Idag gjordes slutpoleringen (steg 3) med Menzerna SF4000, blå mjuka trissor på TopToolen.
Det blev 4 svep med nästan inget tryck på hastighet 3, därefter 2 ytterligare svep på hastighet 2 med än mindre tryck.
Därefter togs all maskering bort och hela bilen IPA:des med den blåa IPA:n från BBV samt en ny mikrofiberduk.
Slutligen la jag Opti-Coat 2.0 som lackskydd. Jag vet inte hur många instruktioner jag läst...och videos jag tittat på...för att göra rätt. Så här i efterskott så undrar jag vad som skulle vara problemet. Spontant så var det nästan som att jobba med Ultima PGP, med den skillnaden att jag jobbade mer med Opti-Coat i horisontella och vertikala rörelser...och en mindre arbetsyta i taget. Efter yta två var lagd så gick jag tillbaka föregående yta med en mikrofiberduk och med mjuka rörelser utan tryck efterdrog ytan så det inte låg kvar för mycket medel någonstans. Om jag nu har gjort rätt så var det absolut inget att grubbla på. Det gick snabbt att lägga på hela Ford Ka:n, och det gick heller inte åt så speciellt mycket medel...ungefär 5 cc av de 20 cc levererade. Ka:n är ju en ganska liten bil, och i mitt fall med plastskärmar, så det kändes vara en rimlig mängd medel.
Här kommer slutligen lite efterbilder.
Höger:
Taket:
Baklucka:
Trädbild motorhuv:
Trädbild tak:
Reflektion underdelen av carporten:
Cykelbilder högersida:
Cykelbild tak:
Jag är j-kligt stolt över slutresultatet.
Detta är min absolut bästa polering som jag någonsin gjort.
Jag har lagt ner cirka 15 timmar på en 3-stegs poleringen.
Tyvärr så finns det en hel del dörruppslag, bulor, stenskott och repor som inte blir snygga hur mycket jag än polerar, men det är också en bil från 1998 som köptes för 7000:-

.