Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Någon som testat excenterslip?

Poleringssätt och produktval.
Wil
Ny Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 mar 2009 12:21

Någon som testat excenterslip?

Inlägg av Wil » 19 jul 2009 21:50

Jag har beställt en excenterslip för att polera med men även slipa givetvis. Jag undrar om det är någon som testat att polera med en excenterslip liknande den jag beställt? som har en svängcirkel på 6,4mm.
har en roterande sen förut men körde sönder den så vill ha nåt som är lite enklare för inte så dåliga o repiga lacker.
Senast redigerad av 4 Wil, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av Nisse » 19 jul 2009 23:12

Wil skrev:Jag har beställt en excenterslip för att polera med men även slipa givetvis. Jag undrar om det är någon som testat att polera med en excenterslip liknande den jag beställt? som har en svängcirkel på 6,4mm.
har en roterande sen förut men körde sönder den så vill ha nåt som är lite enklare för inte så dåliga o repiga lacker.
Går utmärt att både polera och lägga lacksydd med...Vi har en Flexmaskin Flex X 1107 VE som vi använder som vaxpåläggare svängcirkel på 8,8mm....bättre maskin att lägga lackskydd med finns inte....men just den liknar mer en riktig polermaskin så man kommer åt under rails.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av Tantrum » 20 jul 2009 05:56

Jepp! Tycker det funkar bra på alla sätt faktiskt. Se till att plocka bort den gummi-"kjol" som sitter mellan maskinen och stödtrissan bara. Den hjälper till att dra in luft genom hålen i stödtrissan, men skaver och ökar värmen när det sitter en tät polertrissa på maskinen.
Bild

Jag tycker den är smidig. Det kan låta mycket om man kör på hög hastighet, men då är det plåten som vibrerar. Sen skakar ju maskinen betydligt mer än en roterande så tätare pauser är kanske att föredra, för att vila lemmarna.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av bustorp » 20 jul 2009 15:31

Silikonhandskar kan vara bra......
Endast låga trissor rekommenderas, annars tappar den duktigt med effekt då trissan dämpar rörelserna.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av Stupid-Flanders » 20 jul 2009 17:29

Jag brukar ibland använda min Co/Tech från Clas Ohlsson när jag lägger lackskydd. Tycker det är smidigare än att använda biltema-dubbeln.

Har aldrig provat polera med den däremot.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

MAX

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av MAX » 20 jul 2009 17:43

Har själv en makita med endast 2-2,5mm slag vilket är i minsta laget just för lite vassare repor men klockrent för exempel-vis normala tvätt-repor sen som bustorp på-pekar låga trissor för just polerins-momentet.

använder själv 130*25mm lila trissa som jag svarvat av ca10mm så den endast är 15mm hög perfekt för att just plocka tvätt-repor går även bra att tona ner lite vassare repor, tycker inte den vibbrerar speciellt mycket om man håller sej i dom lägre varv-tals regionerna men att man i gengäld får nöta lite mera men +för att man kan jobba lugnt och av-slappnat 8-)

har ju även en aeg 460 med några år på nacken men med då lite större slag ca5mm men den lever som sagt rövare även på lägsta fart men samtidigt så är den ju mycket effektivare men då -för att det blir jobbigt :evil:

men helt klart använbara maskiner. :jeps
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av bustorp » 20 jul 2009 17:56

Håller med dig där, MAX.......
Eftersom jag hade maskinerna hemma så var jag tvungen att testa dem för ett par år sedan......
Minimum slag 6 mm har jag fått veta av expert - annars blir det för drygt att polera med den.
Jag har en som har 4,5 o en som har 6,5 o det märks skillnad, kan jag säga.
Jag kapade trissan till ca.15 mm istället (precis som du, MAX) o inbillade mig att det blev effektivare....

Det går perfekt att vaxa eller lägga skydd med dem......o ju mindre slag, desto skönare är den att köra.
Man kan ju inte få allt optimerat i en sån maskin.......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Wil
Ny Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 mar 2009 12:21

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av Wil » 20 jul 2009 19:37

Verkar ju bra att det går o ta tvättrepor och oxid. Men är dem väldigt ostabila att köra med mycket slag? jag trodde dem skulle vara lite enklare en roterande som för mig vobblar en del.
Senast redigerad av 4 Wil, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Någon som testat excenterslip?

Inlägg av Tantrum » 20 jul 2009 19:40

Det är betydligt enklare att köra en oscillerande än en roterande, om man inte är inkörd på nån av dem. Det vågar jag nog påstå. Detta oavsett om den oscillerande har stort eller litet slag.
...like a boss.

Skriv svar