Är ny på det här med bilvård och tänkte köpa mig min första maskin, men vad ska man satsa på? En mussepigg eller en lite större ocillerande typ RG3000? En mussepigg är ju lite billigare, och jag vet ju inte om jag kommer fastna för det (he, he, är nog redan fast), men det är ju lite mer kraft i en RG3000. Har en Audi A4, och vad jag förstått så är dom ganska hårda i lacken, räcker en mussepigg, eller måste man ha grövre grejer?
Tanken är väl inte att få en perfekt repfri bil första gången, men man måste börja nånstans, men att gå på en roterande direkt känns lite risky.
Så, vad är era åsikter? Mussepigg eller nåt lite större?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Mussepigg eller RG3000?
-
Cogo
- Entusiast

Re: Mussepigg eller RG3000?
Tipsar dig om ett prisvärt alternativ.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv
Smidigare än en Musse pigg maskin men inte lika dyr som en RG3000.
Har en själv som fungerar mycket bra.
Mvh magnus
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv
Smidigare än en Musse pigg maskin men inte lika dyr som en RG3000.
Har en själv som fungerar mycket bra.
Mvh magnus
-
Glooie
- Medlem
Hur är ljudnivån/vibrationerna i en dylik?
- garagehunden KL
- Medlem
Är vibrationer och ljudnivå viktiga kan du glömma en sån lågprisMusse Pigg. Kanhända finns det bra exemplar men knappast realistiskt tro man hittar en sån. Men visst går det att polera med dem.
Sen beror det på om man trivs med modellen som sådan. Själv tycker jag det är en konstig konstruktion med inbyggd klumpighet och hög tyngdpunkt men jag är en enkel amatör och många proffs verkar ju gilla den. Alltså själva modellen som sådan.
Mitt personliga val av dessa hade därför blivit RG3000 eller den som länkades eller motsvarande. Har dock aldrig haft en sån själv så jag vet inte hur de vibrerar. Gissar de inte är några ergonomiska underverk.
Eller välja fritt så hade jag slagit till på en Rupeskopia. Tycks fått bra omdömen.
Tyvärr är det väl så annars att man bör nog satsa på så pass bra som möjligt, det vill säga så dyr man kan. Det blir bra mycket roligare och lättare. Men får inte Musse Pigg en att tröttna så är chansen stor man har tillräckligt intresse för att sedan skaffa sin nåt bättre i och för sig.
Jag har inte ångrat jag satsade på nåt lite mer kostsamt, det var det värt. Den räcker i många många år för mig. Skillnaden är som natt och dag.
Sen beror det på om man trivs med modellen som sådan. Själv tycker jag det är en konstig konstruktion med inbyggd klumpighet och hög tyngdpunkt men jag är en enkel amatör och många proffs verkar ju gilla den. Alltså själva modellen som sådan.
Mitt personliga val av dessa hade därför blivit RG3000 eller den som länkades eller motsvarande. Har dock aldrig haft en sån själv så jag vet inte hur de vibrerar. Gissar de inte är några ergonomiska underverk.
Eller välja fritt så hade jag slagit till på en Rupeskopia. Tycks fått bra omdömen.
Tyvärr är det väl så annars att man bör nog satsa på så pass bra som möjligt, det vill säga så dyr man kan. Det blir bra mycket roligare och lättare. Men får inte Musse Pigg en att tröttna så är chansen stor man har tillräckligt intresse för att sedan skaffa sin nåt bättre i och för sig.
Jag har inte ångrat jag satsade på nåt lite mer kostsamt, det var det värt. Den räcker i många många år för mig. Skillnaden är som natt och dag.
- nybbe79
- Medlem
Har en Musse från biltema som jag tycker funkar kanon till dom jobben jag har gjort, det jag tänkte på var hur mycket kommer jag polera, är det värt att lägga ut flera tusen extra på en annan maskin, eftersom jag är väldigt nöjd med denna så i efterhand ett nej...
Visst, den låter lite men inga stora vibrationer.
Visst, den låter lite men inga stora vibrationer.