Hej,
Håller för närvarande på att polera min bil men tyvärr blir inte resultatet tillfredställande. Jag har märkt att nästan inga repor försvinner alls när jag jobbar dock blir glansen något bättre vilket är tydligt såhär tidigt.
Tänkte om någon kunde dela med sig om lite synpunkter över vad som kan vara fel. Får också börja med att säga att det är första gången jag gör detta någorlunda seriöst.
Jag har tvättat av hela bilen noggrant med avfettning/högtryck samt schamponerat.
Tog sedan en roterande maskin med svart trissa (från bbv) medlet jag använder är Menzerna PF. Efter detta gick jag över med en oscilierande maskin med orangea trissor (bbv) med samma medel (!) då jag tyvärr har få trissor så har jag använt en svart till halva bilen och en uppsättning orangea till halva bilen (jag byter alltså enbart trissor en gång)
Nu har jag alltså märkt att även många mindre repor är kvar och frågorna hopas sig således. Mina egana reflektioner är:
1) Maskinen är för svag.
2) Trissorna är för mjuka
3) PF är inte grovt nog
4) Jag måste byta trissa oftare
5) jag är kass
Tanken med detta var att polera med PF och sedan lägga på Ultimas lackskydd.
Tips är ytterst välkomna!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Problem vid polering
-
speedy
- Medlem
Problem vid polering
Senast redigerad av 4 speedy, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: Problem vid polering
Hur hårt trycker du med den roterande? Vilka varvtal kör du med? Hur många gånger passerar du samma yta? Bryter du ned medlet ordentligt?
Helt beroende på hur du polerar så kan det så klart vara så att du faktiskt behöver hårdare trissa och/eller grövre medel.
Helt beroende på hur du polerar så kan det så klart vara så att du faktiskt behöver hårdare trissa och/eller grövre medel.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

jag tror på punkt nr 5. Du är kass
Men du är ju på rätt ställe för att ändra på det. Du skrev svart o orange trissa, menar du då dom med tillägget HD? Har du vanlig svart mjuk så biter det inge vidare. Trissan har stor betydelse. Själv har jag börjat köra med lite mer medel på senare tid än tre-fyra ärtor per panel. Lägger en sträng på sex-sju cm på trissan. Prova att tryck lite hårdare i början innan medlet är nedbrutet. Tycker inte man behöver köra på så höga varv. Kör du lugnt så har du bättre kontroll men det tar ju längre tid men kör man bara sin egen bil spelar det ju inte så stor roll. Lycka till /Robert
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
speedy
- Medlem
Tack för era synpunkter! Nu kommer man ju dock till problemet med rådgivning över nätet, beskriva hur man gör
Jag vet inte vilket varvtal då maskinen inte är så vettig så man vet det. Dock känns det som att det går ganska ordentligt. Det är en AEG 430 eller något.
JAg försöker köra varje påbörjad del tills medlet känns helt nedbrutet och försöker lägga tryck på trissan dock blir man ju trött
Det stämmer att det är tillägget HD på trissorna. Tror att denna bilen hade behövt lite clay innan jag gick på med polering.
Det blri väl till att träna lite mer och se om man blir bättre.
Men hur länge bör man köra med samma trissa?
Hur mycket tryck ska man lägga på maskinen?
JAg försöker köra varje påbörjad del tills medlet känns helt nedbrutet och försöker lägga tryck på trissan dock blir man ju trött
Det stämmer att det är tillägget HD på trissorna. Tror att denna bilen hade behövt lite clay innan jag gick på med polering.
Det blri väl till att träna lite mer och se om man blir bättre.
Men hur länge bör man köra med samma trissa?
Hur mycket tryck ska man lägga på maskinen?
Senast redigerad av 4 speedy, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Jag skulle vilja veta vilken bilmärke vi snackar om....Vissa fabrikat har väldigt hårda lacker, och då kan man behöva grövre rubbing och lammullsrondell för att få bättre avverkning.....
Måste nog veta exakt vilken/vilka maskiner du har att tillgå....
Det är viktigt att det blir rätt från början, annars klarar vi inte ut detta.....
Du får gärna ringa oss och få support, genom att du köpt produkter från oss...
Måste nog veta exakt vilken/vilka maskiner du har att tillgå....
Det är viktigt att det blir rätt från början, annars klarar vi inte ut detta.....
Du får gärna ringa oss och få support, genom att du köpt produkter från oss...