Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

lite erfarenheter menzernas poler medel

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
MAX

lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av MAX » 22 apr 2009 23:25

Ante skrev
Hehee efter att jag läst att du tog just orange ch FF så körde jag denna kombo på en X6 , Vissa ställen fick jag ta till PF och optipad men funkade faktiskt bra med FF (Du kan se en bild på vax och lackskydd delen vars vi pratar vax på lackskydd och tvärt om)

Har alltid annars bara använd FF när jag velat få extra glans :) Men hur tycker du FF känns gentemot PF/IP, Jag tycker FF snabbt blir" osynlig" efter bara något varv över den , medans PF syns (fettig yta) länga och jag får nöta länge fö att få den mer genomskinlig innan jag torkar av.

För att svara på Antes fråga så nu när man fått in snitsen med 3401.an(tog ett tag) :evil:
Så vete fasiken om jag(kan vara inbillning)inte upp-lever ff effektivare än åtminstonde ip.n ibland kanske för att det blir blankare fortare men samtidigt så när det blir lättare repor(inte tvätt-repor)utan lite vassare repor.

så kör jag extrems recept bara helt enkelt kör väldigt sakta där jag vill ha lite mer bett funkar hur bra som helst samtidigt som man som ante nämde att ff blir osylig fortare så då har man full koll på reporna samtidigt som man har klös kvar i medlet så att säga.

Samt att i mitt fall känns det som att ip.n är bättre än ex pf då det finns mer att jobba med tar lägre tid att bryta ner men som sagt att det behövs lite mer tid för att medlet ska göra nytta som det heter då jag upplever att pf.n tar slut innan den gjort jobbet mina tankar blir då för min del att köra en gång till på samma ställe. nu gäller ju detta mina objekt som kanske sett sina bästa dagar(jag med för den delen) :lol:

sf.n har jag inte kört just nånting med bara lite men lika där så vill jag nog att medlet ska jobba lite längre utifrån den lilla erfarenhet jag har skaffat mej hittills just nu, men kan ju se annorlunda ut när man fått lite mera kött på benen.eller att det skulle fungera annorlunda för mej om jag körde en annan maskin men i det här fallen som jag upplever medlen med just 3401.an

sedan pg.n upplever jag som extremt av-verkande med just flex-lamm-ull gjorde ett litet test till i söndags då jag slipat klart corsan med 400korn laddade flexusen med just lamm-ullen och skickade på lite pg och gick lös på en del av huven först blev jag mörk-rädd :oops: när slip-reporna fram-träda såg alldelles för jävulusiskt ut :evil: men nötte på lite till vips så var det blankt o fint igen :P

så bara att matta ner igen så har nog nämt det tidigare att med den här kombon ska man nog ta det lite lungt och använda ett lite grannare medel då det blir lite att städa som sagt men går man bet så varför inte klarade inte riktigt farsans kåpa på pickupen men som jag skrev så var det extrem apelsin-lack så man kom inte ner på djupet så här hade nog bara våtslip hjälp mina tankar som sagt.

Blev lite mycket men som sagt mina erfaren-heter och dela gärna med er av era mvh max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Ante_Bmw » 23 apr 2009 00:09

MAX skrev:Ante skrev
Hehee efter att jag läst att du tog just orange ch FF så körde jag denna kombo på en X6 , Vissa ställen fick jag ta till PF och optipad men funkade faktiskt bra med FF (Du kan se en bild på vax och lackskydd delen vars vi pratar vax på lackskydd och tvärt om)

Har alltid annars bara använd FF när jag velat få extra glans :) Men hur tycker du FF känns gentemot PF/IP, Jag tycker FF snabbt blir" osynlig" efter bara något varv över den , medans PF syns (fettig yta) länga och jag får nöta länge fö att få den mer genomskinlig innan jag torkar av.

För att svara på Antes fråga så nu när man fått in snitsen med 3401.an(tog ett tag) :evil:
Så vete fasiken om jag(kan vara inbillning)inte upp-lever ff effektivare än åtminstonde ip.n ibland kanske för att det blir blankare fortare men samtidigt så när det blir lättare repor(inte tvätt-repor)utan lite vassare repor.

så kör jag extrems recept bara helt enkelt kör väldigt sakta där jag vill ha lite mer bett funkar hur bra som helst samtidigt som man som ante nämde att ff blir osylig fortare så då har man full koll på reporna samtidigt som man har klös kvar i medlet så att säga.

