Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sonax Professional Cleaner

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Sonax Professional Cleaner

Inlägg av Skåne_Jonta » 21 jun 2010 16:00

Hej,

Tänkte köra en polering på familjens solid svarta Saab från 2002 som har en fin lack med mestadels tvättrepor. Bilen ifråga är 2-komponentsskyddad för drygt 15 månader sedan av undertecknad där jag använde just Sonax Cleaner. Maskinen som används är en Cyclo kopia med medium hårda orange trissor.

Frågan är nu om jag ska prova på Lahegas No 13 som jag förmodar är jämbördig med Sonax.

Någon som kan uttala sig som har provat dessa två vad gäller:

*Hur mkt repor de avverkar
*Glansen
*Flammighet

mvh,

Jonte
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,

Jonte

Göran

Re: Sonax Professional Cleaner

Inlägg av Göran » 21 jun 2010 16:02

Välkommen till forumet!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Inlägg av Skåne_Jonta » 21 jun 2010 16:16

Tackar Göran!

Vill passa på att berömma forumet och dess medlemmar efter att ha följt det en tid i "bakrunden" :lol:

Mvh,

Jonte
Mvh,

Jonte

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 21 jun 2010 19:25

Dom solidfärgade SAAB:ar jag gjort har varit mycket mjuka i lacken, du kanske skall börja med ett lite finare medel än Lahega 13, och gå upp till grövre bara om det behövs..visserligen är maskinen snäll men ändå..

Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Inlägg av Skåne_Jonta » 22 jun 2010 14:29

Så om jag förstår dig rätt Funk så är Lahega 13 bra mkt tuffare än Sonax Proffs Cleaner?

Om man använder 13 med snällare (läs mjukare) trissor och lågt varv kanske det går vägen :?

Hur är det med blänket med endast 13 och en Cyclo kopia...är det värt att även invenstera i även 18 eller det är bara överflöd?
Mvh,

Jonte

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 jun 2010 14:43

Är du ute efter det lilla extra blänket bör du köra ett varv 18 också :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Inlägg av Skåne_Jonta » 22 jun 2010 15:10

Flanders > Och det "extra lilla blänket" kan även en cyclo-kopia åstadkomma med 18?

Vilka trissor ska användas där...
Mvh,

Jonte

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 jun 2010 18:44

Skåne_Jonta skrev:Så om jag förstår dig rätt Funk så är Lahega 13 bra mkt tuffare än Sonax Proffs Cleaner?

Om man använder 13 med snällare (läs mjukare) trissor och lågt varv kanske det går vägen :?

Hur är det med blänket med endast 13 och en Cyclo kopia...är det värt att även invenstera i även 18 eller det är bara överflöd?

Jag vet inte hur Sonax proffsgrejor är, och relationen mellan dem och Lahega 13 skall jag inte ens gissa...

Jag har kört 13 på hårda lacker, och där biter den bra. De SAAB:ar jag gjort har varit jättemjuka och dem har jag kört med Menzerna Final Finish på medel till mjuka trissor för att inte skapa nya defekter. En svart SAAB cabbe jag gjorde fick repor av mina mjuka MF-dukar när jag torkade lackskyddet...

Problemet med 13 och cyclokopia är väl snarast att du inte bryter ned medlet tillräckligt med den svaga maskinen.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 jun 2010 20:50

Skåne_Jonta skrev:Flanders > Och det "extra lilla blänket" kan även en cyclo-kopia åstadkomma med 18?

Vilka trissor ska användas där...
Har aldrig kört 18 med cyclo-kopia men är helt övertygad om att du får det lilla extra även med den maskinen. Jag har kört Menzerna Intensive Polish och Final Finish med min biltema dubbelhuvud och märkte skillnad i blänket när jag körde FF.

När det gäller trissor skulle jag testa med gul medelhård eller orange mjuk
http://shop.bollnasbilvard.se/polering/ ... 486-1.aspx
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Inlägg av Skåne_Jonta » 22 jun 2010 23:32

Funk skrev:
Skåne_Jonta skrev:Så om jag förstår dig rätt Funk så är Lahega 13 bra mkt tuffare än Sonax Proffs Cleaner?

Jag vet inte hur Sonax proffsgrejor är, och relationen mellan dem och Lahega 13 skall jag inte ens gissa...

Jag har kört 13 på hårda lacker, och där biter den bra. De SAAB:ar jag gjort har varit jättemjuka och dem har jag kört med Menzerna Final Finish på medel till mjuka trissor för att inte skapa nya defekter. En svart SAAB cabbe jag gjorde fick repor av mina mjuka MF-dukar när jag torkade lackskyddet...

Problemet med 13 och cyclokopia är väl snarast att du inte bryter ned medlet tillräckligt med den svaga maskinen.

/Thomas
Intressant med din input Thomas :jeps

Vad menar du med "relationen" - är det att Lahega är en klass för sig eller att dessa företag är som hund o katt genetemot varandra (läs fiende :lol: ) för det kan jag förstå.

Blir nu lite orolig att min 350W cyclokopia inte klara av att bryta ner 13 oavsett trissor plus att 13 kanske är för grov för Saabs mjuka lacker samt att det mestadels handlar om mindre fina repor som har kommit i samband med när man tvättar o skinnar lacken.

Enligt Lahega själva var de positiva till denna setup att köra en cyclo kopia, medelhårda trissor på en solid svart Saab. De tyckte att 18 kunde vara lite för "fet" samt att den skulle vara svår att "få ut" samt att kanske averkningen av repor kanske inte var den bästa...

Finns där någon som just har kört en cyclo kopia med 13 och sett i verkligheten hur det fungerar, eller för den delen även 18?
Mvh,

Jonte

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 jun 2010 07:06

Med "relationen" menar jag bara hur medlen är jämfört med varandra...

/Thomas

Skriv svar