Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hjul och deras åtdragning
- ostkroken
- Entusiast

När vi ändå är inne på smörjmedel, vad använder ni på hjulbultar och vart får man tag på dessa typ lithium? Aldrig hört talas om.
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re:
Jag körde med kopparfett till hjulbultarna i år, men har hört att det kan göra så att hjulbultarna lättare gängar upp sig också. Inget som jag noterat än dock, och de blev betydligt lättare att gänga på dem åtminstoneostkroken skrev:När vi ändå är inne på smörjmedel, vad använder ni på hjulbultar och vart får man tag på dessa typ lithium? Aldrig hört talas om.![]()
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Anders1984
- Ny Medlem
Re: Re:
Gammal bil får man slipa med stämjärn eller stålborste runt navet, sedan lägga på lite, o då menar jag lite aluminiumpasta.Manor skrev:Jag körde med kopparfett till hjulbultarna i år, men har hört att det kan göra så att hjulbultarna lättare gängar upp sig också. Inget som jag noterat än dock, och de blev betydligt lättare att gänga på dem åtminstoneostkroken skrev:När vi ändå är inne på smörjmedel, vad använder ni på hjulbultar och vart får man tag på dessa typ lithium? Aldrig hört talas om.![]()
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk.
Ny bil räcker det med att kolla navet och lägga på lite vid behov (funkar oxå med lite fett)
Sen lägger man på lite aluminiumpasta på pinnbultarna / muttrarna. Man behöver inte överdriva o använda halva tuben, lite räcker.
Senast redigerad av 4 Anders1984, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Re:
Kopparpastan ska man hålla sig långt ifrån om man har aluminiumfälgar..ostkroken skrev:När vi ändå är inne på smörjmedel, vad använder ni på hjulbultar och vart får man tag på dessa typ lithium? Aldrig hört talas om.![]()
Det finns aluminiumpasta som funkar fint, även med en liten pensel som underlättar appliceringen på skruvarna.

Psst.. Bultar har inga gängor
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- ostkroken
- Entusiast

Re: Tvätt av dörrgångar.
haha ok inte bultar, vi kör på skruvar!

- MattisH
- Trogen Medlem

Nej, säg bultar. Det gör jag också... 
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Funk
- Moderator

CRC har en spray , den finns hos t.ex Clas Olsson.När vi ändå är inne på smörjmedel, vad använder ni på hjulbultar och vart får man tag på dessa typ lithium? Aldrig hört talas om.![]()
Hjulbultar och nav använder jag faktisk oftast vanligt lagerfett, det fungerar alldeles utmärkt. Dock måste man komma ihåg att nästan alla moment till hjul är mätta på torrt förband, smörjer man så är det läge att vara extra försiktig och inte dra fullt så hårt..
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Perra83
- Entusiast

Har kopparpasta på CRC sprayburk. Kanske är dags att gå över till alupasta. 140Nm drog ja bultar och muttrar med.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

På små Volvos skall torrmomentet vara MAX 130Nm för standarmutter på alufälg, dragit torrt...låsbult eller stålfälg lägre. Vi kör med momentstav för 110Nm vilket alltid funkar.Perra83 skrev:Har kopparpasta på CRC sprayburk. Kanske är dags att gå över till alupasta. 140Nm drog ja bultar och muttrar med.
På yrkesskolan för många år sedan fick vi lära oss att dra av ungefär 15% om man smorde gängan ( i de fall det inte framgår att det skall smörjas) jämfört med torr gänga.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator

Jag drar åt mina muttrar för hårt, men än så verkar varken fälg eller gängor gått sönder...och hjulen har inte ramlat av. Jag har en momentnyckel hemma, men jag har aldrig testat med den.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- ostkroken
- Entusiast

Jag drar och har alltid dragit på tok för hårt. Har aldrig upplevt ngn försämring, men blir nyfiken på vad som kan hända? Och hur får man reda på vad man ska ha för moment?
- eye69
- Medlem
Re:
Bulten kan gå av, eller börja "krypa" igenom bulthålet i fälgen och du kan därigenom tappa fälgen. På alufälgar brukar man väl säga 110-130Nm.ostkroken skrev:Jag drar och har alltid dragit på tok för hårt. Har aldrig upplevt ngn försämring, men blir nyfiken på vad som kan hända? Och hur får man reda på vad man ska ha för moment?
Senast redigerad av 4 eye69, redigerad totalt 14 gång.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03
- TAT
- Medlem
3-4 gängvarv tar upp i princip all dragkraft.

