Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Väldigt enkla tips!

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: Väldigt enkla tips!

Inlägg av e_king » 23 jun 2015 09:28

Håller med till fullo, samtidigt som jag anser att det är mycket lättare att lära sig både teknik och produkt on man håller sig ifrån de allra billigaste i båda kategorierna. Visst det finns guldkorn där också. Lägger man sig mitt i mellan från början så blir det också roligare med bättre resultat från start och man får ett intresse som man håller kvar.

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 23 jun 2015 15:17

e_king skrev:Håller med till fullo, samtidigt som jag anser att det är mycket lättare att lära sig både teknik och produkt on man håller sig ifrån de allra billigaste i båda kategorierna. Visst det finns guldkorn där också. Lägger man sig mitt i mellan från början så blir det också roligare med bättre resultat från start och man får ett intresse som man håller kvar.
Ja, nu när du ändå tar upp det så kan jag väll säga att jag är överraskad att många söker just mellanklassprodukter, främst maskiner. Det är som om varje 100-lapp skulle göra maskinen lite bättre än den innan. Det finns givetvis en marknad för allt, men jag tror man har roligare när man kan jobba utan tinnitus, vibrationsskador, överhettade motorer, vrålande lager och en onödigt tung maskin. För att nämna några av de mest tydliga skillnaderna för en oinsatt. Men alla letar det som passar en bäst och jag kommer aldrig se ned på någon som inte har råd eller kunskap att köpa toppskiktsutrustning. :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 jun 2015 15:20

Just att man inte jobbar med maskinerna kontinuerligt gör ju att man kan stå ut med lite mer än om man kört 40 tiummar i veckan med dem..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 23 jun 2015 15:26

Trasselsudden skrev:
e_king skrev:Håller med till fullo, samtidigt som jag anser att det är mycket lättare att lära sig både teknik och produkt on man håller sig ifrån de allra billigaste i båda kategorierna. Visst det finns guldkorn där också. Lägger man sig mitt i mellan från början så blir det också roligare med bättre resultat från start och man får ett intresse som man håller kvar.
Ja, nu när du ändå tar upp det så kan jag väll säga att jag är överraskad att många söker just mellanklassprodukter, främst maskiner. Det är som om varje 100-lapp skulle göra maskinen lite bättre än den innan. Det finns givetvis en marknad för allt, men jag tror man har roligare när man kan jobba utan tinnitus, vibrationsskador, överhettade motorer, vrålande lager och en onödigt tung maskin. För att nämna några av de mest tydliga skillnaderna för en oinsatt. Men alla letar det som passar en bäst och jag kommer aldrig se ned på någon som inte har råd eller kunskap att köpa toppskiktsutrustning. :)
Jahopp. Nu är jag oinsatt också. :D :D :D
Känner inte igen någon av biverkningarna du skriver.
Nu pratar jag inte om de billigare das-6 varianterna utan in Rupeskopiorna.  prova några såna och du märker att det inte känns i närheten av de billigare maskinerna.
Ena gången skriver du att man inte behöver gå på proffsgrejer och andra gången förkastar du de billigare grejerna.???
Eller missförstod jag något?
Fortfarande mina åsikter jag skriver. Du får tycka vad du vill

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 23 jun 2015 15:35

e_king skrev:
Trasselsudden skrev:
Nu pratar jag inte om de billigare das-6 varianterna utan in Rupeskopiorna.  prova några såna och du märker att det inte känns i närheten av de billigare maskinerna.
Ena gången skriver du att man inte behöver gå på proffsgrejer och andra gången förkastar du de billigare grejerna.???
Nej, förlåt, menade absolut inte så. Jag säger absolut inte att någon specifik person är oinsatt eller inte. Jag pekade bara på vad en oinsatt snabbt skulle märka för skillnad mellan en billig eller dyr maskin. Och mellanklassaren duger fint, precis som de billigare eller tom dyrare för den delen. Det handlar om hur mycket man kör dem såklart, och jag startar 0700 och stänger av vid, rast, rökpause eller byte av pads. Jag föredrar FLEX framför Biltema om vi ska prata i de termerna.

Förlåt om jag var otydlig, summan är fortfarande att jag tycker det är roligast om folk tränar mer och funderar mindre på om Sonax eller Menzerna är rätt för att ens våga starta maskinen och svarva av sin första röda (läs rosa) 850 :brumm . :)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 23 jun 2015 15:36

Trasselsudden skrev:
e_king skrev:
Trasselsudden skrev:
Nej, förlåt, menade absolut inte så. Jag säger absolut inte att någon specifik person är oinsatt eller inte. Jag pekade bara på vad en oinsatt snabbt skulle märka för skillnad mellan en billig eller dyr maskin. Och mellanklassaren duger fint, precis som de billigare eller tom dyrare för den delen. Det handlar om hur mycket man kör dem såklart, och jag startar 0700 och stänger av vid, rast, rökpause eller byte av pads. Jag föredrar FLEX framför Biltema om vi ska prata i de termerna.

Förlåt om jag var otydlig, summan är fortfarande att jag tycker det är roligast om folk tränar mer och funderar mindre på om Sonax eller Menzerna är rätt för att ens våga starta maskinen och svarva av sin första röda (läs rosa) 850 :brumm . :)
Då är jag med. [emoji106] [emoji106]

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 23 jun 2015 15:41

Funk skrev:Just att man inte jobbar med maskinerna kontinuerligt gör ju att man kan stå ut med lite mer än om man kört 40 tiummar i veckan med dem..

