Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering, förklara som om man är 5år?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av progge » 09 sep 2017 19:46

TonyM skrev:Förmodligen så har vaxet sätt sig på Glare som du har i grunden. Så nu har du schampots egenskaper. Se om du hittar ett vaxfritt och glansfritt schampo och innan det schampot en behandling med ett alkaliskt avfettningsmedel. Det löser förhoppningsvis upp Biltema vaxschampo och så får du tillbaka effekten av glarebehandlingen.

Edit. Såg också att du lagt på washgloss och det blev lite fel där. Kan vara att detta byggt upp ett lager också. För så testat som Glare är i forumet så försvinner inte det på en månad iallafall.
Rätt prep och ren yta så håller Glare ett år.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 09 sep 2017 21:32

TonyM skrev:Förmodligen så har vaxet sätt sig på Glare som du har i grunden. Så nu har du schampots egenskaper. Se om du hittar ett vaxfritt och glansfritt schampo och innan det schampot en behandling med ett alkaliskt avfettningsmedel. Det löser förhoppningsvis upp Biltema vaxschampo och så får du tillbaka effekten av glarebehandlingen.

Edit. Såg också att du lagt på washgloss och det blev lite fel där. Kan vara att detta byggt upp ett lager också. För så testat som Glare är i forumet så försvinner inte det på en månad iallafall.
Jaha, kan det vara så alltså?
Ja så får jag kolla på det.
Vaxfritt schampo alltså.
Skall leta upp det.
Alkaliskt för att få bort vaxet?
Den avfettningen gör inget med Glare då?

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av TonyM » 09 sep 2017 21:52

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=135

Här är ett vaxfritt och glans fritt schampo som brukar få bra recensioner. Jag har dock inte testat det själv men bilt hamber gör bra grejer överlag. Valet för mig föll på carpro reset som är utan tillsatser. Tänk bara på att bilt hamber är väldigt koncentrerad därför sådan liten flaska.
Alkaliskt avfettning blandat för lite starkare än normal smuts tror jag inte ska påverka Glare så mycket om ens knappt något. Här får gärna de med erfarenhet av just Glare komma med definitivt svar. Det känns som att det har lagt sig något uppe på Glare om det inte blivit alldeles galet vid appliceringen av det. Läste hur du gått tillväga och där har du beskrivit det korrekt. Det går att få lackskydd försämrat av vaxfria schampon också och då om det är dålig kvalitet eller att schampot får torka in vid tvätt. En vanlig sak med lackskydd är om man inte torkar bilen efter tvätt då vattenfläckar stör avrinnings egenskaperna. Det blir mättat med mineralavlagringar. Och regnvatten är mjukare så då är det mest smutsen som torkar in och det märker man om man inte tvättar på ett tag hur effekten avtar vid regn. Dock tar det längre tid innan det händer med ett lackskydd i botten mot obehandlad lack.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Galaxy » 10 sep 2017 01:07

Ett schampo som ska lösa om det blivit någon form av hinna över lackskyddet är Labocosmetica Purifica. Ska blandas 1:60 och vill man hålla förbrukningen av det nere så blandas det med fördel i tryckspruta och sprutas direkt på lacken för att sedan svampas ut. Kör man en förtvätt först så minimerar man risken att dra runt smutspartiklar då det blir lite "tunt" med bara schampot sprayat på lacken. Går givetvis bra att blanda i hink som vanligt om man vill det.
Finns Youtubeklipp på det i jämförelse med ett Angelwaxschampo där man ser Purifica få bort "hinnan" med vatten (någon form av förorening på ytan) som annars stör lackskyddets vattenavtötning.

/Anders

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 10 sep 2017 09:17

Glare håller definitivt mer än bara någon månad, dock är vattenavstötningen och pärlningen lite trist om man är van vid hur det kan se ut med de senaste "keramiska" skydden. På dotterns Glarebehandlade bil så används det torkstöd för att få mer pärlning eftersom hon vill ha det så. Hon brukade köra med Sonax detailer, men efter att jag fått tipset här på forumet om Echo2/Reload-blandningen "Merlin's Magic Elixir" till min egen CQUK-behandlade bil så är det den hon tar i stället.. Den har funkat på allt jag provat den på hittills.
Vad det gäller schampon på Glare så brukar det enda som verkligen ställer till det vara vaxschampon eller starka alkalier, Arti + och Sonax glansschampo har inte ställt till det i någon större grad för mig genom åren, även om dom innehåller glanstillsatser. Kanske variationerna beror på vilket vatten man har hemma, kalkhalt och så ?