Samt att i mitt fall känns det som att ip.n är bättre än ex pf då det finns mer att jobba med tar lägre tid att bryta ner men som sagt att det behövs lite mer tid för att medlet ska göra nytta som det heter då jag upplever att pf.n tar slut innan den gjort jobbet mina tankar blir då för min del att köra en gång till på samma ställe. nu gäller ju detta mina objekt som kanske sett sina bästa dagar(jag med för den delen) :lol:

sf.n har jag inte kört just nånting med bara lite men lika där så vill jag nog att medlet ska jobba lite längre utifrån den lilla erfarenhet jag har skaffat mej hittills just nu, men kan ju se annorlunda ut när man fått lite mera kött på benen.eller att det skulle fungera annorlunda för mej om jag körde en annan maskin men i det här fallen som jag upplever medlen med just 3401.an

sedan pg.n upplever jag som extremt av-verkande med just flex-lamm-ull gjorde ett litet test till i söndags då jag slipat klart corsan med 400korn laddade flexusen med just lamm-ullen och skickade på lite pg och gick lös på en del av huven först blev jag mörk-rädd :oops: när slip-reporna fram-träda såg alldelles för jävulusiskt ut :evil: men nötte på lite till vips så var det blankt o fint igen :P

så bara att matta ner igen så har nog nämt det tidigare att med den här kombon ska man nog ta det lite lungt och använda ett lite grannare medel då det blir lite att städa som sagt men går man bet så varför inte klarade inte riktigt farsans kåpa på pickupen men som jag skrev så var det extrem apelsin-lack så man kom inte ner på djupet så här hade nog bara våtslip hjälp mina tankar som sagt.

Blev lite mycket men som sagt mina erfaren-heter och dela gärna med er av era mvh max ;)

Håller med mycket du skriver, börjar ju som sagt även uptäcka först nu att FF ändå iter ganska bra... men då bara på vissa lacker, har testat den på en annan BMW och det hände inget annat än att det blev mer glans.. Inte en repa försvann.-. då var PF det enda som fungerade

Men om du skulle vara rekondare vill du då verkligen jobba varje panel längre än vad det tar för PF att brytas ned? Hur länga tar då en helrekond ? det är väl lite därför man utvecklar medlen på detta vis... för att spara tid och det är då våran uppgift att veta och kunna välja rätt medel på rätt ställe
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av marcus » 23 apr 2009 06:26

Jag tycker att Powerfinish har en ganska lång arbetstid,då jag jag kan polera med det i flera minuter med roterande. När ni tror att det inte finns kvar polermedel, testa att dra med ett finger över ytan - jag garanterar att ni ser ett "flottigt märke" och då är det bara att fortsätta polera.

Sprid ut medlet på låga varv, sedan drar ni upp varven och trycker en aning (10 kg?) - detta för att kunna "skära" igenom reporna. Polermedlet är som vassast i början, och därefter kan man lätta på trycket. Mot slutet så sänker man varven successivt och till sist kör man på lägsta varv flera "passeringar".
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Tantrum » 23 apr 2009 06:38

marcus skrev: Sprid ut medlet på låga varv, sedan drar ni upp varven och trycker en aning (10 kg?) - detta för att kunna "skära" igenom reporna. Polermedlet är som vassast i början, och därefter kan man lätta på trycket. Mot slutet så sänker man varven successivt och till sist kör man på lägsta varv flera "passeringar".
Toppenbeskrivning tycker jag :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Ante_Bmw » 23 apr 2009 16:18

Tantrum skrev:
marcus skrev: Sprid ut medlet på låga varv, sedan drar ni upp varven och trycker en aning (10 kg?) - detta för att kunna "skära" igenom reporna. Polermedlet är som vassast i början, och därefter kan man lätta på trycket. Mot slutet så sänker man varven successivt och till sist kör man på lägsta varv flera "passeringar".
Toppenbeskrivning tycker jag :)

Men vidareutveckla det där gärna marcus... Varför skall man passera flera ggr på låga varv i slutet?
Jag kör ca 10 passeringar, ganska långsam hastighet och med ganska mycket tryck dom första 3-4 sen lättar jag men jag kör bara först ut det på lägre varv sen kör jag resten på 6:an

Jag kör som du beskriver och jag håller till 100% med att det tar flera minuter för mig att bryta ner det (3401VRG) Jag tycker att med sättet jag kör ut detta medel nu så kan jag ej kapa min polertid för en helt bil
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Tantrum » 23 apr 2009 17:27

Att bara svepa över lacken ett par varv som sista moment är för att klämma ur den allra sista glansen ur medlet. Polermediet är så nedbrutet att det nästan är obefintligt vilket ger en väldigt fin polerverkan :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Nisse » 23 apr 2009 18:46

Just värmen är viktigt när det gäller polering....Ju mer van man är att polera, ju högre hastighet vågar man använda...Överdosering av medel är rätt så vanligt !

