Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Våtslip med Rupes 15

Poleringssätt och produktval.
Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av Sjögren Racing » 10 aug 2016 13:45

Precis, man har mer kontroll på avverkningen med torrslip.
Man slipper att torka bort vattnet för att kolla hur mycket man har slipat.
Men att gå på med P1500 torrt är ingen man ska göra som nybörjare.. Men det är effektivt.

Mitt råd till nybörjare är:
Börja med P2000 vått, ha ett par droppar diskmedel i vattnet för att få bort ytspänningen i vattnet.
Använd mycket vatten, torka och kontrollera ofta. Se upp för att pappret blir slitet så att man får "pigtales", små repor som skapas av igensatt papper, omöjliga att polera bort.

Sedan finns det olika slaglängd på maskinerna, den maskinen jag slipar med har bara 3mm slaglängd.
Blir lite enklare att få bort reporna då.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av mq_foto » 11 aug 2016 00:42

Tack så mycket Sjögren Racing =) Uppskattas det du skriver. Slipade idag för första gången med min rupes 15 och jesus vad det gjorde mitt jobbet enklare. Du nämnde några bra saker verkligen, torrslip ja tack. Det var faktiskt drygt stanna upp torka och köra igen tills man hade en jämn yta, så nu har jag bestämt mig att jag ska köpa mig riktigt slip maskin gärna 150mm och mindre slaglängd.

Hur vet man när pappret inte gör sitt jobb längre? Ska akta mig för pigtales =)

Taket som jag provade på var ca på 6 mils och efter jag var klar så var jag nere på ca 5.7 mils. Hur mycket behöver jag ta bort för att ta bort orange peel? Nörd fråga, inget jag ska prova mig på ännu men bra att veta.

Är alla slipmaskiner som är hyfsat bra luftdrivna?

Tack för hjälpen

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av Sjögren Racing » 11 aug 2016 17:07

mq_foto skrev:Tack så mycket Sjögren Racing =) Uppskattas det du skriver. Slipade idag för första gången med min rupes 15 och jesus vad det gjorde mitt jobbet enklare. Du nämnde några bra saker verkligen, torrslip ja tack. Det var faktiskt drygt stanna upp torka och köra igen tills man hade en jämn yta, så nu har jag bestämt mig att jag ska köpa mig riktigt slip maskin gärna 150mm och mindre slaglängd.

Hur vet man när pappret inte gör sitt jobb längre? Ska akta mig för pigtales =)

Taket som jag provade på var ca på 6 mils och efter jag var klar så var jag nere på ca 5.7 mils. Hur mycket behöver jag ta bort för att ta bort orange peel? Nörd fråga, inget jag ska prova mig på ännu men bra att veta.

Är alla slipmaskiner som är hyfsat bra luftdrivna?

Tack för hjälpen
Roligt att du vågade att prova :)
Pappret sätts igen mycket fortare vid torrslip, då vattnet sköljer bort slipdammet mer.
Ja, precis så måste man slipa, sedan torka torrt för att se avverkningen sedan fortsätta slipa, det är lite drygt, därför gillar jag torrslip mer.
Jag har ett par bra, men dyra 3M P1500 torrslip, sedan P3000 Trizact.

Jag har ev en maskin till salu. En Norton 150mm tryckluftsmaskin med 3mm slaglängd.
Annars är maskiner ganska så dyrt, jag har Rupes också med 5mm slag som är kopplad till en dammsugare (jag har den när jag lackerar bilar). Smidig, men svindyr... Men bättre att köpa en riktig som håller livet ut än en "noname".

Man får kolla på slippappret emellanåt, man ser när dom börjar att bli igensatta. Kör man vått så kan man skölja dom och torka av dom med en microfiberduk för att få bort "gegget".
Kör man torrslip så funkar det bra att blåsa på slippappret med tryckluft, precis som när man rengör en polertrissa.


När du slipar och vill ha bort all struktur. Så ska du slipa tills du har en jämn matt yta, du märkte det säkert när du slipade att det blir matta toppar (där slippappret avverkar) och blanka dalar, där pappret inte har avverkat nog.

Här ser du en huv maskinslipad med 3M P1500 torrt, den är helt matt, dvs all struktur är nerslipad:
Bild

Här är den slipad igen fast med 3M P3000 Trizac:
Bild

Och slutligen polerad, bara kört 1a steg på bild. Scholl S3XXL på LE blå, grov trissa. Roterandel :) :
Bild

Ingen struktur kvar på lacken :D



Här är min egen bil, min Honda:
Nylackad, nerslipad med maskin och 3M P1500 torrt:
Bild

Sedan polerad direkt efter P1500 med Scholl S3XXL och då med lammull, det funkar utan att köra med P3000 emellan men det tar så klart längre tid att polera:
Bild

Har du några frågor så bara fråga på, så ska jag försöka att svara så gott jag kan på det :)

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av mq_foto » 19 aug 2016 22:55

Heeej, återigen tack för allt det du skriver. Förlåt för sen svar, sonen har legat i feber i nästan en vecka nu och har inte haft tid för något annat. Återkommer till dig så fort saker och ting har lugnat ner sig =)

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av Sjögren Racing » 25 aug 2016 12:53

Bara hör av dig när du är på "G" igen :jeps

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av mq_foto » 03 sep 2016 11:44

Hej igen, nu är man äntligen på bena igen =)

Ja, det var faktiskt lite kul att prova och jag gjorde misstag men man lär sig av sina egna misstag så =)
Jag kommer nog köpa eldriven slipmaskin för jag har ingen fast lokal ännu. Har inte tillgång till kompressor annars hade jag redan köpt luftdriven.
Kunde inte riktigt ta bort all orange peel fast jag slipade till jämn fin yta, visar på bilderna som kommer lite senare så. Hela bilen var ca 6ml och efter slipningen och poleringen var jag nere till max 5.2ml, kanske borde ha grov slipat mer eller bytt slippapper efter varje panel istället för 2 paneler.

Skriver genom datorn nu men kommer lägga upp lite bilder ifrån mobilen sen.

Och efter jag har sett dina bilder och poleringen är klart så var mitt största misstag att slipa hela vägen ut till kanterna som var as dryga att polera sen men det löste sig men aldrig mer haha.

Tack för bilderna

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Våtslip med Rupes 15

Inlägg av Sjögren Racing » 16 sep 2016 17:51

Eldriven slip är ju vettigt, iom att då kan man jobba där man vill :)
Jag hade gärna haft eldriven.

Akta kanterna, på kanterna är lacken som tunnast, jag slipar sällan på kanterna iom att det finns mindre med matrial där. En smart sak är att tejpa alla kanter med 19mm maskeringstejp, så skyddas kanterna både från slipmaskin och polermaskinen.

Byt papper ofta om du slipar torrt, annars finns risken att det repar som är svårt att få bort.

Upp med lite bilder :)

Skriv svar