Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kuggfråga no1

Poleringssätt och produktval.

Hur gör du för att få lacken ren innan du vaxar eller lägger lackskydd?

Kör rätt över polermedlet/torkar det
18
19%
Spritar med isopropylalkohol och tensider.
66
71%
Tvättar bort polermedlet.
9
10%
 
Antal röster: 93

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av bustorp » 13 jul 2010 13:51

Veteran skrev:Ny kuggfråga: 8-) 8-) 8-)

Fett kan man lösa med sprit.......men är emulgatorn i polermedlet spritbaserad? :shock:
Nafta är väl petroleumbaserat.......?
Är jag i "fel härad" nu???
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Nisse » 13 jul 2010 13:58

Veteran skrev:Ny kuggfråga: 8-) 8-) 8-)

Fett kan man lösa med sprit.......men är emulgatorn i polermedlet spritbaserad? :shock:
Vill man ta bort polermedelsrester från lacker så funkar detta utmärkt med diskmedel..t.ex. Yes...mycket bra fettlösare.... :mrgreen:

Emulgatorer är ju ett samlingsnamn för olika tillsatsämnen.... ;)

Här kommer en motfråga......

Vad står PPS för ?? :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Nisse » 13 jul 2010 14:34

raffe skrev:Hejsan,
Kan ni veteraner :) då hålla med om att det räcker gott å väl att köra ut medlet väl och sen på med skydd?
Med vänliga hälsningar - Ralph
Man bör gå över med en microfibertorkduk....detta för att säkerställa att polermedel som ligger närma rails, lister mm verkligen är borta...Att använda en blandning av 20% isopropanol blandat i vatten är inte fel...

isopropanol användes BARA efter polerstegen...ALDRIG efter lackskydd.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Masten » 13 jul 2010 14:44

Nisse skrev:Här kommer en motfråga......

Vad står PPS för ?? :jeps
Patented Paint Sealant

Vad vinner jag? :)
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Funk » 13 jul 2010 14:55

Emulgeringsmedel är ett kemiskt ämne, som används för att ge en jämn blandning åt en produkt som består två eller flera beståndsdelar. Det kan bland annat avse en tillsats till livsmedel eller flytande blandbränslen.

källa: wikipedia

Så om emulgeringsmedel i polerprodukter är spritbaserade, beror väl på vilka produkter det handlar om antar jag. En produkter är ju naftabaserade, kanske några är enbart alkoholbaserade...minst ett av mina innehåller både sprit och nafta så där är det väl frågan om att emulgeringsmedlet gör detta möjligt.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 13 jul 2010 14:59

Bustorp-självklart finns det undantag från regeln. Solida lacker tål inte alkali i ett tvättsteg men det är också det enda undantaget. Jag har inte stött på bilar utan klarlack på bra länge nu.

Men åter till frågan: är emulgatorn i polermedlet spritlöslig eller inte?
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 13 jul 2010 15:04

Beror på vilken emulgator man använder.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av jojje » 13 jul 2010 15:09

Brukar oftast ta till spriten ;) .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av rekaren » 13 jul 2010 15:31

Spriten eller silikonferner använder jag.
Men behöver man detta??
Detta beror nog på vad för polermedel man använder, eller?? För det räcker kanske till att torka väl efter viss sort polermedel, osäker...
Senast redigerad av 5 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 13 jul 2010 15:32

rekaren skrev:Spriten eller silikonferner använder jag.
Men behöver man detta??
Detta beror nog på vad för polermedel man använder, eller??
Silkonferner tar bort allt som ett polermedel kan tänkas lämna kvar efter sig.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Nisse » 13 jul 2010 15:37

Veteran skrev:Men åter till frågan: är emulgatorn i polermedlet spritlöslig eller inte?
Jag tror vi har 2 olika frågeställningar....

Är emulgatorn i polermedlet spritbaserad?
Är emulgatorn i polermedlet spritlöslig eller inte?

Emulgatorer är ju ett samlingsnamn för olika tillsatsämnen

Vissa emulgatorer har en god löslighet gällande spritlöslig, medans andra emulgatorer inte löser lika lätt gällande spritlöslig...

Så det måste bli ett Nja från min sida.... :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av bustorp » 13 jul 2010 17:43

Emulgatorer är väl ämne(n) som gör andra, icke blandbara, ämnen till blandbara. Enkelt uttryckt.
Ex: Bensin o vatten blandar sig inte utan K-Sprit (emulgator)

Jag säger att emulgatorn är petroleumbaserad o inte alkoholbaserad.
Väntar på att se hur viktigt det kan vara att veta om emulgatorn i polermedlet är spritlöslig eller inte......
Har levt o verkat i 50 år utan att ha det svaret klart för mig, vojne vojne :? .......... ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av MAX » 13 jul 2010 17:56

Ganska intressant tråd det här,själv så torkar jag av lacken nogrant efter avslutad polering
och lägger därefter på vad som nu ska läggas dvs alla möjliga o omöjliga skydd :?

spritade ett tag i början på min wannabe a polisher karriär fast det var innan jag lärt mig att både tvätta bilen ordentligt före polering samt att jag upptäckte att det fanns ju andra medel att tillgå än just det man använde då :evil:

Fast om det är rätt eller fel att bara torka av polermedlen i fråga har jag som sagt ingen aning om :?

Men en tanke som slagit mig är att när man då torkat en bil efter polering så känns det ju lacken många gånger väldigt sträv,alltså bra hugg i den som man säger, och sedan om man spritat lacken så blir den ju genast lite lenare(halkig)så då kan man ju undra vilket som ger bäst fäste för lackskyddet en sträv yta eller en halkig :?:

Sen en annan tanke som slagit mig är att jag inbillar mig(utan att veta)att vissa tillsatser i polermedlen är nyttiga för lacken speciellt solida lacker utan klarlack fast som sagt bara en tanke :P

Men nu är jag mest nyfiken på vad som är rätt eller fel när man polerat upp en lack då jag ej lyckas hitta svaret :? dvs ska man sprita, eller tvätta och då lämpligt tvättmedel, eller bara torka av polermedlet .

