Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering för första gången & produktval?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
DN1
Ny Medlem

Polering för första gången & produktval?

Inlägg av DN1 » 15 feb 2015 02:26

Hej!

Efter många timmar läsande här på forumet har jag blivit en aning klokare och finner ännu mer intresse för ge mig på polering. Tänkte börja med att säga att jag har aldrig lagt ett finger på en poleringsmaskin förr, har en solid svart Audi A5 och en gammal MB W124 att träna på.

De sakerna jag tänkte beställa är:
- DA T3000 CPS (alt. DA 900, skillnad?)
- Menzerna paket (FG, PF, SF)
- HD Grön
- BBV Clear Paint Inspection
- MF-dukar
- Pads, tips?! (både för Audin & MB)
- Clay, räcker BBV fine grade 50g?
- Vax eller 2 komp lackskydd, tar gärna emot rekommendationer.

Resterande produkter för tvätt har jag. Planen är att testa och träna på Mercan först så jag inte förstör lacken på Audin. :lol:
Audin är lackförseglad för cirka 1 år sedan så där är endast små tvättrepor men jag vill ha den så perfekt det kan bli och det känns som att den saknar glans. Mercan bryr jag mig mindre om, det är en vinterbil så den ska få agera testplåt tänkte jag. Jag tar gärna emot tips steg för steg, vilka pads till olika steg, varvtal och medel på varje pad osv. Man är ju alltid lite nervös inför första gången :cheers

Mvh, Daniel

wolfi
Medlem

Re: Polering för första gången & produktval?

Inlägg av wolfi » 15 feb 2015 04:42

Tjo Daniel! , Är rätt ny på forumet med.
Men jag kan bara säga som jag skulle gjort, Jag hade köpt lite olika "färger & sorter" på pads, börjat med Menzerna PF , kollat hur mycket dom "slipar" i lacken.
Märker du att du behöver köra med "grövre" medel eller andra pads så gör de, som sagt du har ju en "testbil" som du kan träna på.
Du känner ingen som kört med maskin förut? , eller det kanske finns någon som bor i samma area som du som kanske kan visa och ge lite tips?.
Finns ju youtube med men det är alltid bra och se det "in real life" med.

mvh/Tony

Florio
Medlem

Inlägg av Florio » 15 feb 2015 06:38

Tjena!
Jag rekommenderar Scholl S3 Gold XXL ihop med deras spider pad om du vill ha bra resultat och lätt jobb.Det finns video på Youtube där de demonstrerar den.
Om du mot förmodan skulle få hologram så kan du köpa Scholl S40 och orange spider pad fine cut.
Dessa är mycket bra grejor,även om de är lte dyrare så tycker jag det är värt med tanke på tiden man lägger ner på en bil och att slippa bli besviken på resultatet.
Jag har kört alla Menzerna som du nämner med olika rondeller på flera bilar och de kommer inte i närheten av Scholl.
Menzerna hade jag stora problem med att torka efteråt.Aldrig mer!
När det gäller clay så köp en mini clay svamp som är både billig och minimerar risken för repor.

DN1
Ny Medlem

Inlägg av DN1 » 15 feb 2015 13:31

wolfi skrev:Tjo Daniel! , Är rätt ny på forumet med.
Men jag kan bara säga som jag skulle gjort, Jag hade köpt lite olika "färger & sorter" på pads, börjat med Menzerna PF , kollat hur mycket dom "slipar" i lacken.
Märker du att du behöver köra med "grövre" medel eller andra pads så gör de, som sagt du har ju en "testbil" som du kan träna på.
Du känner ingen som kört med maskin förut? , eller det kanske finns någon som bor i samma area som du som kanske kan visa och ge lite tips?.
Finns ju youtube med men det är alltid bra och se det "in real life" med.

mvh/Tony
Har du själv kört med Menzerna? Hur kändes det isf? Tyvärr känner jag ingen som har rekondat förr men har dock sett många klipp på youtube :lol: Både AMMO NYC och Chemical Guys!

DN1
Ny Medlem

Inlägg av DN1 » 15 feb 2015 13:33

Florio skrev:Tjena!
Jag rekommenderar Scholl S3 Gold XXL ihop med deras spider pad om du vill ha bra resultat och lätt jobb.Det finns video på Youtube där de demonstrerar den.
Om du mot förmodan skulle få hologram så kan du köpa Scholl S40 och orange spider pad fine cut.
Dessa är mycket bra grejor,även om de är lte dyrare så tycker jag det är värt med tanke på tiden man lägger ner på en bil och att slippa bli besviken på resultatet.
Jag har kört alla Menzerna som du nämner med olika rondeller på flera bilar och de kommer inte i närheten av Scholl.
När det gäller clay så köp en mini clay svamp som är både billig och minimerar risken för repor.
Jag kikade precis på produkterna som du nämnde, verkar vara rätt intressant. Såklart vill jag få en så bra finish som möjlig med så lite jobb som möjlig. Men jag har tid att lägga ner. Vad tycker du om Chemical Guys produkter? Deras v34, v36 & v38? Eller Meguairs?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 15 feb 2015 14:36

Kolla in junkman på youtube. Han har en väldigt bra startguide för enkeloscillerande maskiner.
Här är första videon i den serien:
How To for Novice to Machine Polishing - Part 1: http://youtu.be/KP-eAddv2sk

Rent spontant kan jag ge dig rådet att börja med att lära dig hur maskinen och polering i allmänhet fungerar. Poleringsprodukter är väldigt likvärdiga, så länge tekniken sitter spelar det ingen roll om du använder scholl, meguiars, menzerna etc.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 15 feb 2015 15:52

Bl.a. Meguiar's och Optimums polermedel är av typen icke nedbrytande. Bl.a. Scholl och Menzerna är av typen nedbrytande. Det skiljer i teknik när man polerar så kolla på "rätt" guider. Det är fördelaktigt att ha trissor med olika cellstruktur också.

/Fredrik

wolfi
Medlem

Inlägg av wolfi » 15 feb 2015 20:48

DN1 skrev: Har du själv kört med Menzerna? Hur kändes det isf? Tyvärr känner jag ingen som har rekondat förr men har dock sett många klipp på youtube :lol: Både AMMO NYC och Chemical Guys!
Nej , jag har ej hunnit prova dom själv, har 2 nybeställda flaskor här, Fg 400 , och Sf4500, Jag har kört med mer med typ 3m o autosmart , lahega förr, men tänkte prova själv menzerna produkterna pga. gillar alla klipp , allt jag har läst om menzerna,

Hur de kändes? menar du typ: va det lätt arbetat avtorkningen om jag var nöjd med resultatet?
Kan jag doc inte svara på ännu, Som sagt har presis fått hem dom själv;) , där imot frågade jag en kompis som är rätt insatt i medel m.m. när de gäller bilvård , vad han rekommenderade då sa han Menzerna.

Sen beror de vad de e för "repor" du vill få bort , är de fina eller grövre tvätt repor?
bilder finns inte möjligheter?

Vart bor du? , För tänkte de kanske var någon här inne i forumet som bor i närheten som är villig o visa dig och gå igenom lite med dig.

DN1
Ny Medlem

Inlägg av DN1 » 15 feb 2015 22:34

wolfi skrev:
DN1 skrev: Har du själv kört med Menzerna? Hur kändes det isf? Tyvärr känner jag ingen som har rekondat förr men har dock sett många klipp på youtube :lol: Både AMMO NYC och Chemical Guys!
Nej , jag har ej hunnit prova dom själv, har 2 nybeställda flaskor här, Fg 400 , och Sf4500, Jag har kört med mer med typ 3m o autosmart , lahega förr, men tänkte prova själv menzerna produkterna pga. gillar alla klipp , allt jag har läst om menzerna,

Hur de kändes? menar du typ: va det lätt arbetat avtorkningen om jag var nöjd med resultatet?
Kan jag doc inte svara på ännu, Som sagt har presis fått hem dom själv;) , där imot frågade jag en kompis som är rätt insatt i medel m.m. när de gäller bilvård , vad han rekommenderade då sa han Menzerna.

Sen beror de vad de e för "repor" du vill få bort , är de fina eller grövre tvätt repor?

Vart bor du? , För tänkte de kanske var någon här inne i forumet som bor i närheten som är villig o visa dig och gå igenom lite med dig.
Hör gärna av dig efter du har testat! Jag har blandade tvättrepor, både fina och några som är lite grövre. Jag kan ordna lite bilder i veckan. Jag bor i Helsingborg så om det finns någon här i forumet som orkar visa mig tips och tricks så hade det varit grymt! :jeps

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 15 feb 2015 22:56

Får man fråga vart du bor? Det finns många här inkl mig som inte har ngt emot att dela med sig av medel man har hemma så att du kan få prova medel innan beställning.

Vroom vroom

wolfi
Medlem

Inlägg av wolfi » 16 feb 2015 02:33

DN1 skrev:
wolfi skrev:

Hör gärna av dig efter du har testat! Jag har blandade tvättrepor, både fina och några som är lite grövre. Jag kan ordna lite bilder i veckan. Jag bor i Helsingborg så om det finns någon här i forumet som orkar visa mig tips och tricks så hade det varit grymt! :jeps
Yes. kan göra de , vet doc inte när de blir av.
Okej bor inte dir. i helsingborg , bor i halmstad. men de finns som sagt kanske andra som bor i helsingborg.

wolfi
Medlem

Inlägg av wolfi » 16 feb 2015 02:35

ostkroken skrev:Får man fråga vart du bor? Det finns många här inkl mig som inte har ngt emot att dela med sig av medel man har hemma så att du kan få prova medel innan beställning.

Vroom vroom

Han bor i helsingborg ostkroken, tänkte du kanske missade att det stod där i hans inlägg :D

Florio
Medlem

Inlägg av Florio » 16 feb 2015 07:43

DN1 skrev:
Florio skrev:Tjena!
Jag kikade precis på produkterna som du nämnde, verkar vara rätt intressant. Såklart vill jag få en så bra finish som möjlig med så lite jobb som möjlig. Men jag har tid att lägga ner. Vad tycker du om Chemical Guys produkter? Deras v34, v36 & v38? Eller Meguairs?
Hej!
Chemical Guys har jag inte testat men jag har kört Meguiars 105 och efteråt 205 på en svart sliten Volvo s60 och de är bra och lätta att jobba med samt mycket lätta att torka av efteråt.
Jag tror dock att de blir bättre om man använder Meguiars polerrondeller vilket jag inte gjorde.
Förra året körde jag 9 bilar och med olika produkter.
Jag använde följande:Glare Knock out,Spider,MicroFinish samt Proffesional polish.
Menzerna Fg400,PF2500,SF4000,
Meguairs 105 &205
Scoll s3 gold xxl,S30,S40.
Min favorit och den som jag kommer att fortsätta med är Scholl.
Jag upplever den som mest effektiv och lättjobbat.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 16 feb 2015 11:46

wolfi skrev:
ostkroken skrev:Får man fråga vart du bor? Det finns många här inkl mig som inte har ngt emot att dela med sig av medel man har hemma så att du kan få prova medel innan beställning.

Vroom vroom

Han bor i helsingborg ostkroken, tänkte du kanske missade att det stod där i hans inlägg :D
Och jag som tyckte att jag läste så noga... Oh well, tack för hjälpen! :)

Vroom vroom

Skriv svar