Mitt första inlägg på detta forum
Kommer om några veckor få min nya Volvo V40 i passion red 612, nu är det stora frågan vad ska göra med lacken från första dagen?

Hej ThomasFunk skrev:På en fabriksny V40 så skulle jag göra en lackskyddsbehandling av vettig variant, grundad på en ordentlig tvätt/rengörning och kanske mild polering. Sedan tvättar man med någon trevlig skonsam metod så ofta man har lust, och polerar enbart om vid stort behov.
/Thomas
PS: Välkommen och grattis till en trevlig bil, jag har själv något hundratal mil bakom ratten på en fullsmetad V40 D2, och vill byta ut min nästan nya V50 så snart det går..

Detta har jag aldrig hört innan vad var det som hände?Gäller det endast vid ny bil?Vad det vid polering och lackskydd av bilen det hände nåt?Manor skrev:
Jag vet att Volvo friskriver sig från lackskador förorsakade av lackskydd efter en trist historia för x antal år sedan. Det kanske av den anledningen kan vara vettigt att försiktigt gå på med ett vax/vaxpolish?

Jag vet egentligen inte så mycket om detta annat än att Volvo har med en friskrivning i lackskyddsgarantin.BTG skrev:Detta har jag aldrig hört innan vad var det som hände?Gäller det endast vid ny bil?Vad det vid polering och lackskydd av bilen det hände nåt?Manor skrev:
Jag vet att Volvo friskriver sig från lackskador förorsakade av lackskydd efter en trist historia för x antal år sedan. Det kanske av den anledningen kan vara vettigt att försiktigt gå på med ett vax/vaxpolish?

Avfettning av petroleumtyp, finns många bra sorter. Sedan avfettning av alkalietyp (HD-grön) följt av vanlig tvätt.iceman1 skrev:Tack för alla svaren, men helt konkret vilka medel hade ni använt från tvätt till vax osv

Under garantitiden så friskriver sig Volvo (i instruktionsboken bl.a) att man inte ersätter skador som kan härledas till lackbehandlingar, vilket egentligen är en idiotskrivning, för klart som sjutton att ingen tillverkare garanterar lacken om den förstörts av annat än ursprungs/tillverkningsfel.Detta har jag aldrig hört innan vad var det som hände?Gäller det endast vid ny bil?Vad det vid polering och lackskydd av bilen det hände nåt?

Det som känns så knepigt är att det bara verkar vara Volvo som drabbades? Jag har åtminstone inte hört talas om något annat märke med samma typ av friskrivning. Jag antar att det dock var ett problem som inte längre bör uppstå.Funk skrev:Under garantitiden så friskriver sig Volvo (i instruktionsboken bl.a) att man inte ersätter skador som kan härledas till lackbehandlingar, vilket egentligen är en idiotskrivning, för klart som sjutton att ingen tillverkare garanterar lacken om den förstörts av annat än ursprungs/tillverkningsfel.Detta har jag aldrig hört innan vad var det som hände?Gäller det endast vid ny bil?Vad det vid polering och lackskydd av bilen det hände nåt?
Men det står inskrivet i instruktionsböcker och garantiböcker under vissa årsmodeller...och skälet lär vara att man faktiskt fått skador som uppstått på grund av att lackskydd från en större kedja inte var kompatibelt med lacken, och skador uppstod.
/Thomas

Aha, ok var det bara en drabbad bil. Hur kunde det få så stora konsekvenser att man t.o.m skrev in det i instruktionsböckerna?Jill skrev: Det handlar om EN bil och EN person som fattade beslutet att skriva in detta i instruktionsböckerna.
Vad jag förstått så kommer det att tas bort rätt snart.