Tittar jag på min egen schampokonsumtion genom åren så är det tydligt att det handlar om trender och mode i mångt och mycket...men alla min gamla favoriter har haft ganska lika egenskaper , högt koncentrerade, fria från vax i hög grad och vettigt prissatta. Cherry Foam, Wolf's White Satin samt numera Reload har varit basvaror genom åren, men även Arti+ används en hel del av.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 10 sep 2017 10:09

TonyM, galaxy & funk.
Tack skall ni ha!
Låter bra att det är "skit bakom styret" som det verkar nu.
En sak jag tänkte på dock, om Glare pärlar och eller shedar dåligt, vad skall man ha det till egentligen

Skall införskaffa något av det rekommenderade och göra om och göra rätt, så hoppas jag på att det rättar till sig.
Tack!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 10 sep 2017 12:51

Hydrofobisk effekt är inte enbart det man vill ha, låg friktion så skiter inte fastnar är en del av det samt att Glare också är polish.
Även om vattenavstötningen inte är den bästa blir blien bfortfarande lätt att tvätta.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av TonyM » 10 sep 2017 13:37

Mycket idag bland oss hemmapulare så är det att få ett bra tåligt grundskydd. Där man sedan kan toppa med lite olika medel. Och då när toppskyddet tappar effekten så ligger grundskyddet kvar som en bariär som gör att man slipper göra en lättare polering innan nytt toppskydd läggs på. Alltså att det blir lättare att tvätta rent för att toppskyddet ska fästa bra. Fördelen med toppskydd är att man förlänger grundskyddets hållbarhet vilket gör i sin tur att tvättrepor minskar jämfört med oskyddad lack. Nackdelen med att experimentera med toppskydd är att det kan samarbeta dåligt med grundskyddet och att det kan bli kaka på kaka och på så vis få sämre effekt än grundskyddets egenskaper. Det jag anser som viktigt för mig är att toppskyddet ska ge en bättre egenskap än grundskyddets. Som Funk beskriver det med en egenskap som ändrar hur lacken beter sig. Jag körde på Ultima paintguard plus som lackskydd i våras och tvättade med Ultima paintguard wash schampot. Det funkade bra och hade en bra glans lite åt wetlook hållet och pärlningen var hyfsad. Men blev sugen på att lägga på någon qd och valet föll på angelwax QED och det har jag inte ångrat då jag är supernöjd med glans djup avrinningen och hållbarheten. Enda minuset är att den är lite grabbig att använda då det behövs rejäl kvalitet och rätt kort lugg på microfiberdukarna och att man spraya i duken. Sedan har det kommit till carpro Ech2o och Sonax bsd och bbv rosa sås. Bara för att det är kul att testa lite olika plus att de har lite olika egenskaper. Mycket av informationen kommer härifrån och Youtube där det finns hur mycket som helst att ta del av och sedan ta till sig det man tror på själv och sedan bara testa. En Youtube kanal jag gillar som är väldigt mycket info i är The Forensic detailing chanel han kan vara lite långdragen ibland bara. Så du ska se att du får iordning på sättet du gillar att göra framöver tror jag.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 10 sep 2017 15:54

Funk & TonyM
Tack för all kunskap.
Jag har fortfarande lite tro på att jag kan få till det tillslut nu :)

Skall kolla in bbv och waxdog lite till efter vettig alkalisk tvätt och ett schampo utan vax.
Allt annat ni rekommenderat vad gäller varumärken verkar vara lite svårare, långsammare och kostsammare att få tag i så jag skall se vad jag kan hitta.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 23 sep 2017 12:54

Idag tvättade jag av bilen enligt tipsen här.
-Först högtryckavspolning.
-Sen foam med ARTI + i 5-10 min.
-Högtrycksavspolning
-Sen ultima paint guard wash
Som schamponerades av med tvättvante ordentligt.

När jag skrapade av bilen sågs en oljehinna på massa ställen?
Den stora lovorda torkduken från waxdog tycker jag är kass, den bara kladdar runt vattnet förövrigt.
Jag tycker fortfarande lacken är dålig jämfört med förväntningarna efter Glarebehandlingen?! Typ flammig/kalkfläckig lack när man torkat av, inte speciellt glansig och hal.
Lade sen på Sonax extreme shine eller vad det heter och tycker inte det heller gör så mycket mer än att kladda och lämnar en grå hinna.
Sprutar på bilen eller på microfiberduken, testar båda sätten, men måste ha en torr duk och polera rent med.
Då ser den ut som innan jag började ändå..
Börjar undra om det är värt stöket att slabba med alla medel alltså..

Inget verkar ge varaktigt skydd eller extra fin glans egentligen tycker jag, lite regn så verkar allt borta.

Skillnaden mot en snabb avspolning och biltema vaxshampoo är ingen känns det som.
Och då har jag lagt timmar med rengöring och polering osv.

Eller tänker jag fel?

Bild
Oljehinna på rutan bland annat

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 23 sep 2017 15:17

Skrapa av ? Är det därifrån "fettet/oljan" kommer ?

Sedan brukar man lägga skummet på torr bil..

Vissa torkdukar måste tvättas en gång innan dom presterar på top, och absolut inget sköljmedel..


Om du skriver i din signatur var du bor så kanske någon nära boende forummedlem kan stötta dig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 23 sep 2017 15:39

@funk
Jag bedömer att det jag gör är enligt alla beskrivningar .
Jag har ju skrivit här hur jag gått till väga.
Nej siliconskrapan har varit ren, men misstänker att lite av avfettningen eller schampot hängt kvar konstigt nog?
Ok, skall tvätta alla dukar och se om dessa funkar bättre sen.
Vad gäller skummet med bbvs alkaliska avfettning så skall det gå att använda blött, dessutom så blir det ju blött iom att man lägger på det med vatten, så den teorin tycker jag inte håller.
Menmen jag har sannolikt andra förväntningar på effekten av alla dessa medel.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 24 sep 2017 07:10

Att lägga skum eller avfettning på våt yta är mindre bra av två skäl.
1: Medlet får inte verka direkt på smutsen.
2: Medlet får lägre koncentration.

Om du nu verkligen har oljehinna på bilen så kan det vara bra att tänka på att du trots allt arbete inte kört med något olje eller asfaltslösande vad jag kan se i din beskrivning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av progge » 24 sep 2017 07:56

Arti + är ett vax schampo:
Innehåller även karnaubavax. Det innebär att du både tvättar och lägger ett skyddande vaxlager
Karnauba-vaxet ger en extra blank och smuts- samt vattenavvisande yta
.
Inte ett alkaliskt medel.
Här kan buggen ligga, du stänger in trafikfilmen,
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 24 sep 2017 09:02

progge skrev:Arti + är ett vax schampo:
Innehåller även karnaubavax. Det innebär att du både tvättar och lägger ett skyddande vaxlager
Karnauba-vaxet ger en extra blank och smuts- samt vattenavvisande yta
.
Inte ett alkaliskt medel.
Här kan buggen ligga, du stänger in trafikfilmen,
Yes jag vet, skrev fel.
Använder arti green avfettning, inte +
Och ultima paintguard wash schampoo utan vax.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 24 sep 2017 13:57

Arti + är i praktiken alldeles utmärkt att skumma utan problem..

Men som sagt inget oljelösande vad jag kan se..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 24 sep 2017 14:05

Fett.
Effektivt även på vått underlag.
----------
"En alkaliks förtvätt och alkaliskt rengörings- och avfettningsmedel som löser fett, sot, vägsmuts och statisk bindning och som med fördel kan användas i kallt, varmt, hårt och även salt vatten. Medlet är snabbverkande och effektivt även på vått underlag och det är lätt att skölja av för att sedan få fram en blank, fin yta.

