Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Problem med menzerna PF och SF

Poleringssätt och produktval.
maxer
Medlem

Problem med menzerna PF och SF

Inlägg av maxer » 08 okt 2010 09:03

Hej!

Förra veckan polerade jag en solid vit WW caddy utan problem, medlet flöt ut och bröts ner som det ska lätt att torka av osv.

Men igår fick jag för mig att köra min nya bruksbil en Nissan Sunny combi-99 blåmetallic som inte blivit polerad eller vaxad sen den va ny. Fick direkt jätte stora problem, medlet var trögjobbat, och efter ha polerat ut det blev det till en tjock massa på lacken som jag fick slita som en tok för att polera bort med microfiberduk.

Jag körde samma sett upp som förra gången cyklo med blå trissor till PF och gula till SF.

Det borde inte ha att göra med överdosering då jag doserade som jag alltid gör, det vill säga sparsamt.

Några förslag?
Senast redigerad av 4 maxer, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Problem med menzerna PF och SF

Inlägg av Funk » 08 okt 2010 09:20

Det kanske var kallare, och högre luftfuktighet ? Jag upplever Menzernas produkter som ganska känsliga för låga temperaturer speciellt ihop med lite högre luftfuktighet...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 08 okt 2010 11:40

Jag hade också problem med polermedel när det blev fuktigt och kallare,men efter tips från en som bor i Uk och jobbat med recond i över 30 år,tipset var att sänka hastigheten på maskinen när man får dessa problem vid fukt och kallt väder,och det har funkat bra testa det nästa gång ;)
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 okt 2010 17:48

Det låter som ett fall av "klibbig lack", eller sk. sticky paint. Gör en sökning på t ex. Detailingworld så finns det rätt mycket att läsa.

Det finns ingen enkel förklaring till varför, förutom att det antagligen bygger på föroreningar i lacken (av odefinierad sort, allt mellan organisk smuts till silikon) och/eller lackens ytegenskaper, men symptomen är alltid att produkten klibbar ihop, bösar och ofta blir svår att torka bort. Det är svinjobbigt när det händer :)

Det kan hjälpa lite att claya och sprita lacken om man inte redan gjort det. Annars brukar ett byte till oscillerande maskin hjälpa en smula. Men nu körde du ju med cyclo så då återstår inte så många fler alternativ än att bara bita ihop tyvärr :)

Edit: Det kan hjälpa att byta produkt också. 3M ska enligt vissa funka minst dåligt när medlen beter sig som du beskriver.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

maxer
Medlem

Inlägg av maxer » 09 okt 2010 10:49

Tantrum skrev:Det låter som ett fall av "klibbig lack", eller sk. sticky paint. Gör en sökning på t ex. Detailingworld så finns det rätt mycket att läsa.

Det finns ingen enkel förklaring till varför, förutom att det antagligen bygger på föroreningar i lacken (av odefinierad sort, allt mellan organisk smuts till silikon) och/eller lackens ytegenskaper, men symptomen är alltid att produkten klibbar ihop, bösar och ofta blir svår att torka bort. Det är svinjobbigt när det händer :)

Det kan hjälpa lite att claya och sprita lacken om man inte redan gjort det. Annars brukar ett byte till oscillerande maskin hjälpa en smula. Men nu körde du ju med cyclo så då återstår inte så många fler alternativ än att bara bita ihop tyvärr :)

Edit: Det kan hjälpa att byta produkt också. 3M ska enligt vissa funka minst dåligt när medlen beter sig som du beskriver.

Hmm okej ja det låter ju trorligt för temepraturen i garaget har nog varit på ungefär samma nivå medans luftfuktigheten kan ha gått upp en smula. Ska göra en V70 nu efter helgen så då får vi se hur den beter sig! Tack för svaren!

Skriv svar