Sida 1 av 1

Huv betydligt mer repig än innan, efter polering hos "proffs"

Postat: 11 jun 2023 22:03
av Basilm
Hej!

Jag lämnade in min bil för att poleras förra veckan och fick tillbaka den och tänkte inte mer på det. Efter en dag fick jag äntligen se bilen i solljus och såg då att det fanns stora runda repiga rosor på bilen, närmre bagageluckan bakom passagerarsidan bak men främst på motorhuven.
Jag åkte tillbaka med bilen och sa att jag aldrig haft bilen i en automattvätt och jag kör endast med raka rörelser vid tvätt för att, eventuellt, ha en lättare tid framöver att polera bort tvättrepor. Dessa rep-rosor / rep-cirklar känns inte direkt när man tar på dem, men det ser för jävligt ut.
Jag menade att detta kanske uppstått då de började polera innan ytan var helt ren? De var osäkra men lovade att fixa till detta misstag. Jag kommer tillbaka samma eftermiddag och får höra att det berodde på att deras nya trissor var aningen hårda för lacken och de har nu fixat samtliga cirkulära-repor, och kollat detta i solljus (de huserar i ett parkeringsgarage).
Glad och nöjd åkte jag därifrån, men såg redan samma dag att en del repor är kvar, säkert 25-30% som är halvmånar/cirkulära. Min lack såg betydligt bättre ut INNAN polering+lackskydd...

Vad rekommenderar ni att man gör? går tillbaka för en tredje gång och hoppas att de kan köra en grövre/noggrannare polering? Gå till någon annan? Anmäla detta på något sätt? (Dessa repor syns endast i solljus i vissa vinklar, jag är absolut för pedant men jag tycker att det verkligen känns fel att få en bil betydligt mer repig EFTER "proffs" har polerat. De har haft rekonden i minst 10 år, så det är inga nybörjare).

Tack för idéer!

Re: Huv betydligt mer repig än innan, efter polering hos "proffs"

Postat: 13 jun 2023 18:00
av Manor
De saker som verkligen är A-O vid polering är:
  • Rengjord lack innan polering. Kemiskt och eventuellt lera/clay.
  • Test av vilken trissa och polermedel som behövs...så mild kombination som möjligt.
  • Ordentligt ljus för att inte bli chockad som du blev i solljus.
Alla kan misslyckas, men att missa två gånger på detta sätt för samma kund känns inte så proffsigt.

Visst ska de ges en ytterligare chans, men därefter skulle jag nog aldrig anlita denna firma igen.