Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarfrågor

Poleringssätt och produktval.
Linkan
Ny Medlem

Nybörjarfrågor

Inlägg av Linkan » 15 apr 2012 12:21

Hej!

Ny här på forumet som blivit intresserad av bilvård ;)

Tänkte polera min solidröda Saab 9-3 -07a med mkt tvättrepor. Har införskaffat mig en orange mussepigg-maskin från Lahega och Menzerna PF och SF polermedel.
Nu till min fråga, vilka trissor är lämpligast till PF och SF för att avverka så mkt repor som möjligt på min Saab?

Sen undrar jag om man ska lägga i stenskott före polering och lackskydd? efter polering och lackskydd? eller efter polering men före lackskydd?

Ska lägga Ultima PGP som lackskydd.

Tack på förhand :)

Mvh Linus
Senast redigerad av 4 Linkan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av Kapten Haddock » 15 apr 2012 14:04

Birka med opti/propad trissor med pf om du ska ha nån värre avverkning iaf, sen städar du med medium/mjuka trissor med sf, kör ett bra tg med medlet så det bryts ned för bästa finish!

Ang stenskotten är det ju en konst för sig:)
Om du vill trolla bort dem helt läg i innan så du får ytspänning, gärna nån vecka innan polering så det får sjunka efter.
Sen rakar du av med rakblad eller våtslipar innan du polerar.
Är det en ljusare metallic är det väldigt svårt. Är det en mörkare eller solid kan du blanda basen med klarlacken innan du målar.
Är mkt teknik med du kan verkligen nå fantastiska resultat om du övar lite och tar god tid på dig..

Mvh/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av danne5 » 15 apr 2012 16:03

Instämmer med det Wax skrev, men om du fyller i stenskott, så är det nog före skyddet :jeps

Skriv svar