Hej
Är ny här på detta trevliga forum.
Jag undrar lite om att polera med lammull.
Hur går man tillväga?
vilka polermedel ska man använda?
Ska man polera med något annat medel efteråt ?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lamull
-
Grottan
- Medlem
Re: Lamull
Lamull är att föredra på hårda lacker för att kunna avverka repor.Har använt Lamull och fastgloss på nyare vw och audi bilar som är väldigt hårda.Jo du måste gå efter med något finare annars kommer det inte bli bra eftersom lamull och fastgloss lämnar fina rosor och hologram
Senast redigerad av 4 Grottan, redigerad totalt 14 gång.
-
Grottan
- Medlem
har du hårda lacker och har kört lamull och tex fastgloss kan du behöva köra denna innan sista steget med ett medelgrovt medel http://shop.bollnasbilvard.se/160mm-lak ... c-656.aspx
Senast redigerad av 4 Grottan, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Lammullstrissor är som regel så pass grova i sig att man skapar rätt mycket hologram, oavsett medel. Dessa bör man polera bort med ett finare medel och/eller mjukare trissa. Det finns såklart olika grova lammullstrissor, men överlag avverkar ulltrissor mer än skumtrissor.
I övrigt kör man typ som vanligt, med lite mer försiktighet runt kanter och veck. Jag kör med samma polermedel på lammull som på vanliga trissor. Skillnaden är väl att jag struntar i de finaste medlen, eftersom jag bara använder lammull på nedgångna lacker ändå.
Sen går en lammullstrissa mycket svalare än en skumtrissa, varför man kan stå på rätt bra utan att oroa sig över värme på samma sätt. Å andra sidan går det rätt mycket snabbare att gå igenom på höga varv om man väl skulle vara oförsiktig nån gång
Edit: Grottan var snabbare där
I övrigt kör man typ som vanligt, med lite mer försiktighet runt kanter och veck. Jag kör med samma polermedel på lammull som på vanliga trissor. Skillnaden är väl att jag struntar i de finaste medlen, eftersom jag bara använder lammull på nedgångna lacker ändå.
Sen går en lammullstrissa mycket svalare än en skumtrissa, varför man kan stå på rätt bra utan att oroa sig över värme på samma sätt. Å andra sidan går det rätt mycket snabbare att gå igenom på höga varv om man väl skulle vara oförsiktig nån gång
Edit: Grottan var snabbare där
...like a boss.