Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Utvändig rekond av ny husvagn

Allt utvändigt arbete och produktval.
samuel.persson
Ny Medlem

Utvändig rekond av ny husvagn

Inlägg av samuel.persson » 09 okt 2013 20:15

Hej

Jag hämtade en ny Adria husvagn i för ett par månader sedan. När jag tvättade den för första gången blev jag inte helt nöjd med resultatet. Fick bort all lössmuts och samtliga svarta rinningar, men inte mer . Jag använde mig av HD grön med blandning 1:20. Samt efter med vanligt milt bil schampo och eftertorkning polering och försegling av in och utsidorna på rutorna (dessa blev kanon) :D

Jag hade tänkt att polera och lackförsegla vagnen men innan jag börjat vill jag ha vagnen riktigt ren.

Vagnen har gått på tåg från Slovenien normalt transportsätt för Adrias husvagnar till Sverige, misstänker att det är någon form av flygrost. Till personbilar är det busenkelt använda lämpligt medel mot flygrost. Detta vågar jag inte använda med rädsla av att detta ska lösa upp tätningsmedlet på vagnen.

Att tillägga så är det bara den kulhamrade plåten på långsidorna som drabbats

Hur ska jag gå tillväga, har haft fundering på att gå över långsidorna med lera men kommer jag verkligen ner dalarna på den kulhamrade plåten utan att skava av lacken på topparna.

//Samuel
Senast redigerad av 4 samuel.persson, redigerad totalt 14 gång.

Bisolvon
Medlem

Re: Utvändig rekond av ny husvagn

Inlägg av Bisolvon » 09 okt 2013 20:23

Jag har tvättat jätte många adria i mina dar. Och detta problem som du har löste jag med ett flygrost medel från auto smart. Detta vet jag är säkert mot både tätningar samt rutor. Lägg på låt verka rör runt lite i de och låt verka lite till och eventuellt lägg på en vända till med nytt medel. Spola sen med vanlig vattenslang i flera minuter för att få bort allt medel.
Senast redigerad av 4 Bisolvon, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 09 okt 2013 20:37

Jag skulle ta det med leverantören, då det inte ska va flygrost på en nylev husvagn, även om det inte alls är ovanligt.
Har stött på eländiga objekt.

Annars är det nån form av syrabaserad rengöring som gäller, multisvamp och clay kan oxå va bra vänner.

Samt ett par skyddshandskar,

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

samuel.persson
Ny Medlem

Inlägg av samuel.persson » 09 okt 2013 21:09

Tack, då ska jag ta och inhandla lite syrarengöring och börja bearbeta vagnen.

När jag tänkte efter så hade jag samma problem med min tidigare Adria.

Planen är att börja till nästa helg.

//Samuel

Skriv svar