Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blanda polermedel o vax ?

Poleringssätt och produktval.
MAX

Blanda polermedel o vax ?

Inlägg av MAX » 11 aug 2009 22:59

Har gått o funderat lite på en sak nämligen att blanda ex menzerna intensive polisch med exempelvis trustest quickfinish 140 :P

just quickfinishen är ju en personlig favorit då den hittills alldrig tjurat vid användandet oavsett maskintyp eller lacker samt det blir minimalt med rester att torka då man kört klart den.
men att jag saknar just lite mera bett i den.

Men om man då skulle blanda den med exempelvis intensive polish som då har ett alldelles utmärkt bett men som sagt kan vara lite tjurigt ,eller vilket medel som helst med liknande bett.

Men kan det vara så att dom här blandningarna tar ut varandra på det viset att quickfinishen förstör intensivpolishens polerande förmåga och att intensivpolishen förstör quickfinishens skyddande förmåga.

mvh max :mrgreen:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Blanda polermedel o vax ?

Inlägg av Tantrum » 12 aug 2009 05:34

QF140 torkar när det ligger på lacken. IP är fet och torkar inte.
De funkar nog inte så bra att blanda.
Jag skulle däremot kunna tänka mig att slå i lite kaolin i vilket vaxpolish som helst, för att få bättre bett. Kunde vara kul att testa!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Blanda polermedel o vax ?

Inlägg av bustorp » 12 aug 2009 07:25

Jag tror att dessa experiment redan har utförts i tillverkarnas labb........ :nicka
Hade det varit optimalt så hade vi kunnat köpa dessa dekokter.....
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Blanda polermedel o vax ?

Inlägg av Tantrum » 12 aug 2009 17:56

Jag funderade under dagen på om inte Smartabs medel möjligen skulle kunna gå att blanda, eftersom många av dem lämnar en "tunn vaxhinna". Eventuellt samma sak med Sonax Bilpolish och Hårdvax. De sistnämnda luktar rätt lika dessutom :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Blanda polermedel o vax ?

Inlägg av MAX » 12 aug 2009 18:25

Ja det skulle ju som sagt inte vara så dumt med en vaxpolish som bettar som intensive polish och skyddar som quickfinishen eller ännu hellre skyddar längre :P

Men som tantrum skriver så blir det kanske lite knepigt med intensive polishen som inte torkar :evil: och quickfinishen som torkar :P

Kanske man kunde ta ett torrare medel exempelvis 3m och blanda med ett hållbart vax eller rent av fireglas :shock:

Nu är det ju även som bustorp skrivit att det säkert labborerats både till höger och vänster hos fabrikanterna med dessa egenskaper och att vi säkert kunnat köpa dessa medel om dom funnits.

Om dom nu skulle vilja sälja ett sånt undermedel :?:
Hur som helst så är det en intressant tanke ;)
max.

Skriv svar