Nu har jag bytt bil och bestämt mig för att sköta den pedantiskt om förmågan räcker till. Första undringen är som följer:
Bilen är visserligen några år och verkar nyligen rekonditionerad men vet inte exakt hur. Lacken känns tämligen glaslik och glatt och välvårdad när man känner på den och glansen är ganska ok, men allt kan säkert bli bättre. Tänkte testa för att se resultat vad gäller prioriterat färgförstärkning och djup på olika medel. Lägga nåt förseglingsliknande (kanske Polish Angel eller Qqvartz eller enl förslag) på sidorna; nedanför list och på skärmarna och några olika sorters vaxer (funderar på dodo juice och Bilt Hamber, eller enligt välkomna förslag) på övriga bilen, som test och jämförelse alltså. Detta utmynnar då i följande fråga:
Hur pass nödvändigt eller bra är det att polera bilen först när lacken känns så pass bra som den gör? Inte enbart av lathet jag undrar utan klarlacken slits väl också en aning för varje polering, när blir det mer "våld" än nöden kräver så att säga? Många poleringar så har man väl nött lacken en hel del, en mardröm vore det att slita ned lacken i onödan.
Meguiars paintcleaner finns i garaget, är det nåt som går att använda som preparering eller är det för milt? Andra förslag?
Och så en riktig dumfråga till; ska man ta bort polermedlet på nåt särskilt sätt efter eventuell polering innan man lägger det slutliga vaxet eller försegligen och i så fall hur? Jo, har läst här men ändå inte fattat riktigt hur och med exakt vad, då förstår ni nivån på min "kunskap"
Alla möjliga reaktioner och förslag på mina undringar välkomna