Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips till en nybörjare :)

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Inlägg av GT3 » 09 sep 2012 23:48

Hej!

Är trött på att behöva jaga efter folk som kan polera mina och familjens bilar, så nu tänkte jag ta saken i egna händer! :D Har läst ganska mycket här på forumet de senaste veckorna och känner att jag snappat upp en del, är dock lite osäker på vissa saker därav denna tråden.

Maskin har jag införskaffat, blev cyclo kopian från clas ohlson. Nu funderar jag på vilka medel samt trissor jag ska köpa. Tänkte mig följande,

- Polerpaketet från BBV innehållandes Menzerna FG, PF och SF.
- Någon lämplig isopropanol efter poleringen
- Ultima Paint Guard Plus som lackskydd, verkar riktigt smidigt?

Vad tror ni om detta? Vilka rondeller behöver jag och till vilket medel?

Funkar FG att köra med oscillerande eller måste man köra med roterande?

Tacksam för svar :)
Senast redigerad av 4 GT3, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 sep 2012 06:11

Det ser väl ut som en bra början :).
Du behöver även avfettning (kallavfettning och alkaliskt), ett bilschampo samt en lera för "claynings" momentet.

Ska du använda Ultima Paint Guard+ så kanske du även ska använda Ultima Paint Prep+ till momentet innan.

När det gäller trissor så kan man aldrig få för många ;). Köp ett antal i olika hårdhetsgrader. Kom ihåg att börja lugnt och byt till en hårdare trissa om du behöver.

Kolla in forumets olika sponsorer då de satsar på lite olika medel och märken.

Lycka till :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Re: Tips till en nybörjare :)

Inlägg av GT3 » 10 sep 2012 19:40

Själva tvättdelen har jag bra koll på, så ordentligt schampo samt alkalisk och kallavfettning finns. Lera hade jag tänkte skaffa det med :)

Det jag undrar mest över är vilka rondeller som rekommenderas till polering och lackskyddet, tänkte köpa på mig lite av varje men är fortfarande osäker på vad som funkar bra till vad. Polermedlet antar jag att man ska köra på höga varv men hur är det med lackskyddet, ska man sänka hastigheten då?

Går det att köra FG med oscillerande maskin? Tjejens bil har några ordentliga repor som jag lagt igen lite tjockare och som jag tänkt våtslipa med 2000-papper för att jämna till...
Senast redigerad av 4 GT3, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
F16
Medlem

Re: Tips till en nybörjare :)

Inlägg av F16 » 10 sep 2012 21:46

Hej

Det går jättefint att köra med FG på oskilerande,brukar köra det själv med Flex oskilerande och Lake conuntry lamullstrissa funkar perfekt.

F16

Skriv svar