Ett högkoncentrerat och ekonomiskt bra val som är effektivt redan vid låga koncentrationer. Det frigör och dispergerar (transporterar) bort föroreningar och har den fördelen att det inte gör plasten styv.

Kan användas vid manuell tvättning. Och pålägges med lågtrycksspruta, foam lance. Eller dosering genom högtryckstvättens kemtank."
--------------
Men visst det är inte kallavfettning som löser olja och tjära typ.
Anledningen till att jag använde alkalisk avfettning är att som jag skrev tidigare ville då bort eventuell schampovax, om det var det som lagt sig som en hinna över min Glare behandling och fick det rekommenderat här

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av TonyM » 25 sep 2017 01:26

Vilken dosering har du på arti green i foamlancen?
Känns tråkigt att du inte får till det med det jag bla annat rekommenderat dig. Förstår frustrationen du har. Är det så att du inte tvättat torkduken innan så kan det vara en del i det men inte hela då du upplever det på det viset innan du börjar torka ens.
Jag frågar andra här om det funkar med 1:20 blandning av arti green som är det man brukar köra på vintern? Sedan den Glare behandlad innan och att man vill bryta ner tidigare lager med vax från schampo. Bryr dig inte om att använda torkstöd eller annat innan du får tillbaka Glare lagret igen ordentligt. Då sonax qd har rätt så skarpt skydd för att vara en qd om inte rent av en av de starkaste. Det blir samma igen att man förseglad in det som ligger på bilen. Det är väldigt noga med att man sköljer av avfettningen och schampot ordentligt. Kör du med högtryckstvätten först att skölja av schampot så kan du följa efter med att skölja av ytterligare med enbart vattenslangen och inte ens sprayhandtaget på utan bara kopplingen. Egentligen med en lackskyddad bil så kan man nästan torka bilen på det detta vis. Börjar högst upp på taket och följ vattnet som rinner med vattenslangen efterhand så ska det sheetas av med den avrinningen ett lackskydd ger. Ersätt inte detta med spola av bilen med högtryckstvätten först utan följ efter med fritt flöde från vattenslangen. Det blir inte många vattendroppar att torka av på detta vis utan mest från listerna. Då behöver du inte använda vattenskrapan efter detta sätt. Detta är extremt kanske men något är det som ställer till det för dig.
Får du samma att det är som en fet/oljig hinna efter avspolningen av avfettningen? Och tror du att avfettningen har kunnat torka in? Det är något som också kan vara till bekymmer ibland. Man kan lösa det på lite olika sätt. Ett är att dela upp bilen och skumma på taket och fronten och skölja av noga för att sen skumma på sidorna och bakänden och skölja av. Ett annat sätt är att efter du har skummat på bilen och låter det verka så håller du koll under tiden och antingen skumma på lite till där det ser ut att börja torka eller duscha på med högtrycksmunstycket en bra bit ifrån så att det fuktas till. Hur länge ligger avfettningen på? Om du känner att det är en hinna på efter avfettningen så kör en omgång till med det.
Har någon annan något tips på hur man kommer ner till Glare lagret utan att för den delen ta så mycket på det? Min uppfattning är att något har lagt sig uppe på Glare som ställer till det. Och vet någon hur stark blandning av arti green Glare tål?
Vilken del av bilen är värst? Isåfall kan du testa att få iordning på just den delen med en testyta på det området och få det så rent så att du blir nöjd.

Och en allmän fråga till är att skulle det gå att efter första skummningen ta och lägga på en gång till och använda sig av en tvätthandske för att få mer effekt och få bort det som strular?
Det känns tråkigt om du ska behöva göra om proceduren och polera av allt och lägga på en gång till. Hoppas verkligen att du får ordning på det!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 25 sep 2017 17:39

Alkalier löser inget som är mineraloljebaserat, bara vegetabiliskt eller animalist fett..
Jag kör normalt Arti green och HD-grön blandat till ca. 1:20 året runt och det tål Glare, i alla fall om det inte får ligga på för länge.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 25 sep 2017 18:29