Har för mig att vid rätt moment når man 60-70% av skruven/bultens sträckgräns. Om man överdrar hamnar man alltså lätt över sträckgränsen med risk för gänghaveri eller brustna hjulbultar. Precis som Eye69 säger brukar alu-fälgar dras ca 12 kg (120Nm), inte mer.
Lossade hjulmuttrar beror sällan på för löst dragna muttrar/bultar utan på att nav och fälg inte är rengjorda ordentligt. Alltid stålborste på nav och fläns och bultar. Då vinterhjul och sommarhjul sällan har exakt samma anliggningsytor kan man använda rakbladsskrapa om det byggt på, på fel ställe (för den andra fälgen) och sedan blåsa rent med tryckluft eller torka med trasa. Alu-pasta på nav om man kör alu-fälgar och en liten klick koppar-pasta på bultarna. Då slipper man fälgar eller hjulmuttrar som sitter fast eller oroa sig för att hjulen ska lossa. Dessutom behöver man inte hålla på efterdra.

Har för mig att vid rätt moment når man 60-70% av skruven/bultens sträckgräns. Om man överdrar hamnar man alltså lätt över sträckgränsen med risk för gänghaveri eller brustna hjulbultar. Precis som Eye69 säger brukar alu-fälgar dras ca 12 kg (120Nm), inte mer.
Lossade hjulmuttrar beror sällan på för löst dragna muttrar/bultar utan på att nav och fälg inte är rengjorda ordentligt. Alltid stålborste på nav och fläns och bultar. Då vinterhjul och sommarhjul sällan har exakt samma anliggningsytor kan man använda rakbladsskrapa om det byggt på, på fel ställe (för den andra fälgen) och sedan blåsa rent med tryckluft eller torka med trasa. Alu-pasta på nav om man kör alu-fälgar och en liten klick koppar-pasta på bultarna. Då slipper man fälgar eller hjulmuttrar som sitter fast eller oroa sig för att hjulen ska lossa. Dessutom behöver man inte hålla på efterdra.
Senast redigerad av 5 TAT, redigerad totalt 14 gång.
- ostkroken
- Entusiast

Hoppsan då är det nog dags för mig att skaffa momentnyckel! =)
- eye69
- Medlem
Jag kör med Biltemas momentnyckel 20-210Nm. Ligger på en femhundring.
Om man har mutterdragare kan man istället använda momentstav för att förenkla. Biltema har också hjulmutterhylsor med inbyggd momentstavsfunktion.
Om man har mutterdragare kan man istället använda momentstav för att förenkla. Biltema har också hjulmutterhylsor med inbyggd momentstavsfunktion.
- Manor
- Moderator

Själv kör jag med en billig muttermaskinen till min 3hk luftkompressor...och efterdrar med spärrskaft med förlängare. Det är för hårt är mitt antagande...men jag har iofs inte haft några problem med detta. Själv är jag rädd att muttrarna lossnar och hjulet ramlar av...att dra av en bult märker man förhoppningsvis direkt.eye69 skrev:Jag kör med Biltemas momentnyckel 20-210Nm. Ligger på en femhundring.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- eye69
- Medlem
Ja, "förhoppningsvis". Problemet är ju att drar du för hårt kan det smälla när som helst, och har du dragit alla för hårt kan allihop sticka ganska snabbt om en går av.Manor skrev:Själv kör jag med en billig muttermaskinen till min 3hk luftkompressor...och efterdrar med spärrskaft med förlängare. Det är för hårt är mitt antagande...men jag har iofs inte haft några problem med detta. Själv är jag rädd att muttrarna lossnar och hjulet ramlar av...att dra av en bult märker man förhoppningsvis direkt.eye69 skrev:Jag kör med Biltemas momentnyckel 20-210Nm. Ligger på en femhundring.
Jag har varit med om att tappa ett däck på husvagnen en gång för många år sen och det är då inget jag vill uppleva igen. En momentnyckel är en billig försäkring.
- MattisH
- Trogen Medlem

Tänk på att en momentstav till knackaren inte fungerar så bra om man inte har en knackare som slår lite bättre än samtliga billiga "storköpsknackare" på marknaden... Jag har råkat ut för det..
Körde min 110Nm stav på några alu-fälgar. Ett av hjulen var påväg av eftersom knackaren inte orkade vrida staven tillräckligt. Min är den dyra knackaren på Jula som inte är så mkt att hänga i granen..
Körde min 110Nm stav på några alu-fälgar. Ett av hjulen var påväg av eftersom knackaren inte orkade vrida staven tillräckligt. Min är den dyra knackaren på Jula som inte är så mkt att hänga i granen..
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- MattisH
- Trogen Medlem

Förresten... Väldigt offtopic just nu

Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- ostkroken
- Entusiast

haha ja verkligen!