Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sonax Pefekt Finish 1l

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 23 okt 2013 19:06

Någon som vill dela med sig. Jag är beredd att köpa in mig på en storflaska, behöver inte mycket c:a 100 ml för att utvärdera dess eventuella förträfflighet.

Med vänlig hälsning Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av marcus » 24 okt 2013 07:44

Jag har.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av deciso » 24 okt 2013 17:43

Jag köpte en 250 ml tub på streetpower
Du kommer älska den ! Makalöst dryg och en enormt fin yta :jeps
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 24 okt 2013 18:39

deciso skrev:Jag köpte en 250 ml tub på streetpower
Du kommer älska den ! Makalöst dryg och en enormt fin yta :jeps
kan inte se den i deras sortiment, men jag vet också att de haft några sonaxtuber av något slag.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 24 okt 2013 20:51

Inte ens sonax.se har den. tror jag brinner av :evil:

Fruktansvärt bra pris på Clean Your Car om inte annat, vill ha den imorgon helst :(

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av marcus » 05 nov 2013 14:14

Kan du dela med dig av dina erfarenheter av Perfect finish?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 08 mar 2014 11:07

Marcus!

Bra grejer var det absolut, Sonax Perfect Finish. Föga förvånande gick den bäst med Sonax egen orange trissa. Provade även med Nordics gula och blå, och reservdelsguruns nya microfibertrissor.
Oscilerande RG 3000 och Makitan användes.

Att den skulle ha en avverkning på 4/6, det kan jag inte hålla med om.
Om vi säger att Scholl S17 har avverkning på 4/6 så har sonaxen c:a 3/6 beroende på trissa.
Men det blir blankare än med S17. Tillräckligt blankt blir det.
Däremot tyckte jag den fyllde något. Gjorde rent med ren 100% ispropanol blandat 50/50 med destillerat vatten.
Positivt med den var den snabba avverkningen och att som jag eftersökt länge, så lite smetiga smörjmedel i som möjligt. = lätt att göra rent efteråt.
Kommer absolut fortsätta med Sonaxen
/Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av marcus » 08 mar 2014 17:27

Kul att höra, Fredrik. Jag använder i stort sett endast Perfect finish nu för tiden. Fördelarna är att den jobbar snabbt och är enkel att torka av. Vad gäller fillers så tycker jag den inte är sämre än någon annan t.ex. S17 eller Menzerna PF. Inget problem då jag alltid använder mig antingen av en alkalietvätt följt av IPA eller så kör jag med Sonax paint prepare eller en silikonlösare.

Hur tyckte du att den fungerade med microfibertrissa?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 11 mar 2014 10:31

marcus skrev:Kul att höra, Fredrik. Jag använder i stort sett endast Perfect finish nu för tiden. Fördelarna är att den jobbar snabbt och är enkel att torka av. Vad gäller fillers så tycker jag den inte är sämre än någon annan t.ex. S17 eller Menzerna PF. Inget problem då jag alltid använder mig antingen av en alkalietvätt följt av IPA eller så kör jag med Sonax paint prepare eller en silikonlösare.

Hur tyckte du att den fungerade med microfibertrissa?
Blev sämre avverkning med microtrissan. Testade med både Makitan och RG´n (oscillerande) Dock lite bökigt att köra med Makitan då microtrossan (150mm) ville suga fast i lacken.
Men blankt blev det.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av marcus » 11 mar 2014 14:22

Jag upplevde ett ganska bra klipp och en klockren glans när jag använde mig av microfibertrissa tillsammans med Rupes 15lhr bigfoot.

Microfiber och roterande är, enligt mig, ingen höjdare då trissans fibrer kladdar ihop sig och du får en väldigt hög friktion mot lacken.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av progge » 11 mar 2014 15:43

marcus
Blev sämre avverkning med microtrissan. Testade med både Makitan och RG´n (oscillerande) Dock lite bökigt att köra med Makitan då microtrossan (150mm) ville suga fast i lacken.
Men blankt blev det.

/Fredrik
Det viktigaste när man använder microfiber rondeller är att Prima dem.
Lägg lite tid på detta, så att hela skivan har medel överallt.( i fibrerna )
Duscha lite vatten eller något annat smörj medel på dem innan start.
Så skall du få se på bett. :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 13 mar 2014 19:22

marcus skrev:Jag upplevde ett ganska bra klipp och en klockren glans när jag använde mig av microfibertrissa tillsammans med Rupes 15lhr bigfoot.

Microfiber och roterande är, enligt mig, ingen höjdare då trissans fibrer kladdar ihop sig och du får en väldigt hög friktion mot lacken.
Ja exakt, jag förststod rätt snabbt att det inte var någon vidare kombo med roterande.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av Lemerok » 20 mar 2014 00:36

Denna blir man lite sugen att prova, läst bra om den på forum här och var.

Mest intressant för mig är den kortare körtiden men ändå fint resultat.
Läst att det rekommenderas att man kör den endast 45 sekunder eller så på en sektion och att den ändå ger relativt bra cut men framförallt fin yta.

Ni som kör den, berätta gärna hur länge ni kör den. Vilken teknik tycker ni fungerar bäst, vilka trissor?
Börjar ni med tryck och avslutar med lätt eller inget tryck?