TonyM skrev:Vilken dosering har du på arti green i foamlancen?
Känns tråkigt att du inte får till det med det jag bla annat rekommenderat dig. Förstår frustrationen du har. Är det så att du inte tvättat torkduken innan så kan det vara en del i det men inte hela då du upplever det på det viset innan du börjar torka ens.
Jag frågar andra här om det funkar med 1:20 blandning av arti green som är det man brukar köra på vintern? Sedan den Glare behandlad innan och att man vill bryta ner tidigare lager med vax från schampo. Bryr dig inte om att använda torkstöd eller annat innan du får tillbaka Glare lagret igen ordentligt. Då sonax qd har rätt så skarpt skydd för att vara en qd om inte rent av en av de starkaste. Det blir samma igen att man förseglad in det som ligger på bilen. Det är väldigt noga med att man sköljer av avfettningen och schampot ordentligt. Kör du med högtryckstvätten först att skölja av schampot så kan du följa efter med att skölja av ytterligare med enbart vattenslangen och inte ens sprayhandtaget på utan bara kopplingen. Egentligen med en lackskyddad bil så kan man nästan torka bilen på det detta vis. Börjar högst upp på taket och följ vattnet som rinner med vattenslangen efterhand så ska det sheetas av med den avrinningen ett lackskydd ger. Ersätt inte detta med spola av bilen med högtryckstvätten först utan följ efter med fritt flöde från vattenslangen. Det blir inte många vattendroppar att torka av på detta vis utan mest från listerna. Då behöver du inte använda vattenskrapan efter detta sätt. Detta är extremt kanske men något är det som ställer till det för dig.
Får du samma att det är som en fet/oljig hinna efter avspolningen av avfettningen? Och tror du att avfettningen har kunnat torka in? Det är något som också kan vara till bekymmer ibland. Man kan lösa det på lite olika sätt. Ett är att dela upp bilen och skumma på taket och fronten och skölja av noga för att sen skumma på sidorna och bakänden och skölja av. Ett annat sätt är att efter du har skummat på bilen och låter det verka så håller du koll under tiden och antingen skumma på lite till där det ser ut att börja torka eller duscha på med högtrycksmunstycket en bra bit ifrån så att det fuktas till. Hur länge ligger avfettningen på? Om du känner att det är en hinna på efter avfettningen så kör en omgång till med det.
Har någon annan något tips på hur man kommer ner till Glare lagret utan att för den delen ta så mycket på det? Min uppfattning är att något har lagt sig uppe på Glare som ställer till det. Och vet någon hur stark blandning av arti green Glare tål?
Vilken del av bilen är värst? Isåfall kan du testa att få iordning på just den delen med en testyta på det området och få det så rent så att du blir nöjd.

Och en allmän fråga till är att skulle det gå att efter första skummningen ta och lägga på en gång till och använda sig av en tvätthandske för att få mer effekt och få bort det som strular?
Det känns tråkigt om du ska behöva göra om proceduren och polera av allt och lägga på en gång till. Hoppas verkligen att du får ordning på det!
Jag spädde arti green 1:1 i en liten flaska och kopplade på min högtryck, spolade sen av bilen och ungefär hälften var kvar i den lilla halvlitersflaskan.
Ingen aning hur stark koncentrationen blev mer än att jag bedömde att det åtminstone höll sig inom 1:20 typ eller starkare.

Jag har aldrig testat att mjukt spola av bilen med bara slangen. Skall testa det nästa gång!

Ja arti green skummet skulle kunnat torka lite innan jag han spola av det, men jag brukar hålla koll och det var kallt ute så det var inte direkt ett problem i lördags.
Men som sagt, kanske torkade det lite på några fläckar möjligtvis.
Skall vara mer noggrann nästa gång, och kanske dela upp det.
Men snart får man spola av bilen 5-6 gånger och en lätt tvätt börjar bli en helrecond känns det som :)
Visst skall det bli perfekt kanske man får hålla på så. Men ett rimligt mellanläge hade vart trevligt att hitta.
Jag lät det ligga på 5-10 min.

Så skall jag alltså hoppa över min Sonax QD kanske?

Skriv svar