Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ännu en fråga om produkter

Poleringssätt och produktval.
Luntan
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 okt 2014 10:54

Ännu en fråga om produkter

Inlägg av Luntan » 17 okt 2014 10:13

Hej!

Ny här på forumet, även om jag under en tid har läst en hel del, finns mycket kunskap här!

Nu är det så att jag skulle vilja börja polera bilen och lutar starkt åt att skaffa en RG T3000 från reservdelsgurun som många här verkar vara nöjda med som en nybörjarmaskin. Jag har tidigare aldrig använt mig av maskiner och kommer att polera endast någon/några bilar per år.

Det som nu återstår är att bestämma mig för vilka rondeller och vilket/vilka medel som jag ska köpa till detta. Bilen i fråga är en Porsche 996 från -03 som jag har lyckats åsamka några ytterst små tvättrepor eller lovemarks på, så jag behöver inte ha några kraftigare grejjer (antar jag). Vad jag har kunnat läsa mig till här så är Porsche relativt lättjobbade i lacken men rätta mig gärna om jag har fel på detta.

Så, vad säger den samlade kunskapen här? Vad bör jag använda mig av? De rondeller som reservdelsgurun har, är de bra till det jag behöver? Funderade på Microfiber cutting pad och mjuka polerrondeller. Vilket medel jag ska använda har jag faktiskt ingen aning om än....

Länkar till det jag tänkt köpa från reservdelsgurun:
http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... ad-150-mm/
http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... 0-mm-mjuk/
http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... illerande/

Mvh,
Luntan

big-jepp
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 06 sep 2014 09:20

Re: Ännu en fråga om produkter

Inlägg av big-jepp » 17 okt 2014 14:48

Jag kör med den maskinen och dom microfiber trissorna. Jag kör MF trissorna med menzernas fg400 eller pf2400 beroende på hur bilen ser ut. Sen kör jag med medium skum trissa med antingen pf2400 elller sf4000. Sen avslutningsvis lacksydd med mjuk triss, typ menzerna power lock.

// big-j

Luntan
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 okt 2014 10:54

Re: Ännu en fråga om produkter

Inlägg av Luntan » 17 okt 2014 16:29

big-jepp skrev:Jag kör med den maskinen och dom microfiber trissorna. Jag kör MF trissorna med menzernas fg400 eller pf2400 beroende på hur bilen ser ut. Sen kör jag med medium skum trissa med antingen pf2400 elller sf4000. Sen avslutningsvis lacksydd med mjuk triss, typ menzerna power lock.

// big-j
Hej och tackar för tipsen! Verkar som att Menzerna är populära produkter bland användare här, kanske blir till att testa de. Finns det några uppenbara för-/nackdelar med Menzerna jämfört med andra produkter?

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Ännu en fråga om produkter

Inlägg av ostkroken » 17 okt 2014 18:33

Menzernan är fet = jobbig att torka bort om man tagit lite för mycket på trissan. Rätt mängd och kör ut det ordentligt så är det inga problem dock.

Vroom vroom

Luntan
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 okt 2014 10:54

Re: Ännu en fråga om produkter

Inlägg av Luntan » 20 okt 2014 09:44

Stort tack för tips och råd gällande produkter, en beställning har nu lagts hos Reservdelsgurun på allt som jag behöver, ska bli spännande att testa en första polering innan det är dags att ställa av bilen för vintern...

Skriv svar