Vädret klarnade upp och det blev lite polering av valda delar på Forden.
1. HD-grön
2. Avspolning med högtryck.
3. Tvätt med Concept bilschampo.
4. Avspolning med högtryck.
5. Clayning med lera från Bilt Hamber .
6. Tvätt med Concept bilschampo.
7. Avspolning med högtryck.
8. Torkning med Sonus våfflan.
Roterande AEG PE-150:
- Gul Nordic Pad trissa och Four Star Medium Cut (två omgångar och en ganska lång polering).
- Avtorkning med Meduiars gula mikrofiberduk.
- Gul Nordic Pad trissa och Four Star Light Cut (snabb hastighet mot slutet).
- Avtorkning med Meduiars gula mikrofiberduk samt IPA (i två omgångar).
- Blå Nordic Pad trissa och Glare Micro Finish (snabb hastighet mot slutet).
- Röd mjuk vågig trissa (från Sverigevaxet) och Glare Professional Polish (snabb hastighet mot slutet).
- Handapplikator och Glare Professional Polish.
- Avtorkning med Meduiars gula mikrofiberduk.
Det tog några timmar och då polerade jag bara motorhuv, en framskärm samt en yta bakom det vänstra bakfönstret. Det var riktigt roligt att hålla på. Glare är betydligt lättare att hålla på med än de mer traditionella polermedlen från Four Star, men även de kändes att fungera riktigt bra. Jag tror aldrig att jag tidigare har fått en sådan glans på motorhuven. Tyvärr så är den ju relativt blästrad av stenskott, men det är som det är.
En kraftig och djupare repa på huven som var cirka en decimeter lång gick att få hyfsat bra, men den var på tok för djup för att få bort helt.
Bild på repan på huven innan denna polering:
Bild på repan efter denna polering:

...den går att skönja och syns om än inte alls så mycket som tidigare

.
Kolla även in glansen på hela huven efter poleringen:
Det trista var hur HD-grön (alkalisk avfettning) gick hårt åt skärmarna som behandlats med Concept Vista samt Ultima Tire & Trim. Från att vara svarta/mörka och snygga till detta, och då låg bara HD-grön på i 4 minuter och fick inte torka in.
Detta är inget jag har noterat tidigare faktiskt. Det blir till att vara betydligt mer försiktig med alkaliska medel i framtiden. Kanske körde jag med en onödigt stark blandning också (1:20). Med facit på hand så skulle jag ha hoppat över HD-grön

.
Nåja, Ultima Tire & Trim löser ju problemet snabbt åtminstone. Se skillnaden mellan skärm och mittdelen:

(det är precis pålagt och därför ser det lite för blankt ut...ytan blir mattare efter en stund).
Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att varje polering ger mersmak, och man lär sig mer och mer varje gång man försöker. Jag känner mig än så länge fortfarande väldigt ovan med hur snabbt och länge man kan polera, men så länge man inte går på med för kraftiga och grova medel så känns det åtminstone svårt att göra fel så att något blir förstört. Forden är ett perfekt objekt då man inte vill chansa på samma sätt med Subarun

.
Hoppas att jag även slipper hologram. Jag försökte att lysa i olika vinklar med en bygglampa (halogen) efteråt men det blir inte alls samma ljus som det blir ute i solskenet. Jag körde inte heller något varv med MussePigg:en då jag helst vill klara av allt med AEG:n. MussePiggen kräver hörselskydd då den låter hemskt. AEG:n låter inte alls lika mycket så jag brukar strunta i hörselskydden när jag kör med den.