Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Oxidhöjare vara eller icket vara

Poleringssätt och produktval.
Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Kulan » 23 jan 2018 13:32

Hej, nybörjaren är här igen med en fråga

Pratade med en rekonditionerare via FB messenger, och han väckte en fråga i mitt huvud, jag tror jag honom givetvis. Men då detta är ett hantverk så finns det lika många teorier som det finns människor som utför det och tänkte om jag får flera teorier så får man skaffa sig en egen uppfattning och prova många olika teorier och sen prova sig fram. Har en kraftigt oxiderad lack, denna polering får ta tid, 20h bara huven om det så är, det är en studie och inte en rekond, bästa resultat eftersträvas. Det är en tidig 80-tal 240 babyblå, den klassiska

Men till frågan, han rekomenderade buffer 2000. Hur får man denna oxidfri och med ett hållbart resultat?? Är dagens polermedel nog bra om man bara kan använda dem på rätt sätt eller ska man köra på nån speciell polermedel som är enkom just för att äta oxid?? Hur använder man den isf?? I vilket tillfälle ska den användas??

Ja berätta gärna era teorier. :)

Mvh Kulan

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Lundberg » 23 jan 2018 15:32

Kulan skrev:Hej, nybörjaren är här igen med en fråga

Pratade med en rekonditionerare via FB messenger, och han väckte en fråga i mitt huvud, jag tror jag honom givetvis. Men då detta är ett hantverk så finns det lika många teorier som det finns människor som utför det och tänkte om jag får flera teorier så får man skaffa sig en egen uppfattning och prova många olika teorier och sen prova sig fram. Har en kraftigt oxiderad lack, denna polering får ta tid, 20h bara huven om det så är, det är en studie och inte en rekond, bästa resultat eftersträvas. Det är en tidig 80-tal 240 babyblå, den klassiska

Men till frågan, han rekomenderade buffer 2000. Hur får man denna oxidfri och med ett hållbart resultat?? Är dagens polermedel nog bra om man bara kan använda dem på rätt sätt eller ska man köra på nån speciell polermedel som är enkom just för att äta oxid?? Hur använder man den isf?? I vilket tillfälle ska den användas??

Ja berätta gärna era teorier. :)

Mvh Kulan
Buffer 2000 från autosmart är ett väl beprövat och effektivt medel just för oxid. Det innehåller inget slipande medel. Så upplägget blir oftast att köra bort majoriteten av oxid med buffer för att sedan följa upp med en rubbing för att avlägsna defekter i lacken och den mindre mängd oxid som finns kvar.

Efter detta kör man lämpligt med en polish för att nå högsta glans.

För att slippa oxid inom det närmaste så rekommenderar jag en riktigt bra lackförsegling, exempelvis ett keramiskt lackskydd. Vax funkar absolut men då gäller det att hålla intervaller så lacken aldrig riktigt exponeras för de yttre elementen. Då kryper oxiden snart tillbaka. Sen går det väl aldrig att bibehålla resultatet hur länge som helst men man vill ju gärna få det att gå så lång tid som möjligt mellan poleringarna. :D
// Jack

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Funk » 23 jan 2018 15:46

Buffer 2000 är en kanonprodukt ! Men den är gammal och ganska specifik och därmed begränsad till sitt användningsområde, vilket är att lösa oxider i äldre mjuka solida lacker utan klarlack. Så som bilindustrin ser ut i dag och med tanke på att dessa bilar börja bli gamla och kanske inte poleras så ofta faller den lite i glömska. Den kräver att man rengör och byter trissa ofta och den stänker och kleggar en hel del..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Kulan » 23 jan 2018 18:25

Så även ni rekomenderar buffer 2000?? Hantverkare som är överens, då MÅSTE det vara bra (hoppas ni ser humorn i det hela) :) Går den köpa från autosmart som vanlig konsument eller finns det någon annan produkt som liknar denna om detta skulle vara ett problem??

Jag har köpt menzerna produkter (3 olika steg, grövsta 400, mellan 2500 och finish 3800 ä. Den sistnämnda ska ju tydligen vara ett polermedel även för oxid. Inget dom skyltar om superbra, så lär knappast vara ett mirakelmedel men ändock) och deras power lock lackskydd. Så dom säger ju 12 månader på pl, så jag tänkte mig när man sätter på vinterdäcken kan man ju kombinera det med ny olja, polera å nytt lackskydd samt spruta linolja under hela underredet så bilen blir riktigt redo för vintern. :) nåt sånt.

Men det låter ju egentligen superklokt, ta bort alla dom riktigt rövargrövsta oxiderna med buffer2000. Sen polerar med medium cut 2500 och arbeta upp en viss glans med den, ta ev repor med heavycut 400, ett andra varv om det skulle behövas med medium cut 2500, sen avsluta med fine cut 3800 som även tar viss oxid och ger en perfekt glans, ta sen rengör ev polerrester efter microfiberduk med paint inspection och avsluta sen med power lock :)

Vad tror ni om detta?? I mina öron, rätt utfört som riktigt bra :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Funk » 23 jan 2018 21:48

På en lack som är så gammal att Buffer2000 behövs så behöver du inga grova medel eftersom dom undantagslöst är rätt mjuka..i alla fall kan jag inte komma på några som varit hårda...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Kulan » 23 jan 2018 23:31

Hur menar du?? Att ta repor med heavy cut 400 är överflödigt?? Bara ta medium cut 2500 några varv extra om man upplever att repan är kvar räcker pga mjukheten i lacken??

Men vad tror du om det jag skrev om du bortser från avsnittet med heavy cut??

Edit: jag frågar bara för jag är nyfiken och vill lära mig, har inget ”jag ska bevisa att du har fel” att göra, jag är bara en nyfiken person som är frågvis :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Oxidhöjare vara eller icket vara

Inlägg av Funk » 24 jan 2018 07:49

Jag skulle tro att du tar dom repor som går att ta med medium cut..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar