Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Besviken på recondföretag

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Besviken på recondföretag

Inlägg av mrjohn » 08 apr 2011 09:27

Tjena,

Jag var för en tid sedan på ett studiebesök via en bilklubb hos en recondfirma i Sverige som jag personligen vet är väldigt uppskattat och har ett bra rykte. Jag tog mig tid att åka långt i tron att jag skulle lära mig något som kan göra mina egna jobb bättre eller snabbare.

När jag kommer dit så får jag höra av ägaren skämtsamt att det viktigaste för honom är att han tjänar pengar, inte att bilarna blir fina. han säger också att denna firma inte använder roterande maskiner då dessa bara gör skada. Vi använder enbart occilerande maskiner med hemliga fantastiska polermedel som inte behöver några av dessa hemska roterande mördarmaskiner. Det är bara "turkpolerare" som använder dessa roterandemaskiner och lämar efter sig bilar fulla med polerrosor.

Deltagarna på denna träff nickar jakande och tar detta om en sanning då denna yrkesman berättar det.

Jag får också granska en klubbmedlems röda bil som är av en modell som jag själv bearbetat många gånger och kan hitta svåra partier mm. Det resultat dom hade lämnat åt sin kund hade jag ALDRIG varit i närheten av att lämna ifrån sig. Visst dom hade säkert inte slitit mycket på lacken alls men det såg ut som en väldigt blank rmen repig bil med massor av tvättrepor och defekter. Precis vad jag väntade mig efter ett varv med min occilerande flex om jag hoppar över den roterande och har lite brådis. Svåra partier kring tighta lister såg obearbetat ut.

Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg.... Bara skriva av mig lite frustration.

Jag är inte dummare än att jag förstår att en firma som måste göra en bil per dag och per person för att få lönsamhet inte kan få samma resultat som om man lägger 10-20 timmar på en lack MEN jag trodde ändå att det fanns mer yrkesstolthet i branchen än att man lämnade ifrån sig bilar som inte ser bra ut och dessutom väljer att visa upp denna bil som ett gott exempel på en bilklubbsträff. Det kan ju därmed inte vara en olycka i arbetet... Och sen att tala illa om att använda roterande maskiner uppskattade jag heller inte då man enligt mig inte kan få ett riktigt bra reslutat på en sliten lack med en occilerande maskin. Jag kan få det bra, men inte riktigt riktigt bra utan att man kör steg 1 med en roterande.

Om någon kan lista ut vilken firma detta handlar om så ber jag er att inte ta upp det här, det är inte det som är det intressanta utan jag är nyfiken på hur ni som driver andra firmor resonerar krong roterande maskiner, kring att lägga den tid som krävs för ett bra reultat eller köper kunden 8h jobb och får ta bilen som den blir?

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Besviken på recondföretag

Inlägg av Stupid-Flanders » 08 apr 2011 09:51

Sista idioten är tydligen inte född :roll:
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 08 apr 2011 11:47

nu vet jag inte denna men tycker dom brukar betala för 3tim jobb och man får lägga 8,, så är ju kanske inget guldyrke att hålla på med,,

men bara köra oscilerande funkar ju aldrig om man ska ha ett bra resultat.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 08 apr 2011 12:19

Kör sällan med roterande, meds TT med Optipad och Menzerna medel och har bla gjort många prisvinnande utställningsbilar med denna setup, så visst går det utmärkt att nå superresultat utan roterande.
Då körs bilar direkt från lack för vårslip och polering med denna metoden så prova innan du dömmer ut den:)

Men ang yrkesstoltheten verkar det vara obefintligt med hantverkare som fortf bryr sig om det tyvärr.

Samtidigt är det svårt när man försöker hålla riktigt hög klass inte direkt kan tjäna pengar.
Vi tar 4500-4990 för en utsida, och då betalar vi inget till nån franchising firma och det blir man inte rik på när man räknar timlönen sen..

Så ska man tjäna pengar är det väl det stuket man ska köra med, gärna ta in gratis arb kraft som man stoppar just en roterande i händerna på.

MVH/
Senast redigerad av 5 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 08 apr 2011 17:56

Jag har själv sett detta som jag skrev innan, det är tråkigt att det dessutom inte vill åtgärda felen när man påtalar det. BIlvårdsforum.se kommer att vara ledande inom just perfekta jobb, visa att roterande är ofarligt att köra med rätt kunskap givetvis.

Skriv svar