Det som skiljer mellan amatören och den professionelle poleraren är att den senare alltid höjer valvtalet på maskinen (roterande) när denna tar över...och använder just värmen för att avverka repor effektivare...för det är just värmen i kombination med medlet som ger det bästa resultatet !

Det händer rätt ofta när vi polerar att det röker till lite...så varmt blir det!!

Just det kritiska momentet är just där plåtytor viker sig...på t.ex. motorhuvar..där är alltid färgskicktet tunnare ! Detta bör man ha i åtanke vid polering...speciellt om det har polerats tidigare !

Ett annat sak som också kan vara besvärlig är repor på t.ex. plastdetaljer som stötfångarpartier mm...där har färgen mjukgörare och är alltid mycket känsligare än färg på plåtdetaljer ! och det spelar ingen roll vid roterande maskin om det sitter skumrondell eller lammull på maskinen...gränsen finns där...och här kan det gå fort att göra åverkan som kräver en omlackering i värsta fall !...Det gäller att köra med låga vartal med roterande eller välja en oscillerande maskin...och kanske vara inställd på att lämna någon repa istället för att utmana ödet.. ;)

Även sidorna på skumrondeller skall man tänka på att hålla på avstånd från lackade plastdetaljer så man inte kommer för närma... ;)

Maskera känsliga lackade plastdetaljer är inte att vara feg utan att ta det säkra före det osäkra....

Skador på både lackade och olackade plastdetaljer är faktisk väldigt vanligt om man är lite ovan att polera...och det händer att även professionella ibland råkar vara lite för närma och nagga i dessa...Så att maskera för att skydda är aldrig fel !! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av MAX » 23 apr 2009 20:22

Ante_Bmw skrev:Men om du skulle vara rekondare vill du då verkligen jobba varje panel längre än vad det tar för PF att brytas ned? Hur länga tar då en helrekond ? det är väl lite därför man utvecklar medlen på detta vis... för att spara tid och det är då våran uppgift att veta och kunna välja rätt medel på rätt ställe
Bra fråga för som jag skrev så upplever jag att det går att köra längre med ip.n gentemot pf.n alltså mer att arbeta med och det betyder i mitt fall att jag nu kan ta lite mer repor med ip.n i en smäll, nu förut-satt att det finns repor.
om jag nu kör med pf.n och den som sagt bryts ner fortare vilket alla som testat vet och är beskrivningen på produkten alltså fakta så är min åsikt att bara för att medlet är nerbrutet så innebär ju inte det att reporna är borta :( så då får man köra en gång till vilket åckså tar tid :evil: men som sagt min åsikt och som jag upplever pf vs ip med 3401.an och att det skulle troligts-vis ge mej ett annat resultat med ex roterande maskin .och naturligt-vis vill man ju kapa tider så mycket det går som recondare men där skiljer det som jag förstått rätt mycket på tiden det tar att polera en bil allt från 1,5timmar till 10 tim
mvh max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Nisse » 23 apr 2009 21:09

Tiden det tar att polera en bil beror mycket på var det är för typ av bil och på utgångsskicket....tar man en volvo S70 00 som har 9år på nacken...och är "normalsliten" så skulle jag uppskatta detta till 5-6 timmar effektiv tid inkl allt och då även lackskydd i form av vax...kör man en S70 bilhandlarbil så kan man körs den på 1½-2 tim med t.ex. Menzerna IP och en Top Tool inkl polish/vax....skillnade är nog för det otränade ögat knappt märkbart...Dessa tider är räknat att man kör i ett lungt tempo utan stress....sedan finns det dom som påstår att man lätt kan halvera dessa tider om dom får säga det själva utan att behöva bevisa det i praktiken ;)

Polera bilar är ett hantverksarbete och inget tävlingsmoment !!
Om man står inför en polering som vanlig konsument så skall man främst ge akt på produktvalet...För oftast är det just det slutliga resultatet som räknas...man skall vara nöjd och stolt efter ett väl utfört arbete !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Ante_Bmw » 24 apr 2009 00:35

MAX skrev:
Ante_Bmw skrev:Men om du skulle vara rekondare vill du då verkligen jobba varje panel längre än vad det tar för PF att brytas ned? Hur länga tar då en helrekond ? det är väl lite därför man utvecklar medlen på detta vis... för att spara tid och det är då våran uppgift att veta och kunna välja rätt medel på rätt ställe
Bra fråga för som jag skrev så upplever jag att det går att köra längre med ip.n gentemot pf.n alltså mer att arbeta med och det betyder i mitt fall att jag nu kan ta lite mer repor med ip.n i en smäll, nu förut-satt att det finns repor.
om jag nu kör med pf.n och den som sagt bryts ner fortare vilket alla som testat vet och är beskrivningen på produkten alltså fakta så är min åsikt att bara för att medlet är nerbrutet så innebär ju inte det att reporna är borta :( så då får man köra en gång till vilket åckså tar tid :evil: men som sagt min åsikt och som jag upplever pf vs ip med 3401.an och att det skulle troligts-vis ge mej ett annat resultat med ex roterande maskin .och naturligt-vis vill man ju kapa tider så mycket det går som recondare men där skiljer det som jag förstått rätt mycket på tiden det tar att polera en bil allt från 1,5timmar till 10 tim
mvh max ;)

Jag tycker mer det låter som att du behöver välja en annan trissa till PF då , en hårdare helt enkelt eftersom det känns så för dig att du ej får bort nog innan medlet är totalt nedbrutet...

testat lila hård?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av marcus » 24 apr 2009 08:00

Menzernas polermedel består av små korn av finmald aluminiumoxid, som är sammanpressade till större kluster. När man börjar polera så är dessa kluster "stora" och allt eftersom man polerar så bryts dessa kluster ner till mindre beståndsdelar - vilket innebär att medlet blir allt mer och mer finpolerande. För att få ut den absoluta högsta glansen så skall man alltid avsluta med en väldigt fin trissa, på låga varv och polera länge. Det tar tid, men i gengäld så får man det där "lilla extra".
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av MAX » 24 apr 2009 16:24

Ante_Bmw skrev:Jag tycker mer det låter som att du behöver välja en annan trissa till PF då , en hårdare helt enkelt eftersom det känns så för dig att du ej får bort nog innan medlet är totalt nedbrutet...

testat lila hård?

he he har jag inte alls tänk på :oops: om jag ska vara ärlig har nog skrivit någonstans att lila 160mm går kanon till dämpade plattan men sedan jag skaffade lamm-ullen har jag mer eller mindre glömt bort den ska testas jag lovar har nog en liten klick pf kvar i en av Nisses test flaskor som jag tycker är helt suveräna :P .
då man kan testa lite nya grejor för en mindre slant när man ändå beställer lite andra prylar och att det många gånger räcker till en hel bil kanske inte till en helt förstörd lack kanske men där det behövs exempel-vis 100ml pf tak .huv lucka och kanske 100ml ff tillsidorna och 100ml något vax-skydd till 2 omgångar kostnad ca någonting.
blir ju knappast billigare på macken och troligt-vis lite sämre :evil:
ska testa lila och pf i morgon när jag ska hämta pimpen på upp-vaket(målar hallen)då jag ändå ska passa på att blänka till en v40 tror jag dom heter moss-grön mettqallic visserligen om-lackad på sidorna och huven +bak-lucka men orginal-lack på taket så det blir alldelles utmärk max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av MAX » 24 apr 2009 16:36

marcus skrev:Menzernas polermedel består av små korn av finmald aluminiumoxid, som är sammanpressade till större kluster. När man börjar polera så är dessa kluster "stora" och allt eftersom man polerar så bryts dessa kluster ner till mindre beståndsdelar - vilket innebär att medlet blir allt mer och mer finpolerande. För att få ut den absoluta högsta glansen så skall man alltid avsluta med en väldigt fin trissa, på låga varv och polera länge. Det tar tid, men i gengäld så får man det där "lilla extra".
Aha då kanske man inte ska torka bort fett ytan som blir kvar när man exempelvis brytit ner medlet utan helt enkelt montera på en grannare trissa och kanske spetsa den med lite grannare medel och köra vidare som det heter har jag upp-fattat saken rätt :P
Samt att att man som du beskrev det hela ska köra låga varv för att som sagt få det där lilla extra passar mej perfekt då jag som sagt redan kör på låga varv(mina grannar :evil: ) men trott att jag blänkt till det på lite högre varv :mrgreen: kan ju i så fall inte bli bättre max :P
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Ante_Bmw » 25 apr 2009 02:15

MAX skrev:
marcus skrev:Menzernas polermedel består av små korn av finmald aluminiumoxid, som är sammanpressade till större kluster. När man börjar polera så är dessa kluster "stora" och allt eftersom man polerar så bryts dessa kluster ner till mindre beståndsdelar - vilket innebär att medlet blir allt mer och mer finpolerande. För att få ut den absoluta högsta glansen så skall man alltid avsluta med en väldigt fin trissa, på låga varv och polera länge. Det tar tid, men i gengäld så får man det där "lilla extra".
Aha då kanske man inte ska torka bort fett ytan som blir kvar när man exempelvis brytit ner medlet utan helt enkelt montera på en grannare trissa och kanske spetsa den med lite grannare medel och köra vidare som det heter har jag upp-fattat saken rätt :P
Samt att att man som du beskrev det hela ska köra låga varv för att som sagt få det där lilla extra passar mej perfekt då jag som sagt redan kör på låga varv(mina grannar :evil: ) men trott att jag blänkt till det på lite högre varv :mrgreen: kan ju i så fall inte bli bättre max :P

frågan i min skalle är ändå ser man detta "lilla extra" med ögat? eller slösar man tid? Har aldrig vart missnöjd med blänket jag får och jag avslutar på maxvarv :roll: testat att toppa med blå mjuk och FF men ser inte skillnad , då kör jag oftast medelhård och PF och jag kör ut det länge... känns som att jag ibland kör ut det föööör länge :P
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av Tantrum » 25 apr 2009 05:39

Det finns såklart inga givna rätt eller fel. Tycker du att bilen är tillräckligt blank utan sista finpoleringen kan det ju räcka där :) Har du testat att polera i flera steg och vet att skillnaden inte blir så stor är det ju motiverat.

Skillnaden syns bättre om man ställer två bilar med samma färg bredvid varandra, där den ena bilen blivit polerad med ett riktigt fint medel. Det blir rätt stor skillnad reflektioner och djupet i lacken.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: lite erfarenheter menzernas poler medel

Inlägg av MAX » 06 dec 2009 15:18

av yerfen » 4 december 2009, 20:03

MAX skrev:Tycker nog själv att menzerna är knöligare att köra än nödvändigt :evil:
ok framtaget för nya lacker direkt på :!: eller från band :?: alltså inget för en bil som har några år på nacken :o
Men tycker man att det är okej att behöva värsta grovrubbingen (powergloss 100 :?: )för att plocka tvättrepor så betyder det att det tar bra dåligt :evil:
Har ju som sagt tyckt själv innan jag hade något att jämföra med att menzernas medel var bättre än( mackmedel)men som sagt man får prova sig fram och enda skillnaden jag märkt med dom nya menzorna förutom pg100 är som sagt att dom tar sämre men då blir lite blankare :?: men vem vill ha blänk när man vill ha bort repor :twisted:
och har dessutom nya powerglossen :? sämre cut än den gamla så vill jag inte ens prova då den gamla hade bra grepp så att säga :P
mina tankar :mrgreen:
mvh max.



har du testat i kombination med lammull?

yerfen


Flyttade över frågan hit då den kanske inte har så mycket att göra på lahega tråden :P

Jovisst har jag kört powerfinishen med lamm-ull och tycker att det tog bra med den kombinationen men med resultat av att det måste städas med ett finare medel samt skumtrissa.

Kanske inget konstigt i sig, men att det då blir lite mer våld än nöden kräver då lammullen i sig själv averkar en hel del tom med en fin vaxpolish så att säga.

eller om jag uttrycker mig så här att jag föredrar att istället använda skumtrissa och ett grovft medel när det inte räcker till med ett medium medel och skumtrissa då jag dels får bättre av-verkning samt betydligt mindre att städa näst-intill klart så att säga :P

Men det säger ju inte så mycket iofs då vi alla jobbar lite olika och har våra favoriter men alla fall vad jag tycker ,samt att dom gamla menzorna är bättre än dom nya då dom både av-verkar och glänser 8-)
men kanske lite mer svårkörda :twisted:

Ska för övrigt bli kul att kanske någon gång testa powergloss 100 som enligt säljarna är marknadens bästa grov-rubbing hoppas det håller vad de lovar :?
mvh max.

Skriv svar