Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Shine produkter

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 19 apr 2014 11:54

Så då har jag testat Sonax Intense Shine Detailer. Jag gav 150kr på Elmia (fick med en liten microfiberduk). Flaskan med pump är bra, och det luktar gott. Det är en ganska stor flaska, men medlet är inte lika drygt som Perfection så trots Sonaxens lägre pris blir det lika i den ronden. Red Mist hamnar i något högre prisläge.

Vare sig Red Mist eller Sonax fungerar som torkstöd och ger lite smetigt resultat om det är vatten kvar, Red Mist är sämst och Perfection vinner på knock, då det är vatttenbaserat.

Red Mist och Sonax är jämförbara att applicera vad det gäller avtorkbarhet, Perfection sparar in ett moment, men kan behöva lite efterpolering så det är ganska lika alla tre emellan. Enligt mig så är Perfection inget man vil ha på glas, och Red Mist är det definitvt inte. Sonax är liite snällare..

Sonax vinner på kontrollrundan, ingen efterpolering i starkt dagsljus, Perfection kan ibland avslöja lite "smears" som får torkas igen. Red Mist är mycket oljigare och behöver ofta korrigeras lite.

Looks då ? På min svarta bil med R2000 skydd vinner Red Mist på teknisk KO ! Perfection och Sonax är ganska lika och ger mycket bra blänka, men den där riktiga wetlooken har bara Red Mist.

Pärlning och avrinning är fullt jämförbara, jag kan inte påstå att något är speciellt mycket bättre än något annat.

Hållbarhet, det är för mig irrelevant egentligen så länge det håller mellan några tvättar... Sonaxen får visa vad den går för medan Perfection vinner lite över Red Mist enligt tidigare erfarenheter.

Summan av kardemumman för mig är att det går alldeles utmärkt att leva med Sonax Intense Shine Detailer, och eftersom den finns att få tag på i hela landet så är den ett bra val.
Perfection vinner på att den med fördel går att lägga på våt yta, och är dryg. Den blir mitt förstaval till vardags helt enkelt.
Red Mist då ? Jo den kommer på bilen ett par gånger om året bara för sin sjukt våta look, lite som en fin gåbortskostym, för den är jobbigare att hantera än de andra två.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Shine produkter

Inlägg av Cogo » 19 apr 2014 13:02

bra skriven jämförelse. tackk för det.

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Shine produkter

Inlägg av Perra83 » 19 apr 2014 13:10

Tänkte för ett ögonblick använda Sonax idag men solen sken och lacken var våt så det blev Speed seal och Perfection.
Finns dom i landet nu eller är det tvärslut? En Perfection till vill ja ha.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 19 apr 2014 15:25

Jag använder sonaxen på lätt avtorkad bil som alltså fortfarande är ganska blöt, har aldrig varit några problem. Står det att man ska undvika det?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 19 apr 2014 17:31

Enligt Sonax själva (på mässan) så skall bilen vara torr. På flaskan är det nog ett feltryck eftersom det står på svenska att man skall "tvätta och polera bilen", De övriga språken säger "torka bilen" innan...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ville_vonka
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jul 2013 00:29
Ort: Uppsala

Re: Shine produkter

Inlägg av ville_vonka » 19 apr 2014 17:48

Kunde inte låta bli när jag tvättade "skitbilen" (vinterbilen) idag och köpte Sonax för att testa då jag läst denna tråden. Var enkel att lägga på och torka av, lukten påminner väldigt mkt om Autoglym Aquawax :). Hur bra den är återstår att se :).
Senast redigerad av 4 ville_vonka, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 19 apr 2014 20:42

Oh För hundra gubbar!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 26 apr 2014 14:07

En lite uppdatering och reflektion..
Efter att ha tvättat bilen två gånger (utan torkstöd eller liknande) sedan jag lade på Sonax så måste jag säga att hållbarheten i den produkten är riktigt bra.
Delvis beror det nog på att det inte är ett torkstöd som Perfection utan helt enkelt ett en riktigt hållbar QD.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 26 apr 2014 15:57

Mm hållbarheten är grym tycker jag. Jag tvättade bilen igår och provade lägga sonax på nyss avspolad bil och märker faktiskt ingen skillnad i resultat mot att lägga det på torr bil. Är det ngn mer som provat på blöt bil?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Sv: Re:

Inlägg av e_king » 26 apr 2014 16:25

ostkroken skrev:Mm hållbarheten är grym tycker jag. Jag tvättade bilen igår och provade lägga sonax på nyss avspolad bil och märker faktiskt ingen skillnad i resultat mot att lägga det på torr bil. Är det ngn mer som provat på blöt bil?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Jag brukar torka bilen en sväng och då när den är lite duktig fortfarande, lägga på Sonax Qd:n. Den enda skillnad jag märker är att jag kan få torka lite längre innan det är torrt.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 26 apr 2014 16:52

Min spontana upplevelse var att det blev mycket svårare att få ett jämnt resultat med Sonax på våt bil, det blev en hel del eftertorkande. Jag har svart bil så allt syns... på torr bil var det dessutom drygare.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 26 apr 2014 22:38

Nästa tvätt ska jag ta mig tiden att torka först och gnugga sen, var så länge sen jag körde den på helt torr bil så jag kommer inte ihåg hur det var. :)

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Shine produkter

Inlägg av Funk » 04 maj 2014 18:43

Ytterligare en liten rapport, Sonax hänger i bra med finfin pärlning även efter fyra tvättar. Så att se den produkten som en vanlig QD är nog lite fel..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar