Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera segelbåt

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
TomasF
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2016 21:29

Polera segelbåt

Inlägg av TomasF » 25 apr 2016 21:46

Hej! Är ny här. Har köpt en fin 28 fot segelbåt från 1980. Motorn är fin, dynorna är nya, seglen är nya, köket, teaken och mahognyn är fina!!!

Men... Gelcoaten är matt över hela båten och den har gulnat en del då däcket som nog är mest utsatt för UV-strålning. På vissa ytor är gelcoaten även full av små svarta prickar.

Nu önskar jag råd hur beter mig. Jag tror jag borde köpa polermaskin. Jag har en bil jag håller fräsch och som jag har handvaxat ett par gånger. Men har är det större ytor. Östkust.

Så jag önskar råd från er kunniga människor om:
1. Vilken polermaskin?
2. Vilket polermedel?
3. Vilka trissor?
4. Slipa´/ Polera i flera steg?
5. Val av vax ?
6. Polera halkmönstret?

Speciellt intressant är svar från alla som har polerat upp en rejält oxiderad gelcoat!

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Polera segelbåt

Inlägg av jojje » 25 apr 2016 22:29

En roterande polermaskin med lammullshätta och ett vasst polermedel/rubbing för att få bort oxideringen, ev köra detta flera ggr för att verkligen få bort all oxid.
Sedan en oscilerande maskin att köra ett finare medel med hårda skumtrissor, avsluta med ett lackskydd med den oscilerande och mjuka skumtrissor.
Föredrar 1-komponents lackskydd ist för vax, då det har betydligt bättre livslängd.

Halkytan veti tusan hur man gör med.

Gjorde själv iordning båten jag köpte förra sommaren, finns en tråd i övrigt avd, där jag fixar med Bellan.

TomasF
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2016 21:29

Re: Polera segelbåt

Inlägg av TomasF » 25 apr 2016 22:55

jojje skrev:En roterande polermaskin med lammullshätta och ett vasst polermedel/rubbing för att få bort oxideringen, ev köra detta flera ggr för att verkligen få bort all oxid.
Sedan en oscilerande maskin att köra ett finare medel med hårda skumtrissor, avsluta med ett lackskydd med den oscilerande och mjuka skumtrissor.
Föredrar 1-komponents lackskydd ist för vax, då det har betydligt bättre livslängd.

Halkytan veti tusan hur man gör med.

Gjorde själv iordning båten jag köpte förra sommaren, finns en tråd i övrigt avd, där jag fixar med Bellan.
Tack för svar. Jag har läst ditt inlägg om Bellan!
Kan du rekommendera roterande maskin o vass rubbing dvs vad ska jag köpa först? Känns lite jobbigt att köpa 2 maskiner :-)

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Polera segelbåt

Inlägg av jojje » 25 apr 2016 23:17

http://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Elv ... ermaskiner

En kandidat på hygglig roterande maskin, även dom oscilerande är ju skapliga, både roterande och oscilerande för 1200:- är ju överkomligt och duger om man inte ska gör allt för många bilar/båtar per år.

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=302

Polermedlet jag använde i första vändan för att få bort oxid.

Pierrel
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 okt 2015 20:03
Ort: Stockholm

Re: Polera segelbåt

Inlägg av Pierrel » 26 apr 2016 07:49

Har inte testat detta själv ännu, men hade tänkt göra det någon av kommande helger.

http://www.hamnen.se/batkunskap/batagar ... ibord.html

Skickat från min Honor 6 via Tapatalk

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Polera segelbåt

Inlägg av jeensa » 30 apr 2016 16:23

Polera bort massvis med oxid tar vansinnigt mycke tid och en hel driva med trissor. Köp oxalsyra i pulverform, tvätta båten med det sedan polerar du upp glansen!

mvh jensa

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Polera segelbåt

Inlägg av Lill-Dan » 30 apr 2016 20:21

Ja,jag håller med,oxalsyra,alkalisk avfettning för att få rent och "prickfritt".. Polerade polarens yamarin igår,använde menzerna's 400 polermedel,(hade jag haft menzerna liquid sanding hade jag börjat med det),polerade upp den j-vla matta gelcoaten och körde sedan med menzerna power lock som skydd.. Ulltrissa till poleringen och mjuk trissa till skyddet.. Visst kunde man polera med ett "snällare" polermedel också som mellansteg,men när det är "hjälpa kompis" vill man ju ha lite fart på :)
:brumm

snowballtwo
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2012 04:28

Re: Polera segelbåt

Inlägg av snowballtwo » 20 sep 2016 20:02

Jag lånar tråden lite. Har samma frågeställning som TS, med den lilla skillnaden att det är ett blått skrov. Funkar det att köra oxalsyra även på det? Några andra metoder? Jag kan tänka mig att repor syns lättare så att man kanske inte ska ha för grovt medel?

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Polera segelbåt

Inlägg av jeensa » 21 sep 2016 14:04

Ja det funkar på blått skrov åxå! Tex Hempel har medel för detta.

Denna är det http://www.hempelyacht.se/sv-SE/product ... wder-67536
mvh Jens

Ted.H
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 apr 2012 12:32
Ort: Örebro

Re: Polera segelbåt

Inlägg av Ted.H » 26 sep 2016 11:51

Hej!

jag bifogade en pdf där jag testat rupes roterande mot oscillerande, språket är med lite förkortningar pga att testen är egentligen för internt bruk.
Bilagor
Gelcoat polering med BigFoot.pdf
(1.75 MiB) Nerladdad 397 gånger
Produktnörd ======> Rupes.

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Polera segelbåt

Inlägg av Sjögren Racing » 30 sep 2016 12:38

Scholl Concepts har ju marinprodukter med:
http://www.streetpower-rekond.se/235-batvardsprodukter

Nu har jag inte provat dessa, men deras polermedel för billack gör ju en aldrig besviken. :jeps

Edit: Såg att dom inte verkade finnas i lager, men ring Streetpower-Rekond och fråga.

Skriv svar