Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Val av polermedel

Poleringssätt och produktval.
Torbjörn 1
Ny Medlem

Val av polermedel

Inlägg av Torbjörn 1 » 08 jun 2015 14:47

Funderar på vilket polermedel jag behöver egentligen. Väljer mellan Menzernas FG400 eller PF2400. Min bil har väldigt lite repor eftersom jag alltid handtvättar den men däremot behövs en polering då glansen börjar bli dålig, särskilt de mer utsatta nedre partierna. Där känns det ganska strävt och livlöst om man säger säger så. Jag tror att bilen är omlackerad och det är en silvermetallic. Jag har skaffat en sk. mussemaskin som jag tänker köra med skumpads medelhårda. Jag har aldrig använt maskin tidigare så jag är nybörjare på detta men har polerat för hand några gånger iaf.
Går det att använda FG400 utan efterföjande behandling med finare medel och ändå få ett ok resultat?
Jag undrar så eftersom mussemaskinen sägs ha ganska försiktig avverkning, speciellt med skumpads..

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Re: Val av polermedel

Inlägg av progge » 08 jun 2015 15:18

Torbjörn 1 skrev:Funderar på vilket polermedel jag behöver egentligen. Väljer mellan Menzernas FG400 eller PF2400. Min bil har väldigt lite repor eftersom jag alltid handtvättar den men däremot behövs en polering då glansen börjar bli dålig, särskilt de mer utsatta nedre partierna. Där känns det ganska strävt och livlöst om man säger säger så. Jag tror att bilen är omlackerad och det är en silvermetallic. Jag har skaffat en sk. mussemaskin som jag tänker köra med skumpads medelhårda. Jag har aldrig använt maskin tidigare så jag är nybörjare på detta men har polerat för hand några gånger iaf.
Går det att använda FG400 utan efterföjande behandling med finare medel och ändå få ett ok resultat?
Jag undrar så eftersom mussemaskinen sägs ha ganska försiktig avverkning, speciellt med skumpads..
Och bilen är en ..............
Lacker/Klarlacker är olika hårda.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 08 jun 2015 16:21

Jag sticker ut hakan o säger att det räcker med FG400 på en silverfärgad. Satsa på hårda pads o kör länge så medlet hinner brytas ned ordentligt

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 08 jun 2015 16:52

deciso skrev:Jag sticker ut hakan o säger att det räcker med FG400 på en silverfärgad. Satsa på hårda pads o kör länge så medlet hinner brytas ned ordentligt
Om det är en Japanare, med mjuk lack så dyker det upp nya problem med FG400.
Är det en BMV så kan man gno till man blir blå.
Så den stora frågan är Vad för bil, test ruta.
Mvh Progge

Torbjörn 1
Ny Medlem

Inlägg av Torbjörn 1 » 08 jun 2015 19:32

Bilen i fråga är en Audi A4-00. Men vet inte om det har så stor betydelse iom att den är omlackad.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 08 jun 2015 20:54

Torbjörn 1 skrev:Bilen i fråga är en Audi A4-00. Men vet inte om det har så stor betydelse iom att den är omlackad.
Kör en test ruta på 25x25 cm med PF2400 så ser du.
Tar det inte så på med FG400 och se resultatet :nicka
Mvh Progge

Torbjörn 1
Ny Medlem

Inlägg av Torbjörn 1 » 11 jun 2015 22:43

Många verkar tycka att Scholl är ett lättarbetat och bra polermedel som lämnar snyggt resultat. Vad tror ni om S17 som enstegare ihop med skumpads?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 11 jun 2015 23:06

Funkar om det endast är tvättrepor. De grova blir kvar men mindre försvinner och det blir ruggig glans. S17+ brukar funka riktigt bra som grovt medel på mjuka lacker. [emoji106]

Skriv svar