Mvh Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 13 jul 2010 17:56

Men Nisse, du säljer ju de här grejerna... ;)

marcus-silikonferner är snäppet under thinner i styrka med högpotenta kolväten som är mycket negativa för din hälsa och dessutom i sammanhanget too much. Den innehåller höga halter av bensen och toluen som är cancerogena, de löser också upp hjärnan.

Emulgatorn är antingen spritbaserad eller vattenbaserad så då är silikonferner inte nödvändig kemiskt sett.....nu är 10000 kronors vilket det är som är mest vanligt. Petroleum kan vi utesluta på rent kemiska grunder.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av jujimbo » 13 jul 2010 18:14

Jag valde alt, nr 1 får se om det är rätt ;) alt nr 3 är inte att tänka på blir för blött i garaget då jag skall lägga skyddet :nicka .

Sen har jag en tanke på att tillverkarna av polermedel borde väl ha tänk/konstruerat polermedlen så man bara torkar bort dom och sen lägger på skyddet? utan att det påverkar hållbarheten på skydd.

Får se vad som är rätt :D

Polerade ialla fall en audi tt i höstas och spritade inte innan jag la på QF 140 på den och det håller än så.....och ja jag har kollat den inte bara gått på vad ägaren tycker.


Ang emulgatorn så borde svaret väl vara vatten det är ju billigt men frågan är ju vad mer man måste blanda i för det skall funka med vatten,hmmm industrisprit är ju inte heller så dyr
Vad jag minns från när jag jobbade på läkemedelsindustri så betalade nog vi ca 8-10:- litern för 99,8% om jag minns rätt ;)
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Nisse » 13 jul 2010 20:19

Veteran skrev:Men Nisse, du säljer ju de här grejerna... ;)
Dom som bara jobbar med rekond och har 10 kanske 15 produkter som dom ständigt använder...kan detaljstudera både innehållsdeklaratonen och säkerhetsblad..för att sedan doktorera på ämnet....har man 1000art att hålla reda på så bör det vara förlåtligt om man inte kan alla kemiska tillsatser utantill... ;)

Vi jobbar på ett annat sätt...det vi inte vet...det tar vi reda på åt kunden... ;) Vi kan omöjligt vara experter på hela vårt sortiment...Men det man inte vet, det kan man fråga en kollega...man blir duktig på olika saker helt enkelt... ;)

Kommer också nya bilvårdsprodukter hela tiden...man blir aldrig fullärd tyvärr... ;)

Händer ibland att "killar" dyker upp som har läst allt som finns att läsa om produkten, kommer in och skall köpa just den...Ja dom kan denna produkt utan och innan...men visar man ett alternativ till denna produkt då kan det bli problem.... ;)

Hur det än är med detta, så finns det en enorm kunskapsbank på detta forum...både teoretiskt och praktiskt...Och med din kunskap och erfarenhet Veteran...så förstärks detta ännu mer...

Väldigt trevligt att Du finns med oss !! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av marcus » 13 jul 2010 22:40

Veteran skrev:marcus-silikonferner är snäppet under thinner i styrka med högpotenta kolväten som är mycket negativa för din hälsa och dessutom i sammanhanget too much. Den innehåller höga halter av bensen och toluen som är cancerogena, de löser också upp hjärnan.

Emulgatorn är antingen spritbaserad eller vattenbaserad så då är silikonferner inte nödvändig kemiskt sett.....nu är 10000 kronors vilket det är som är mest vanligt. Petroleum kan vi utesluta på rent kemiska grunder.
Jag har aldrig sagt att cykliska kolväten som t.ex. Bensen eller toulen är nyttiga ;) men jag har dock varit med om att varken sprit el alkaliska rengöringsmedel har räckt till för att plocka bort oljorna som finns i vissa polermedel. Då krävdes silikonferner för att visa hur lacken verkligen såg ut. Jag har även en bekant som har gjort en bildsekvens av det, verkligen intressant.

EDIT:

Glömde skriva min gissning: en alkohol som t.ex. etoxilerad talgalkohol.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 13 jul 2010 23:51

Vilket fabrikat var det på den soppan till polermedel? Säg inte att det var 3 med ett M....

Jag vet inte om några oljor i moderna polermedel, lösningsmedel finns ju men de sticker efter en stunds körning. För 20 år sedan hade man inte aluminiumoxid utan mineraler i polermedel, är det ett antal år sedan du gjorde erfarenheten?
Senast redigerad av 5 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Veteran » 13 jul 2010 23:53

Nisse-trevligt att vara här. Nej, man kan omöjligt veta allt men jag trimmar de stackars leverantörerna med såna frågor tills jag får veta :D Som du säger kan man alltid fråga någon. Jag brukar ringa Kemikalieinspektionen och trissa på dem lite, de är slöa.... ;)
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kuggfråga no1

Inlägg av Funk » 14 jul 2010 06:51

Veteran skrev:Vilket fabrikat var det på den soppan till polermedel? Säg inte att det var 3 med ett M....

Jag vet inte om några oljor i moderna polermedel, lösningsmedel finns ju men de sticker efter en stunds körning. För 20 år sedan hade man inte aluminiumoxid utan mineraler i polermedel, är det ett antal år sedan du gjorde erfarenheten?

Nafta och paraffin är i min värld att likställa med olja, och det kan man i alla fall hitta ganska enkelt. Vad är din syn på detta ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar