Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering av en gammal Volvo PV

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 21 maj 2017 20:37

Tjena,

Jag hade tänkt sätta mig i att polera upp en gammal Volvo PV om ett par veckor, tips mottages gärna om det är något speciellt jag behöver tänka på när det gäller dessa gamla billacker?

Det finns ju ingen klarlack på dessa, så jag kan tänka mig att man behöver arbeta lacken lite mer försiktigt så att den inte bränner. Går det annars bra att köra på med rubbing/polish som vanligt utan några större problem? Inga konstigheter att använda kallavfettning?

Jag kör med en enkeltrissad oscillerande maskin.

Ser fram emot kommentarer,

Mvh

Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 22 maj 2017 15:18

Ingen som har någon tidigare erfarenhet?

Mvh

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Funk » 22 maj 2017 18:37

Rent generellt så är gamla bilar ganska mjuka och känsliga för vissa lösningsmedel.. försiktigt är nyckelordet..
Dessutom vet man ju inte riktigt hur bilen är behandlad tidigare.
Milda medel och mjuka trissor samt inget mer avancerat lackskydd skulle jag råda till , sedan spelar kulören roll, äldre röda är oftast nästan omöjliga att få till om dom oxiderat ordentligt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 22 maj 2017 18:51

Funk skrev:Rent generellt så är gamla bilar ganska mjuka och känsliga för vissa lösningsmedel.. försiktigt är nyckelordet..
Dessutom vet man ju inte riktigt hur bilen är behandlad tidigare.
Milda medel och mjuka trissor samt inget mer avancerat lackskydd skulle jag råda till , sedan spelar kulören roll, äldre röda är oftast nästan omöjliga att få till om dom oxiderat ordentligt.

/Thomas
Tack för svaret. Lösningsmedel, något specifikt du har i åtanke? Vanlig kall avfettning bör väl vara lugnt?
Nej så är det helt klart, jag kan nog med handen på hjärtat säga att den här bilen aldrig blivit mycket mer behandlad än simpla tvättar.

Jag hade tänkt använda mig av medelhårda trissor och köra på låg hastighet till att börja med för att känna efter, det bör väl inte vara några bekymmer? Lacken bör väl vara lik dem på t.ex en 240? Kulören är den typiska blåa PV färgen.

Jag hade tänkt köra med en lite modernare lackförsegling, av typen "Menzerna Power Lock Ultimate Protection", avråder du från det och i såna fall varför?

Tacksam för dina svar.

Mvh

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Stefan N » 22 maj 2017 19:29

Är det orginallack eller omlackerad spelar ju roll också.
:brumm Polestar2

Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 22 maj 2017 19:54

Stefan N skrev:Är det orginallack eller omlackerad spelar ju roll också.
Det är original orörd lack :)

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Stefan N » 22 maj 2017 20:32

Då får man nog va väldigt försiktig.
:brumm Polestar2

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Dansken » 22 maj 2017 20:52

Jag polerade en gammal merca för en sisådär 15år sedan, det var en 60talare, orginal, grön och full i oxid, lacken var mjukare än mjukast, det tog mig 8-10timmar att få den hyffsad, men det blev aldrig riktigt bra. Den var så mjuk i lacken att bara man tog ´på den blev det ränder efter fingrarna.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Funk » 23 maj 2017 07:51

På gamla bilar kör jag bara ganska rena vaxer..men Power Lock kanske kan gå an..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av TonyM » 23 maj 2017 09:38

Jag hade nog testat detta
https://www.autogeekonline.net/forum/as ... llips.html
Eller tagit första omgångarna med autosmart buffer 2000. För att efter det gå på så milt som möjligt med nästa poleringssteg. Och givetvis börja med en testruta för att få den iordning och sen gå vidare med att göra resten av bilen på liknande sätt. Tänk på att göra testrutan på en så liten synlig plats som möjligt.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 24 maj 2017 15:48

Superbra input från er allihop. Tack!
Jag tror jag har info så jag klarar mig nu.
Det kommer komma upp en tråd efteråt med för och efterbilder som tack!
Skall bli roligt att prova på restaurera en gamma hederlig bil, alltid kul med nya erfarenheter!

//Nicklas

Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 24 maj 2017 15:55

TonyM skrev:Jag hade nog testat detta
https://www.autogeekonline.net/forum/as ... llips.html
Eller tagit första omgångarna med autosmart buffer 2000. För att efter det gå på så milt som möjligt med nästa poleringssteg. Och givetvis börja med en testruta för att få den iordning och sen gå vidare med att göra resten av bilen på liknande sätt. Tänk på att göra testrutan på en så liten synlig plats som möjligt.
Verkligen supernyttig länk, tack!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Funk » 25 maj 2017 08:32

Det där ser ut att vara en enstegs metallic... det är en helt annan sak att hantera än en PV med solidlack.
Men det finns mycket annan info att hämta på autogeek..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Big
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2017 20:27

Re: Polering av en gammal Volvo PV

Inlägg av Big » 25 maj 2017 22:07

Funk skrev:Det där ser ut att vara en enstegs metallic... det är en helt annan sak att hantera än en PV med solidlack.
Men det finns mycket annan info att hämta på autogeek..

/Thomas
Japp, det har du rätt i. Tänkte mer att det va bra allmännyttig info gällande äldre lacker i sig, man kan aldrig lära sig för lite.
Skall bli intressant, ser fram emot arbetet. Skall slänga upp en tråd med före och efter bilder när det är gjort!

//Nicklas

Skriv svar