Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Olika polersteg o medel.
-
popp
- Entusiast

Olika polersteg o medel.
Hej.
Jag tänkte bara kolla med er om olika polersteg.
Om man har en låt oss säga en svart eller mörk Audi eller Bmw med hård lack.
Jag använder en Flex rorerande maskin och avslutar med en mussepigg maskin.
Och medel använder jag Menzerna och polertrissor brukar bli optipad som första steg med min roterande maskin och medelhårda trissor med mussepigg maskinen.
Så frågan är detta rätt sätt att polera med ,jag brukar ha Fg400 som första steg och Pf2500 som ett andra steg med mussepigg maskinen med medelhårda trissor .
Ska man använda FF3000 eller SF4500 som ett tredjesteg med mjuka trissor som ett sista steg .?,För
att man ska slippa hologram/polerrosor.?
Och är det stor skillnad på FF3000 och SF4500 ?
Jag tänkte bara kolla med er om olika polersteg.
Om man har en låt oss säga en svart eller mörk Audi eller Bmw med hård lack.
Jag använder en Flex rorerande maskin och avslutar med en mussepigg maskin.
Och medel använder jag Menzerna och polertrissor brukar bli optipad som första steg med min roterande maskin och medelhårda trissor med mussepigg maskinen.
Så frågan är detta rätt sätt att polera med ,jag brukar ha Fg400 som första steg och Pf2500 som ett andra steg med mussepigg maskinen med medelhårda trissor .
Ska man använda FF3000 eller SF4500 som ett tredjesteg med mjuka trissor som ett sista steg .?,För
att man ska slippa hologram/polerrosor.?
Och är det stor skillnad på FF3000 och SF4500 ?
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.
- BTG
- Trogen Medlem

Re: Olika polersteg o medel.
Kan nämna att jag precis avslutat en polering av en svart BMW 330-07.Körde första steg roterande med optipad FG 400,andra steg med RGS3000 PF 2400 och Nordic pad blå mjuka körde länge i sista steget.Trodde jag var klar där men ute i solen var det hologram,in igen och köra en vända till,då körde jag Glare Micro finish.För att vara säker så är det nog 3 steg som gäller på mörk lack,lärde jag mig idag(Grief skrev nån kommentar polerrosor som stämde klockrent i mitt fall).Om FF3000 eller SF4500 spelar det nog ingen större roll vad du väljer.
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Försök med en grov trissa som lämnar en finare yta än optipad/ull. Man spar mycket tid då man slipper städa så mycket. Både på bilen och i lokalen.
Scholl spiderpad är riktigt bra. Klipper mycket och lämnar en bra yta. På Bigfoten är deras egna Blå MF eller Scholl bra.
/Fredrik
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Lite såhär. En sväng med Scholl Spiderpad och s3goldXXL. Inte mycket att städa här. Bara bygga glans.
Dock inte en stenhård BMW utan en Dodge. Den kombon upplever jag inte som mycket snällare än Ull. Däremot är det inget att städa.

/Fredrik

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Bra tips, tack för dete_king skrev:Försök med en grov trissa som lämnar en finare yta än optipad/ull. Man spar mycket tid då man slipper städa så mycket. Både på bilen och i lokalen.Scholl spiderpad är riktigt bra. Klipper mycket och lämnar en bra yta. På Bigfoten är deras egna Blå MF eller Scholl bra.
/Fredrik
Jag började själv använda OptiPad när jag noterade att jag kunde halvera tiden mot vit hård trissa och FG500.
Dock så förlorar man kanske en del av den inkännande tiden på ökat "städjobb". Sen kanske inte vit hård trissa var den optimala trissan heller...men den var snäppet under OptiPad av de trissor som jag hade hemma.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Perra83
- Entusiast

Borde du inte ha sett dessa hologram redan i garaget?BTG skrev:Trodde jag var klar där men ute i solen var det hologram,in igen och köra en vända till,då körde jag Glare Micro finish.För att vara säker så är det nog 3 steg som gäller på mörk lack,lärde jag mig idag(Grief skrev nån kommentar polerrosor som stämde klockrent i mitt fall)
När man känner sig klar och har lagt lackskyddet så vill man inte sedan se dessa problem ute i solen.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- BTG
- Trogen Medlem

Jo det kan man tycka men det gjorde jag inte först,men efter jag sett dom ute så kunde jag se dom inne också men långt ifrån lika tydligt.Perra83 skrev:Borde du inte ha sett dessa hologram redan i garaget?BTG skrev:Trodde jag var klar där men ute i solen var det hologram,in igen och köra en vända till,då körde jag Glare Micro finish.För att vara säker så är det nog 3 steg som gäller på mörk lack,lärde jag mig idag(Grief skrev nån kommentar polerrosor som stämde klockrent i mitt fall)
När man känner sig klar och har lagt lackskyddet så vill man inte sedan se dessa problem ute i solen.
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag har samma uppfattning...hologram har jag svårt att se under carporten...men i riktigt solljus så ser man allt.
Skickat från min GT-I9300
Skickat från min GT-I9300
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
AudiS6
- Medlem
Olika polersteg o medel.
Köp er en ficklampa eller pannlampa med en stark led så ser ni allt. Finns i Kina för lite och ingenting 
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Då kan jag rekommendera denna: http://www.kaidomain.com/Product/Details.S021238AudiS6 skrev:Köp er en ficklampa eller pannlampa med en stark led så ser ni allt. Finns i Kina för lite och ingenting
Tycker ändå nästan att det ska till en äkta sol för att verkligen se allt
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
- Manor
- Moderator

Sv: Re: Olika polersteg o medel.
Det har jag, men tycker att den riktiga solen tar fram defekter som jag inte sett i lampljusetAudiS6 skrev:Köp er en ficklampa eller pannlampa med en stark led så ser ni allt. Finns i Kina för lite och ingenting
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)