Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Återställa originallack
-
Simonizarn
- Ny Medlem
Återställa originallack
Har en VW-Bubbla på gång, problemet är bara att någon har målat om bilen utanpå med en färg som inte är original. Farsan hade en precis en sådan här orange Bubbla 1300 - 74 när jag var liten och min tanke är att göra en replika av den.
Inuti är bilen fortfarande L20B Leuchtorange men exteriörfärgen är mörkare röd. Dessutom sitter det nån sorts klistermärken (reklam) på dörrarna men det gör ju inte så mycket eftersom lacken ändå ska bort. Vill alltså ha fram originalnyansen, hur gör man det bäst? Målningsborttagning är väl lite farligt eftersom det då finns en risk för att man gör bilen plåtren? Har också hört att vissa har använt nån sorts graffitiborttagningsmedel med gott resultat.
Min tanke är att museiregistrera Bubblan och då bör den vara i originalskick så får man inte bort den mörkröda lacken snyggt så måste bilen antagligen målas på nytt i originalnyans och det kostar ju en del.
Här är bilen, den verkar fin och oförstörd inuti vilket är ett stort plus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/kup ... ojamaalaus
Inuti är bilen fortfarande L20B Leuchtorange men exteriörfärgen är mörkare röd. Dessutom sitter det nån sorts klistermärken (reklam) på dörrarna men det gör ju inte så mycket eftersom lacken ändå ska bort. Vill alltså ha fram originalnyansen, hur gör man det bäst? Målningsborttagning är väl lite farligt eftersom det då finns en risk för att man gör bilen plåtren? Har också hört att vissa har använt nån sorts graffitiborttagningsmedel med gott resultat.
Min tanke är att museiregistrera Bubblan och då bör den vara i originalskick så får man inte bort den mörkröda lacken snyggt så måste bilen antagligen målas på nytt i originalnyans och det kostar ju en del.
Här är bilen, den verkar fin och oförstörd inuti vilket är ett stort plus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/kup ... ojamaalaus
Senast redigerad av 4 Simonizarn, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Re: Återställa originallack
Min första tanke är omlack. Lyckas du inte med borttagningen av färgen till 100% kommer du ändå vilja lackera om den..
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Berga
- Medlem
tror jag medMattisH skrev:Min första tanke är omlack.
och
Intressant med "museiregistrerad" - är inget vi har i Sverige. Låter som en bra sak. Hur fungerar det?
Senast redigerad av 4 Berga, redigerad totalt 14 gång.
Berga
- Perra83
- Entusiast

Jag hade oxå valt att lacka om i rätt färg. Nya lister, rutlister tätningar fräsch krom mm. Fasen så gött!
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Undra om det är samma som entusiastförsäkring?Berga skrev:tror jag medMattisH skrev:Min första tanke är omlack.
och
Intressant med "museiregistrerad" - är inget vi har i Sverige. Låter som en bra sak. Hur fungerar det?
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Bananen
- Trogen Medlem

Senast redigerad av 4 Bananen, redigerad totalt 14 gång.
/ Hälsningar Thomas
-
Simonizarn
- Ny Medlem
Här:
http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/regist ... gistrering
är kraven för museiregistrering av ett fordon i Finland. För museiregistreringen behöver man nog måla om bilen och då misstänker jag att projektet blir för dyrt för min del, hellre hittar jag då en bil i rätt färg. Annars verkar bilen vara i bra skick och priset är också ganska ok.
http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/regist ... gistrering
är kraven för museiregistrering av ett fordon i Finland. För museiregistreringen behöver man nog måla om bilen och då misstänker jag att projektet blir för dyrt för min del, hellre hittar jag då en bil i rätt färg. Annars verkar bilen vara i bra skick och priset är också ganska ok.