Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hastighet med menzerna

Poleringssätt och produktval.
anderskstore
Ny Medlem

Hastighet med menzerna

Inlägg av anderskstore » 22 aug 2014 19:41

Vilka hastigheter kör ni med när ni använder menzerna fg400, pf2400 samt 4000 då tänker jag på när man använder DA maskin så som top tool eller liknande. Om någon som har lite tips eller kanske kan slänga ihop någon enklare tabell då menzerna enbart anger för roterande.

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Re: Hastighet med menzerna

Inlägg av davve » 22 aug 2014 20:56

6 är max på toptoolen va? Längesen jag polerade nu :( men då kör jag på 4an.

anderskstore
Ny Medlem

Inlägg av anderskstore » 22 aug 2014 21:04

davve skrev:6 är max på toptoolen va? Längesen jag polerade nu :( men då kör jag på 4an.
Det stämmer men kör du 4:an å alla medel då eller?

Bisolvon
Medlem

Inlägg av Bisolvon » 22 aug 2014 21:15

Skulle säg att det beror lite på hur hårt man trycker och hur mycket man vill avverka. Djupa repor och blåa hårda trissor med FG tex. Lätt tryck och många överlapp. Medium repor gula medium trissor med FG. Lite högre tryck och med tiden lätta trycket som till sist bara är maskinens vikt.

Lite så tänker jag när jag kör med min TT med en hastighet varierande från 3 -5.

Svårt att förklara men hoppas på att ni blev lite klokare ;)

anderskstore
Ny Medlem

Inlägg av anderskstore » 22 aug 2014 21:35

Bisolvon skrev:Skulle säg att det beror lite på hur hårt man trycker och hur mycket man vill avverka. Djupa repor och blåa hårda trissor med FG tex. Lätt tryck och många överlapp. Medium repor gula medium trissor med FG. Lite högre tryck och med tiden lätta trycket som till sist bara är maskinens vikt.

Lite så tänker jag när jag kör med min TT med en hastighet varierande från 3 -5.

Svårt att förklara men hoppas på att ni blev lite klokare ;)
Intressant och och ger en vink lite så absolut en bra förklaring, alltid intressant vilka varianter alla kör så var absolut för hitta en mer ultimat för menzerna då jag mest kört 3m innan. Men tack för tipsen det är uppskattat

Skriv svar