/Thomas
Borde kanske skriva en ny tråd om vårens roligaste test på jobbet. Hur länge håller Biltemas roterande maskin (180mm) i den dagliga verksamheten? Kan förklara dödsfasen i detalj och vad som inträffade när och den helt enkelt hamnade på min vägg som ett minne den höll 18+5h. ;)

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 24 jun 2015 08:17

Jag är amatör. Relativt oinsatt amatör, pysslar med egna bilarna mest. Jag är glad jag skaffade min Flex. Om jag inte gjort det (eller motsvarande maskin) hade jag säkerligen tröttnat, fått för ont i axlar, armar, mist öronen och upplevt det hela allmänt jobbigt.

Kanske inte alla är lika känsliga som jag men så är det för mig. Nu hade jag nog ett riktigt åbäke som förstamaskin också. Finns nog bättre än den i de lägre prissegmenten också.

RobbeS
Medlem

Inlägg av RobbeS » 24 jun 2015 08:54

Jag är också amatör, en väldigt färsk amatör som ställt en massa dumma frågor här just om produkter och annat. Har dock bestämt mig att ta till Junkmans filosofi att i princip alla produkter som finns är så snarlika att skillnaden är marginell. Kommer att kolla på priset istället så jag kör slut på mina Menzerna produkter och när jag behöver nytt kollar jag på vilka erbjudanden som finns.
När det gäller polermaskiner så är säkert Flex betydligt bättre. Men så länge jag är nöjd med min RG 3000 så kör jag med den då den gör jobbet på de få bilar jag polerar. Förr eller senare kan man säkert göra ett klipp på Flex också då det kommer en ny modell och de gamla reas ut. :D
Man kan säga så här, får jag inget bra resultat med Menzerna och en RG3000 så lär jag inte få det med Flex och dyrare medel heller!

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 24 jun 2015 11:58

garagehunden KL skrev:Jag är amatör. Relativt oinsatt amatör, pysslar med egna bilarna mest. Jag är glad jag skaffade min Flex. Om jag inte gjort det (eller motsvarande maskin) hade jag säkerligen tröttnat, fått för ont i axlar, armar, mist öronen och upplevt det hela allmänt jobbigt.

Kanske inte alla är lika känsliga som jag men så är det för mig. Nu hade jag nog ett riktigt åbäke som förstamaskin också. Finns nog bättre än den i de lägre prissegmenten också.
Det var lite åt det hållet jag pekade, det är helt enkelt både roligare och mer ergonomiskt. Jag är precis lika känslig som du ;)

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 24 jun 2015 20:02

ImageUploadedByTapatalk1435168522.837001.jpg
På bilden från i morse syns min trogna "slitgris" som får ta smällarna på större ytor. Den har haft flaggan i topp sedan den släpptes på marknaden. Den bara går, går, och går. Blir aldrig överhettad, har bra balans och har flugit i golvet några gånger. Inte min favorit till finlir, men den gör jobbet än idag. Hade jag som privatperson kört "vårwaxen" på radhusvolvon hade den kunnat gå i arv till mina barn. Det hade nog inte Biltema kunnat prestera. [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 24 jun 2015 21:23

Trasselsudden skrev:
ImageUploadedByTapatalk1435168522.837001.jpg
På bilden från i morse syns min trogna "slitgris" som får ta smällarna på större ytor. Den har haft flaggan i topp sedan den släpptes på marknaden. Den bara går, går, och går. Blir aldrig överhettad, har bra balans och har flugit i golvet några gånger. Inte min favorit till finlir, men den gör jobbet än idag. Hade jag som privatperson kört "vårwaxen" på radhusvolvon hade den kunnat gå i arv till mina barn. Det hade nog inte Biltema kunnat prestera. [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken maskin är det då?

Mvh magnus

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 24 jun 2015 21:44

Flex 3401?
// Jack

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 24 jun 2015 21:54

Lundberg skrev:Flex 3401?
Nä, ingen 3401. Är en roterande Flex. Men exakt vilken får ägaren själv berätta. :)

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 24 jun 2015 22:15

Ser ut som en Flex L 1503 VR
men får gissa lite
The passions is what drives the art. Detailing for life

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 24 jun 2015 23:20

Logan skrev:Ser ut som en Flex L 1503 VR
men får gissa lite
Klart imponerad Logan! Hatten av.. kan inte säga hur många år den gått, men fler än många. Den har tappat ena pluggen, har gorilla-tejp över kåpan, är sliten och matt, men jag älskar den för att den går perfekt och aldrig sviker mig.

För att inte gå OT summerar vi det med att jag förespråkar kvalitet om man ska köra lite längre turer, det kan bli tufft för maskinen i längden. Men vad vet jag? Jag lär så länge jag lever. Jag utvecklas varje dag och vet att jag inte har samma syn på det jag gör i dag som när jag började. Å andra sidan började jag med bilar och jobbar idag med båtar. Hur coolt vore det inte att få sluta karriären med att polera en rymdraket med NASA-logga.. :jeps

Skriv svar