Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Buick -52

Poleringssätt och produktval.
deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Buick -52

Inlägg av deciso » 06 jul 2015 23:20

Jag ska hjälpa en kompis med hans gamla buick nästa vecka. Den är omlackad två gånger i USA innan han tog hem bilen för 10 år sedan. Det är brunmetallic enkomp ? Provade en liten yta på bagageluckan. Använde Rupes 21, medium trissa och buffer 2000. Trissan blev full med oxid. Körde lite till med samma maskin o trissa och menzerna sf. Det blev helt ok resultat
Det verkar ju funka köra som jag gjorde men finns det något man ska akta sig för på sådana lacker. Jag har ingen erfarenhet alls av dom

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Buick -52

Inlägg av Gråben » 07 jul 2015 10:16

Har du bilder att lägga upp på det du polerade? Dom kan vara svåra att få bra har jag läst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Buick -52

Inlägg av deciso » 07 jul 2015 11:57

Näe, har ingen bild. Det är hologram på hela bilen efter bilägarens desperata polering efter att ha tvättat bilen i alldeles för stark alkalie.
Så hologrammen ska bort. Någon repa åker väl med av bara farten.

På vilket sätt menar du att dom är svåra att få bra m? Det lilla jag körde gick bra

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Buick -52

Inlägg av Gråben » 07 jul 2015 12:43

http://www.autogeekonline.net/forum/ask ... aints.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Buick -52

Inlägg av deciso » 07 jul 2015 23:08

Oj. Mycket text. Läste inte allt men jag är nog inte fel ute med buffer 2000 och sen menzerna SF. Tror jag lägger mirror image efter det.
Ska jag rekommendera en QD när bilen torkas ?

Tack gråben

Pascona
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
Ort: Umeå

Re: Buick -52

Inlägg av Pascona » 08 jul 2015 20:26

Enda tipset jag kan ge är att vara försiktig då många USA-lackeringar är ganska tunna.

Jag gillar Pingens Polish & sealent. Polerar, tar bort oxid och lämnar ett skydd. Jag tyckte dock skyddet var rätt dåligt så drog på ett varv med Menzerna Power lock.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Buick -52

Inlägg av Gråben » 08 jul 2015 21:42

Det är svårt att ge några exakta råd då man inte ser bilen. Dom bilarna jag gjort som inte har klarlack har jag lagt collonite 845 på. Annars skulle jag nog satsa på att jobba med fetare medel, för att spara lacken så mycket som möjligt. Står en heldel matnyttigt i tråden på ag. Allt beror ju även på hur bilen används.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Alla lackerna på dessa bilder blev inte perfekta, triumphen och den gröna 1k metallicken gick inte att få till. Då får man väga för och emot att riskera en gammal lack eller i värsta fall en originallack och förstöra värdet på en bil.

Bara så jag tänker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Buick -52

Inlägg av deciso » 16 jul 2015 09:08

Igår blev jobbet gjort. Inga missöden och kunden blev nöjd. Han ville som sagt bara bli av med hologrammen som han själv skapat.
DAS 21 och mirror image och menzerna sf samtidigt på trissan. Det gick åt åtta trissor då dom snabbt blev mättade av färg. Avslutade med ett lager turtle platimum vax med mussemaskinen.

Tack för tipsen Gråben o Pascona

Skriv svar