Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Har lackerat interiörslister - våtslip+polering?

Poleringssätt och produktval.
hankenstein
Ny Medlem

Har lackerat interiörslister - våtslip+polering?

Inlägg av hankenstein » 07 jun 2014 20:48

Varlänge sugen på att försöka få till något som liknar "pianosvart" på mina interiörslister.

Har gjort enligt följande (med rengöring med kemiskt ren bensin mellan varje steg

Slip > plastprimer > våtslip 600 > filler primer > våtslip 600 + 1200 > svart färg > våtslip 1200 > lack+våtslip 3 gånger till > klarlack > klarlack

Nu känns och syns det att klarlacken inte är jämn utan skulle lätt behöva en överhalning med lite våtslip 1200, men då kommer ju ytan vara totalt nedmattad.

Vad rekommenderar ni? Våtslip 1200 och sedan polera med rubbing och sedan polish eller enbart försöka med kraftig rubbing?

Lite villrådig då jag lagt jäkligt många timmar på att få ett bra resultat fram till klarlack. Kan säga att alla primers och färger är från Biltema
Senast redigerad av 4 hankenstein, redigerad totalt 14 gång.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av henkek » 07 jun 2014 20:51

Kanske räcker me 2000 för att få en fin yta. Lättare o polera sen :)
Senast redigerad av 4 henkek, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Har lackerat interiörslister - våtslip+polering?

Inlägg av Manor » 07 jun 2014 22:54

Jag skulle också rekommendera våtslip 2000 och kanske t.o.m 3000 efter det.
2000 hittade jag själv på Mekonomen, men 3000 har jag inte kunnat hitta.

Därefter polerar du i flera steg med olika grova polermedel och trissor.
Om du bara har fått till ett hyfsat tjockt lager med klarlack så bör du kunna få till ett riktigt hyggligt resultat med ovanstående.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 07 jun 2014 23:29

Har de härdat ordentligt?
När jag har våtslipat så har jag slutat vid 2000 bara för att efter det så är det större risk för "pigtails". Sen är det bara polera som gäler. Steg för steg.

/Fredrik
Senast redigerad av 5 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 07 jun 2014 23:30

Felpost
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

hankenstein
Ny Medlem

Inlägg av hankenstein » 08 jun 2014 20:24

Slipade på klarlacken med 2000 tills 95 % av alla ojämnheter var borta. Sen gick jag på med orange trissa och Autoglym Paint Renovator.

Alla detaljer blev sjukt bra glans i bara efter ett par varv på rätt högt varv... men , den sista , mittkonsollen där växeldamasken ska sitta gick jag på någon sekund för länge för i ett nafs brände trissan igenom lacken och ner till primern.

Bara att ta fram sandpapper och primer och börja om igen :cry: När allt är klart att polera nästa gång går jag ner till 800 varv och tar vääääldigt lätt tryck på dessa ställen. Funderar på att helt skippa maskin och testa o se hur det blir med Autoglyms palm applicator till en början. Kanske räcker?

Tack för feedbacken

Skriv svar