Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nytt försök med Ford Ka:n

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 jun 2012 19:24

Det var inte allt för länge sedan som jag gjorde i ordning sonens vinröda Ford Ka.
Jag körde då med Glare Spider, KnockOut (på vissa ställen) samt Professional Polish.
Bild

Resultatet blev helt ok, men jag skulle vilja försöka få upp än mer glans, samt få bort några ytliga repor som jag missade på huven och på en yta bakom det vänstra bakfönster.

Jag skulle vilja bli säkrare på den roterande AEG:n som jag har, och denna gång köra med lite mer traditionella medel. Jag har fått två provflaskor av Göran...det är Four Star Medium Cut och FS Light Cut. Därtill har jag även en flaska med Lahega 17 (Fine Cut) och Ultima Paint Prep+.

Hur är dessa medel i förhållande till varandra?
Jag har antagit att det är:
- FS Medium Cut
- Lahega 17 (Fine Cut)
- FS Light Cut
...men var kommer i så fall Ultima Paint Prep+ in?

De trissor jag har hemma är vit, gul och blå Nordic Pad. Jag har aldrig testat den vita (hårdast), men den ihop med FS Medium Cut kanske kan vara värt att börja med? Av de medel som jag har hemma så är det möjligtvis bara KnockOut som är "grövre".

Lackskyddet blir nog än en gång Glare Professional Polish fast då förhoppningsvis på en mer och bättre polerad lackyta, eller kanske Ultima Paint Guard+ då jag har fått hem en ny pump till min flaska från BBV (stort tack för det).

Tanken är som tidigare sagt att lära mig mer med den roterande, men jag har även en "MussePigg" och en massa olika trissor till den som kanske bör användas för att få fram det där sista i "blänket".
Har ni några heta tips på hur jag bör gå tillväga?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jun 2012 11:05

Inga tips eller svar...inte ens från Göran ;)?

Trist väder var det ute idag...men ett litet försök under carporten blir det nog ändå...
mvh Manor

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Nytt försök med Ford Ka:n

Inlägg av Tantrum » 09 jun 2012 11:25

Polermedlen ser ut att vara i rätt ordning.
Pain Prep Plus är inte abrasiv i sig så den ska ligga sist. Beroende på trissa kan du få bort lite smådefekter från lacken, men det är ingen vits att jaga repor. Den rengör dock lacken helt grymt.

För avverkning hade jag stegat mig upp till önskad avverkning och för bästa glans hade jag tagit mjuk trissa och Four Star Light Cut på roterande.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 09 jun 2012 12:57

Gör det som här, regnar, är det nog ingen ide att polera i carport idag. Brukar vara omöjligt att få medlen att "flyta ut" när det är så fuktigt. Jag har dock aldrig använt Four star medel. Dom kanske funkar bra. 3M brukar gå fint vid hög fuktighet.

Vill du bli mer van vid maskinen så kör ett fint medel med en mjuk trissa. Brukar vara mer "smörj" i dom och sen polerar ju det mindre på lacken såklart. Då kan du ju polera fler gånger,,,,,,
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jun 2012 18:33

Vädret klarnade upp och det blev lite polering av valda delar på Forden.

1. HD-grön
2. Avspolning med högtryck.
3. Tvätt med Concept bilschampo.
4. Avspolning med högtryck.
5. Clayning med lera från Bilt Hamber .
6. Tvätt med Concept bilschampo.
7. Avspolning med högtryck.
8. Torkning med Sonus våfflan.

Roterande AEG PE-150:
- Gul Nordic Pad trissa och Four Star Medium Cut (två omgångar och en ganska lång polering).
- Avtorkning med Meduiars gula mikrofiberduk.
- Gul Nordic Pad trissa och Four Star Light Cut (snabb hastighet mot slutet).
- Avtorkning med Meduiars gula mikrofiberduk samt IPA (i två omgångar).
- Blå Nordic Pad trissa och Glare Micro Finish (snabb hastighet mot slutet).
- Röd mjuk vågig trissa (från Sverigevaxet) och Glare Professional Polish (snabb hastighet mot slutet).
- Handapplikator och Glare Professional Polish.
- Avtorkning med Meduiars gula mikrofiberduk.

Det tog några timmar och då polerade jag bara motorhuv, en framskärm samt en yta bakom det vänstra bakfönstret. Det var riktigt roligt att hålla på. Glare är betydligt lättare att hålla på med än de mer traditionella polermedlen från Four Star, men även de kändes att fungera riktigt bra. Jag tror aldrig att jag tidigare har fått en sådan glans på motorhuven. Tyvärr så är den ju relativt blästrad av stenskott, men det är som det är.

En kraftig och djupare repa på huven som var cirka en decimeter lång gick att få hyfsat bra, men den var på tok för djup för att få bort helt.

Bild på repan på huven innan denna polering:
Bild

Bild på repan efter denna polering:
Bild
...den går att skönja och syns om än inte alls så mycket som tidigare :).

Kolla även in glansen på hela huven efter poleringen:
Bild
Bild

Det trista var hur HD-grön (alkalisk avfettning) gick hårt åt skärmarna som behandlats med Concept Vista samt Ultima Tire & Trim. Från att vara svarta/mörka och snygga till detta, och då låg bara HD-grön på i 4 minuter och fick inte torka in.
Bild
Bild

Detta är inget jag har noterat tidigare faktiskt. Det blir till att vara betydligt mer försiktig med alkaliska medel i framtiden. Kanske körde jag med en onödigt stark blandning också (1:20). Med facit på hand så skulle jag ha hoppat över HD-grön :(.

Nåja, Ultima Tire & Trim löser ju problemet snabbt åtminstone. Se skillnaden mellan skärm och mittdelen:
Bild
Bild
(det är precis pålagt och därför ser det lite för blankt ut...ytan blir mattare efter en stund).

Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att varje polering ger mersmak, och man lär sig mer och mer varje gång man försöker. Jag känner mig än så länge fortfarande väldigt ovan med hur snabbt och länge man kan polera, men så länge man inte går på med för kraftiga och grova medel så känns det åtminstone svårt att göra fel så att något blir förstört. Forden är ett perfekt objekt då man inte vill chansa på samma sätt med Subarun ;).

Hoppas att jag även slipper hologram. Jag försökte att lysa i olika vinklar med en bygglampa (halogen) efteråt men det blir inte alls samma ljus som det blir ute i solskenet. Jag körde inte heller något varv med MussePigg:en då jag helst vill klara av allt med AEG:n. MussePiggen kräver hörselskydd då den låter hemskt. AEG:n låter inte alls lika mycket så jag brukar strunta i hörselskydden när jag kör med den.
mvh Manor

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 09 jun 2012 20:24

Tycker du har jobbat på rätt bra :jeps
Bra bilder :best
Ja du, angående alkalien, 1:20 dvs 5% blandning. Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med användningen av detta, överlag. Ihärdigt användande av detta torkar ut gummilister, t.ex de som tätar runt rutorna.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jun 2012 20:37

bigguns skrev:Tycker du har jobbat på rätt bra :jeps
Bra bilder :best
Ja du, angående alkalien, 1:20 dvs 5% blandning. Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med användningen av detta, överlag. Ihärdigt användande av detta torkar ut gummilister, t.ex de som tätar runt rutorna.

mvh
Ja, jag ska vara betydligt mer försiktig med detta i framtiden.
Jag antar att det är HD-grön som gjort mina nedre svarta plastlister trista på Subarun också tidigare.

Poleringsjobbet kan helt klart bli bättre. Det är helt klart ett riktigt hantverk, och jag som ren amatör polerar ju bara 5-6 gånger per år och då inte lika noggrant som jag gjorde denna gång. Det är väl som skillnaden när man målar och tapetserar själv hemma...lejer man en målare så blir det bättre på kortare tid ;).

Jag hade en fundering förr att gå på kurs hos The Polishing Man (Tommy) i Upplands Väsby, men det blev väldigt mycket pengar för två dagar när man inte ens kan dra av momsen.
Nåja, övning ger träning :D...och det blir förhoppningsvis bättre och bättre varje gång.
mvh Manor

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 09 jun 2012 20:56

Hej!

Min näst bästa "investering" i bilvårdsparken. EN TESTHUV :D

mvh
Bild
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 09 jun 2012 21:22

Manor skrev: mussepiggen kräver hörselskydd då den låter hemskt. AEG:n låter inte alls lika mycket så jag brukar strunta i hörselskydden när jag kör med den.
Hmm, min AEG låter otroligt mycket, ett tjutande, vinande ljud som är helt outhärdligt utan hörselskydd.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 09 jun 2012 22:27

vill infria en sak..alla medel man använder kräver ju en viss kunskap..
men ungefär som att stek fläsk i en stekpanna..sätt den på 6:an och gå därifrån..lovar att det blir bränt.. :lol:
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jun 2012 23:24

limban skrev:vill infria en sak..alla medel man använder kräver ju en viss kunskap..
men ungefär som att stek fläsk i en stekpanna..sätt den på 6:an och gå därifrån..lovar att det blir bränt.. :lol:
Hej!
Syftade du på HD-grön?
Jag tyckte inte att jag gjorde något konstigt, men skärmarna tog rejält med stryk.

Grejen är väl att jag är lite skeptisk till alkaliska medel överhuvudtaget. Jag tycker inte att de gör någon egentlig nytta på sommaren, och på vintern behövs det kallavfettning. Så som plasten blev denna gång, och informationen att det tär på gummilister gör nog att jag ser till att dra ner på användningen till ett minimum.
mvh Manor

Skriv svar