Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Erfarenhet av festools polermedel?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Ola80
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 dec 2013 16:34
Ort: Svedala

Erfarenhet av festools polermedel?

Inlägg av Ola80 » 27 feb 2015 16:29

Hej på er.

Slänger ut en allmän fråga om det är någon här på forumet som har erfarenhet av Festools polermedel. Är det bra bett i deras rubbingar och får man upp glansen bra med deras finare medel? Är nämligen så att vi skall högglanslackera ett ekbord på jobbet för att sedan våtslipa och sedan polera upp det. Tillgången för att göra inköp av andra märken är begränsad så därför min fråga.

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Erfarenhet av festools polermedel?

Inlägg av Wolfram » 02 mar 2015 02:02

Lacka nån skräpbit, våtslipa och polera. Blir det bra så gör samma på bordet, annars byt medel. :D

Användarvisningsbild
Ola80
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 dec 2013 16:34
Ort: Svedala

Re: Erfarenhet av festools polermedel?

Inlägg av Ola80 » 03 mar 2015 11:11

Wolfram skrev:Lacka nån skräpbit, våtslipa och polera. Blir det bra så gör samma på bordet, annars byt medel. :D
Jovisst kan man göra så, men är ju ganska onödigt inköp om det visar sig att deras medel inte kan prestera lika bra som andra märken. Med den samlade kunskapen och erfarenheten som finns här så kanske man hade kunnat bespara sig ett dåligt inköp, eller göra ett bra. Jag brukar i alla fall inte köpa på mig saker utan referenser för större summor.

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Erfarenhet av festools polermedel?

Inlägg av Wolfram » 03 mar 2015 20:18

Fick av någon anledning intrycket av att du redan hade Festools grejjer på hyllan, tror inte att någon här har testat att polera ett träbord med samma tjocklek på lackskiktet med just den lacken du skall använda.
Ring Festools och förklara vad du skall göra och om något av deras medel fungerar till det.
Sen bör du kolla om lacken blir stenhård, kanske börjar kleta av värme om det är en mjukare sort?
Jag har inga erfarenheter av träbord, bara egna tankar.

Skriv svar