar alls?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Logan » 27 feb 2015 01:55

Ja det stämmer att olika färger är olika hårdhet
så finns det ibland mellansteg som hård- och hård grov
men till 98% av fallen kör man med standard
Sedan finns special trissor microfiber trissor och liknande som gör speciella jobb
antingen slut finish eller biter extra hårt.

http://www.schollconcepts.com/endconsum ... 57&lang=en

titta gärna här så får du mer info om medel och vad dom rekommenderar
Det stämmer gott det du säger att många polermedel är feta och är ett måste att sprita eller tvätta bilen efter en polering för bästa resultat
tvätt är bäst då det går fort och tar allt. Men det finns alltid risk för nya repor om det skulle finnas grus i svampen man använder igen eller torkduken.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Dreamtool
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 feb 2015 14:26

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Dreamtool » 27 feb 2015 06:58

Okej, nu börjar det lika något här...

Så efter att ha läst allt på scholl's hemsida ser det ju ut som jag kommer behöva polish s17+, s40, med blå (grövre), orange (allt i allo), svart (fin, för lackförseglingen) rondell? låter det rimligt?

Sen till en ny fundering som kommit upp... bitvis kommer ju vissa delar av karossen att bli nylackad med färg, klarlack osv där det varit rost.. vilket är bästa sätt för att "blanda" den gamla lacken med den nya utan att få "skarv"? polish eller bara lackförsegling?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Logan » 27 feb 2015 13:28

Där med blå trissa grov låter lite underligt tycker det hade räckt med en hård trissa.
Grov är oftast till för att riva loss hård oxid från bleka lacker.

Annars såg det bra ut.

Gällande din andra fråga så kan det vara svårt och polera skarvar lackerings skarvar utan det är något som göra när man lackerar.
Men om något så görs det med polish. En lackförsegling är bara ett skydd

Ex här
Bild

Man kan ta medium trissa och grövre medel för att skapa ett mellansteg
beror helt på hur illa det är.

En trissa är oftast inte dyr så självklart kan man köra en extra så är man säker
men just grov modell låter lite overkill
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av e_king » 27 feb 2015 14:02

Utan att ha kört en testruta på just din lack och generaliserar BMW så tipsar jag om vit spiderpad +s3gold xxl till grovpolering. Sen orange och S30+ till finliret.
Men som sag. Ett rent antagande om att din lack är hård.


/Fredrik

Dreamtool
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 feb 2015 14:26

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Dreamtool » 28 feb 2015 05:56

Så en spiderpad och +s3gold, blå/orange till s17+, och orange till s40+ och en svart pad till lackförseglingen... Det låter rimligt! Och ca 2-3 av varje måste ju räcka... Och ett kilo av varje polish lär ju räcka så det blir över i massor...
Men rekommenderas verkligen s3+gold xxl med extra slipmedel till någon som inte kan? Det låter lite som upplagt för katastrof när man slipat lite ojämnt mycket någonstans :/
Och kan man inte skippa s30? Eller är s40 alldeles för fin för att kunna täcka upp mellanrummet?

Btw.. Tack redan nu för alla svar, det hjälper verkligen att ha kunnande personer här!

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av e_king » 28 feb 2015 09:07

S3+s30 fungerar klockrent. S17 brukar jag jag ha till mjukare lack som grovpolering tillsammans med lila pad. Kör ut s3 så pass att den knappt syns, då lämnar den en tillräckligt fin yta så s30 kan ta över och förfina ytan ordentligt. Se även till att prima paden noggrannt och gör rent de ofta från använt medel och avverkat material. Börja på motorhuven där du kan stå skönt och det är plant så märker du hur s3gold beter sig. :jeps
Kolla även lite videos på hur man kör så kommer det här att gå jättebra ska du se. Det är ingen raketforskning. Man kommer långt på sunt förnuft och noggrannhet. ;) Tekniken är viktigast. :nicka

/Fredrik

Dreamtool
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 feb 2015 14:26

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Dreamtool » 03 mar 2015 17:03

Okej, då ska jag beställa mig lite resurser till våren, antar det måste bli lite varmare innan man kan hålla på dock...

Och av vad jag har läst och förstått så ska det gå bra att använda s3 med spiderpad och sen direkt på med s30 med orange... vilket låter utmärkt så sitter man inte där med 10 pads och ingen aning om hur man ska blanda.

Och som du säger, noggrannhet borde ta mig långt, även om det säkert kommer ta en vecka att bli färdig!

Går det bra att "sprita av lacken" mellan polish medlen och lackförseglingen med vanlig t-röd? eller rekommenderas något snällare?
Och borde jag vaxa efter lackförseglingen? har läst både ja och nej på den frågan... kanske vaxa med ett hårt vax för hand efter lackförseglingen för att få skyddet att hålla längre?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Nybörjare, allt mellan plåt och vax

Inlägg av Perra83 » 03 mar 2015 17:40

När du har kört S30 tills du är nöjd kan du kasta på en mjuk trissa och köra över bilen med något som heter Esclate Lotion. Då ska du få bättre glans (har ej testat) och sedan är det bara att lägga på lackskyddet förslagsvis Master Sealant. Både Esclate lotion och Master Sealant kommer från Polishangel. Då behöver du inte sprita något innan lackskyddet.

Annars finns det något så fint som heter Eraser från Carpro som är sprit. Luktar smaskens och rengör fint.

Tar det en vecka att få bilen i ordning så kommer du garanterat bli väldigt nöjd. Låt det ta tid. Du ångrar dig bara om du slarvar.

Skriv svar