Ger den tillräckligt fint resultat med en trissa på en sektion, eller kör ni en andra gång med finare trissa?

Jag kommer köra med oscillerande maskin och är ute efter så bra resultat som möjligt på kortast tid.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av Lemerok » 22 mar 2014 21:19

Kan ni berätta lite mer om den?
bigguns, marcus, deciso eller någon annan?


Uppdatering:
Jag har beställt hem 1l nu med, får testa mig fram senare.
Men vore intressant att veta hur ni kör den, om ni kommit fram till något optimalt sett eller så.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av marcus » 24 mar 2014 19:29

Det är svårt att komma med ett recept som fungerar på alla bilar, men jag Perfect finish har fungerat med i stort sett alla trissor som jag har använt mig av och med alla maskiner: Makita roterande, top tool, Rupes bigfoot 15 samt AEG 460.

Om sanningen skall fram så kör jag mest på som med vanliga polermedel, dvs sprid på låga varv, öka trycket och varvtalen, polera och sedan lättar jag på varvtalen och trycket för att till sist bara låta maskinen stå för trycket och låga varvtal. Fungerar klockrent.

Jag har laborerat en del med instruktionerna som Sonax använder sig av med goda resultat. Dvs högt tryck och låga varvtal och sedan inget tryck och högre varvtal. Jag råder dig att testa båda metoderna för att sedan hitta den som passar dig bäst. Ibland kanske den ena metoden fungerar bättre, så det är bra att ha testat.

Fördelen med detta medel är att du inte behöver polera i fem minuter. Då medlet är framtaget för att användas med roterande maskin och enligt instruktionerna som Sonax har så har du en arbetstid om max två minuter per område. Är bilen risig, så råder jag dig att använda ett grövre medel före. Jag kan inte uttala mig om hur perfect finish fungerar med en "cutting pad" dvs lammull eller liknande då jag inte använder detta medel som ett "compound", utan en polish.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av Lemerok » 24 mar 2014 19:44

marcus skrev:Det är svårt att komma med ett recept som fungerar på alla bilar, men jag Perfect finish har fungerat med i stort sett alla trissor som jag har använt mig av och med alla maskiner: Makita roterande, top tool, Rupes bigfoot 15 samt AEG 460.

Om sanningen skall fram så kör jag mest på som med vanliga polermedel, dvs sprid på låga varv, öka trycket och varvtalen, polera och sedan lättar jag på varvtalen och trycket för att till sist bara låta maskinen stå för trycket och låga varvtal. Fungerar klockrent.

Jag har laborerat en del med instruktionerna som Sonax använder sig av med goda resultat. Dvs högt tryck och låga varvtal och sedan inget tryck och högre varvtal. Jag råder dig att testa båda metoderna för att sedan hitta den som passar dig bäst. Ibland kanske den ena metoden fungerar bättre, så det är bra att ha testat.

Fördelen med detta medel är att du inte behöver polera i fem minuter. Då medlet är framtaget för att användas med roterande maskin och enligt instruktionerna som Sonax har så har du en arbetstid om max två minuter per område. Är bilen risig, så råder jag dig att använda ett grövre medel före. Jag kan inte uttala mig om hur perfect finish fungerar med en "cutting pad" dvs lammull eller liknande då jag inte använder detta medel som ett "compound", utan en polish.
Okej, tack för informationen och ett bra svar! :nicka

Själv kommer jag testa det vid enstegspolering på några bilar, bland annat min egen.
Kommer antagligen köra medium skumtrissa eller ännu mjukare med min oscillerande RG T3000.
Men hittar man någon repa kan man ju prova lite värre rondell med, men för en risig bil är det nog bäst med andra medel ja.

Hittade bra skriven information här med om någon annan vill läsa, även instruktion för DA-maskin:
http://esotericcarcare.com/Sonax-Perfect-Finish-1L
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av bigguns » 25 mar 2014 09:14

Det är som Marcus säger. Och den avverkar något mer mer med en Roterande maskin än med en typ Rg3000 (slungoscilering), enligt mig. Kör man med grövre trissa än en skonsam medium finns det stor riska att den kommer att lämna spår efter sig på känslig lack Kortare avverkningstid, och viktigast av allt, lämnar inte en massa feta smörjmedel efter sig.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av Lemerok » 25 mar 2014 23:47

Tack för infon, låter bra, ungefär det jag är ute efter.

Hittade mig en flaska från Tyskland (ebay) så jag har en på gång, ingen av sponsorerna har den.
Återkommer senare när jag testat den med. :)
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av Lemerok » 02 apr 2014 18:43

Blir polering med Sonax till helgen. :D

Bör jag maskera, eller hur är den om man får på lister?

Funderar om det räcker med att dra på Ultima Tire & Trim på alla lister dagen innan.


En schysst film på Sonax och DA-maskin här:

Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: Sonax Pefekt Finish 1l

Inlägg av Swingminx » 31 jul 2014 23:33

Detta medel åker med i nästa beställning :)
Perfekt då den ju ska vara bra till mjuka lacker dvs min LS430 :jeps
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Skriv svar