Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken trissstorlek ska jag välja?
-
claes_gewalli
- Medlem
Hej!
Jag har tidigare polerat för hand och med musse pigg maskin enbart efter ett missöde med en oreglerbar roterande maskin med otvättad lamullshätta på svart bil.
Nu känner jag mig säker på att använda musse pigg maskinen och vill gärna gå över till roterande.
Var därför iväg och handlade en som det var kampanj på hos jula. Antar att den gör jobbet alldeles utmärkt.
I produktväg har jag för tillfället Lahega Prorange Fast cut 13e, Fine Cut 17e samt Speed Wax 94e.
Jag skulle vilja använda upp dessa produkter innan jag köper ny polish. Vaxet kan jag köpa ett annat eller ett lackskydd. Jag kan använda slut på det lilla som är kvar på fyrhjulingen och motorcykeln istället.
Bilen jag främst tänkt köra är en min Silvermetallic MB C 180 Kompressor -05 (w203)
Undrar lite över vad jag ska välja för storlek på trissor för att minimera risk för att bränna lacken och för att få in en bra känsla med maskinen?
Tvättrepor gick utmärkt att ta bort med musse pigg maskinen, dock inte dom som var lite djupare. Fortfarande inte djupa nog för att känna med nageln.
På maskinen jag köpte sitter det 180mm stödplatta btw.
Jag har tidigare polerat för hand och med musse pigg maskin enbart efter ett missöde med en oreglerbar roterande maskin med otvättad lamullshätta på svart bil.
Nu känner jag mig säker på att använda musse pigg maskinen och vill gärna gå över till roterande.
Var därför iväg och handlade en som det var kampanj på hos jula. Antar att den gör jobbet alldeles utmärkt.
I produktväg har jag för tillfället Lahega Prorange Fast cut 13e, Fine Cut 17e samt Speed Wax 94e.
Jag skulle vilja använda upp dessa produkter innan jag köper ny polish. Vaxet kan jag köpa ett annat eller ett lackskydd. Jag kan använda slut på det lilla som är kvar på fyrhjulingen och motorcykeln istället.
Bilen jag främst tänkt köra är en min Silvermetallic MB C 180 Kompressor -05 (w203)
Undrar lite över vad jag ska välja för storlek på trissor för att minimera risk för att bränna lacken och för att få in en bra känsla med maskinen?
Tvättrepor gick utmärkt att ta bort med musse pigg maskinen, dock inte dom som var lite djupare. Fortfarande inte djupa nog för att känna med nageln.
På maskinen jag köpte sitter det 180mm stödplatta btw.
Senast redigerad av 4 claes_gewalli, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Re: Vilken trissstorlek ska jag välja?
Jag kör mest med 130- 135 mm trissor.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Jag har en 115mm fästplatta, och kör oftast med 125, och tyker det är bra! men om du har en 125mm stödplatta, så kan du köra ända till 150mm om jag inte minns fel! 
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
claes_gewalli
- Medlem
Det låter som att jag bör ha nånstans mellan 115-125 då.. Ev en liten till svåråtkomliga ställen..
Senast redigerad av 4 claes_gewalli, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

Hej.
Väcker denna tråd.
Har en stöd platta 125mm och vill köra med vax. vilken storlek på trissor rekommenderar ni ?
Hittar följande.
125 mm Autoglym vaxrondell vit, toppkvalité soft (Extra mjuk) S125 Poleringsrondeller i toppkvalitet
är den för liten? finns det någon som är kannoners till vax?
Väcker denna tråd.
Har en stöd platta 125mm och vill köra med vax. vilken storlek på trissor rekommenderar ni ?
Hittar följande.
125 mm Autoglym vaxrondell vit, toppkvalité soft (Extra mjuk) S125 Poleringsrondeller i toppkvalitet
är den för liten? finns det någon som är kannoners till vax?
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
jonkegtx
- Entusiast

Att köra med rondell av samma storlek som plattan medför alltid en risk att kanten på plattan tar i
Kan ju bli fula märken om den slår i på fel ställe. Med en större trissa så tar den i istället. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

Tack jonkegtx.
Låter klok det du säger. 130 - 150 mm låter det vettigt och så mjuka som möjligt?
Har du eller någon annan lagt vax och efter polerat med maskin?
Låter klok det du säger. 130 - 150 mm låter det vettigt och så mjuka som möjligt?
Har du eller någon annan lagt vax och efter polerat med maskin?
Mvh Progge