Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Roterande maskin eller rondeller med mer avverkning?

Poleringssätt och produktval.
Dea_944t
Ny Medlem

Roterande maskin eller rondeller med mer avverkning?

Inlägg av Dea_944t » 06 dec 2014 23:18

Hej under några år kört mina bilar med Musse-Pigg maskin, orangea rondeller och Sonax flytande rubbing följt av Sonax bilpolish.
Hade i år några repor som inte gav med sig så jag lånade en roterande maskin (AEG PE-150) + Mezerna Intensive Polish.
Började öva på en gammal huv och när jag fått lite ordning på tekniken kunde jag konstatera att resultatet blev ruskigt bra jämfört med Musse-Pigg maskinen :)

Nu är frågan, ska jag köpa en roterande maskin, typ Shine Mate EP801 eller går det att få samma resultat med Musse Pigg maskinen, med aggressivare rondeller och polermedel?
Ett annat alternativ skulle kunna vara en oscillerande maskin typ DA900, men den kanske inte är mycket effektivare än en Musse-Pigg maskin?

/Dea

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Re: Roterande maskin eller rondeller med mer avverkning?

Inlägg av Dannek » 06 dec 2014 23:25

Dea_944t skrev:Hej under några år kört mina bilar med Musse-Pigg maskin, orangea rondeller och Sonax flytande rubbing följt av Sonax bilpolish.
Hade i år några repor som inte gav med sig så jag lånade en roterande maskin (AEG PE-150) + Mezerna Intensive Polish.
Började öva på en gammal huv och när jag fått lite ordning på tekniken kunde jag konstatera att resultatet blev ruskigt bra jämfört med Musse-Pigg maskinen :)

Nu är frågan, ska jag köpa en roterande maskin, typ Shine Mate EP801 eller går det att få samma resultat med Musse Pigg maskinen, med aggressivare rondeller och polermedel?
Ett annat alternativ skulle kunna vara en oscillerande maskin typ DA900, men den kanske inte är mycket effektivare än en Musse-Pigg maskin?

/Dea
En roterande med aggresiv trissa avverkar mer än vad en mussepigg maskin gör oavsett vad för trissor du har på mussepiggen :) Körde med min DAS-6 PRO som är liknande DA900 och den är bättre än mussepigg maskinen men tveksamt om det är någon idé att köpa en till oscillerande! Roterande verkar ju vara något för dig eftersom du fick bra resultat!

Dea_944t
Ny Medlem

Inlägg av Dea_944t » 10 dec 2014 20:06

Tänkte mest om man kunde få samma resultat med en Musse Pigg maskin med hård trissa och lite aggressivare polermedel som jag fick med roterande maskin, vit trissa och intensive polish?

Kanske lika bra att skaffa en roterande maskin...

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 13 dec 2014 02:18

en roterande gör helt annat polering .. bättre om du vill få bort repor och oxid.. :jeps

// Anders
MVH Anders Lindbäck

Bild

Dea_944t
Ny Medlem

Inlägg av Dea_944t » 14 dec 2014 13:03

Roterande maskin inköpt, blev en Pela vilken verkar samma som Shine Mate

/Dea

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: Sv: Roterande maskin eller rondeller med mer avverkning?

Inlägg av e_king » 14 dec 2014 17:11

Dea_944t skrev:Roterande maskin inköpt, blev en Pela vilken verkar samma som Shine Mate

/Dea
Jepp, det är samma. Värd varenda krona. Liten, lätt och smidig. En riktig liten slitvarg. [emoji106]

Skriv svar